Reisegiganten solgte billigbilletter for nesten 1 milliard i fjor

.. og nå skal nettreisebyrået inn i luksussegmentet.

REISEGRÜNDER: Gründeren av det nettbaserte reisebyrået Restplass.no, Jason R. Eckhoff (43), hoppet av en jobb som markedssjef i et finansselskap i 1999 for å starte opp det han trodde aller mest på, et nettbasert reisebyrå.

Frode Hansen
Publisert:

- Dette er en satsing som faller utenfor det vi driver med, sier gründer og daglig leder Jason Eckhoff i Reisegiganten til E24.

Selskapet som driver nettstedene restplass.no og solfaktor.no, har i løpet av de siste årene vokst i rakettfart. Bare i fjor økte omsetningen med en 400 millioner kroner.

Nå vil gründeren bak nettstedet gå et hakk videre, og har etablert et partnerskap med svenske businessclass.se.

E24 BEDRIFT: Sjekk nøkkeltallene til Reisegiganten her

- For de kresne

Dette er en nettside som gir reiseinformasjon til de som «reiser mye eller stiller høye krav - i jobb eller privat».

- Businessclass.se er et fenomen som har lyktes i hjemlandet. Vi så at det ikke fantes en tilsvarende nettside i Norge, og vi ønsker å backe opp etableringen her, sier Eckhoff.

Han forteller at nettsiden ikke selger billetter, men har som mål å gi «nøytral og relevant informasjon» til kunder som reiser mye.

- Vi skal gi relevant informasjon slik at hverdagen blir litt enklere for det kresne publikum. Målgruppen som fortrinnsvis er forretningsreisende, tjener mye penger og reiser mye. Derfor må de holde seg oppdatert om hvilke flyselskaper og hoteller som er best, sier han.

LES OGSÅ: Dansk reisekonkurs skaper trøbbel for 10.000 kunder

- Ikke store summer

Eckhoff forteller at i første omgang dreier dette seg om at Reisegiganten stiller med kapital og ansatte.

- Selv om businessclass.se har blitt meget populær i Sverige, er det fortsatt et underskuddsforetak. Vi har kapital, og kan dermed hjelpe svenskene med å komme igang her, sier han.

- Hvor mye kapital er det snakk om?

- Det er ikke store summer. I fjor omsatte vi for 1,4 milliarder kroner brutto, og det er klart dette her blir en forsvinnende liten økonomisk belastning for oss, sier han.

- Hvordan skal dere tjene penger på dette?

- Vi har et håp om å gå i pluss med annonseinntekter på sikt, sier han.

LES OGSÅ: Norsk reiseliv vil verne kanari-turismen for olje

Seksdoblet omsetningen

Reisegiganten ble etablert da solfaktor-gründer Hans Christian Birkeland, og Eckhoff i Restplass.no bestemte seg for å slå seg sammen i 2009.

Siden har selskapet ekspandert til resten av Skandinavia, og driver nå også sistaminuten.se i Sverige og afbudsreiser.dk i Danmark.

Det første året omsatte nettreisebyrået for 143 millioner kroner. I fjor endte driftsinntektene på 933 millioner kroner. Det vil si at omsetningen nesten har seksdoblet seg på fire år.

Den sterke omsetningensveksten har medført at selskapet denne høsten ble kåret til Østlandets beste vekstskapere av EY (Ernst & Youngs) i slutten av oktober, og skal videre til landsfinale i desember.

- Hvordan klarer dere å vokse så raskt?

- Årsaken til veksten i fjor var nok at vi økte ganske kraftig på salget av flybilletter, sier Eckhoff.

LES OGSÅ: Villige til å betale 500 kr. for barnefrie soner på fly

- Høy konkurranse

På bunnlinjen går det ikke like fort oppover - heller motsatt vei. I fjor satt nettreisebyrået igjen med et overskudd på 41 millioner kroner. Det var fire millioner kroner mindre enn året før.

- Reiselivsbransjen er preget av høy konkurranse, og vi satser mye på innovasjon og ekspansjon, sier Eckhoff.

- Har veksten fortsatt i år?

- Vi har egentlig ikke noen kommentarer det. Men vi er rimelig fornøyde med året, tatt i betraktning knallsommeren som har satt sine spor hos alle aktørene i bransjen, sier Eckhoff.

LES OGSÅ: