Mener SAS-luksus er for dyr og tidkrevende
SAS' nye luksusrute mellom Stavanger og Texas kunne potensielt ha hentet mange kunder fra olje- og rederigiganten Mærsk, men danskene sier de kun vil bruke ruten «minimalt».
Siden 20. august har SAS flydd den norske og amerikanske oljenæringen direkte mellom Stavanger og Houston.
Den nye ruten har kun businessklasse-seter, og ingen økonomibilletter.
SAS startet opp flyvningene etter at «toneangivende aktører» i oljebransjen etterspurte direkteflyvninger mellom de to oljebyene. Tanken var at logistikken var så god, at også den svenske og danske næringen kunne benytte ruten.
Hittil har alternativene for skandinaviske besøkende til verdens oljehovedstad vært å fly via mellomlandinger i Amsterdam eller Frankfurt.
Sviktende forhåndssalg for SAS' oljerute
- Bruker ruten minimalt
Den nye Stavager-ruten beskrives imidlertid som lite attraktiv av Nordens nest største selskap, konglomeratet Mærsk, som har omfattende aktivitet innen utvinning av olje og gass, ifølge Check-in.dk.
- Vi bruker produktet, men minimalt, da overgangen til hjemturen ikke er optimal og det kan derfor være bedre å bruke KLM eller Lufthansa, sier Mette Christensen til nettstedet. Hun har ansvar for reiserelaterte aktiviteter hos A.P. Møller Mærsk.
Danske Mærsk-ansatte må vente 30 minutter på Sola flyplass før SAS-flyet med 44 seter letter mot Houston. Men på veien hjem må de vente én time og 40 minutter.
- Prisene er heller ikke optimale. For oss er det et one-stop produkt, og ikke er direkte produkt, så blyanten kan spisses noe mer fra SAS' side, sier hun videre og sikter til at prisnivået er for stivt.
Den kritikken blir ikke møtt med forståelse hos SAS.
- Vi synes vi har et sterkt produkt når det gjelder flytiden og kabinen vi har innrettet. Vårt produkt og prisen matcher som helhet markedets krav i dette segmentet. Vi opererer med ren business, sier informasjonsrådgiver Trine Kromann-Mikkelsen i SAS til Check-in.dk.
Sliter med billettsalget
Som E24 tidligere har skrevet, har SAS hittil ikke lykkes i å fylle opp flyene, som går hver dag, utenom lørdager.
Illevarslende var det allerede to uker før oppstartsuken. Til tross for at oljemessen i Stavanger skulle gå av stabelen var mer enn ni plasser tilgjengelig på alle avganger den første uken.
Men enkelte flygninger har vært langt mer glisne.
Eivind Roald, som har ansvar for salg og marked i SAS, fortalte Aftenposten for en knapp uke siden at enkelte flygninger har vært rundt 20 prosent fulle.
Det tilsvarer bare ni passasjerer i flyet, som rommer 44 seter innredet i «Business Class»-stil.
SAS regner selv med at 70.000 passasjerer trafikkerer Stavanger-Houston årlig via forskjellige ruter og mellomlandinger.
Ifølge SAS er Houston den amerikanske destinasjonen flest forretningsreisende fra Norge besøker.