Flere kritiserer Tine for rolleblanding

Flere aktører i meieribransjen mener Tine har blandet rollene, og at ønsket om å tjene penger går foran ansvaret for å sørge for nok smør til forbrukerne.

OSLO 20111209. Tomme hyller der det skulle ha vært smør i dagligvarebutikk i sentrum av Oslo. Kun margarin står igjen på hyllene p.g.a. smørmangelen i Norge. Foto: Berit Roald / Scanpix
Publisert: Publisert:

– Tines rolle er å gi norske forbrukere melk og meieriprodukter. Men de er kommersielle, og da blander de kortene, sier Jan Bodd som er deleier i Synnøve Finden-eier Scandza, til Aftenposten.

Samtidig som etterspørselen etter smør har vært stor, er det blitt produsert 20 millioner liter mindre melk enn ventet i år. Det har ført til smørmangel i hele landet de siste ukene.

Bodd mener Tine har prioritert ned norske forbrukeres ønsker og behov, og at vi må belage oss på flere meierikriser i framtiden.

Les også: - Meningsløs smørkrise, sier landbruksforsker

Forsker Ivar Gaasland ved Samfunns- og næringslivsforskning etterspør en diskusjon om Tines roller som markedsregulator og kommersiell aktør bør skilles.

– Smørsaken viser at de ikke har klart å mestre markedsreguleringsrollen, og den er en indikasjon på at rollene bør skilles. Tine har rett og slett ikke gjort jobben sin, sier han. Gaasland mener Tine både kunne kuttet i osteproduksjonen for eksport, eller varslet om behovet for import tidligere.

Direktør Ivar Pettersen i Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning vil ikke slå fast at Tine har misbrukt sin markedsposisjon, men mener den internasjonale arenaen for mat og meierivarer er blitt så uforutsigbar at det er grunn til å revurdere hele markedsordningen. Han ser ikke bort fra at det kan komme flere kriser i årene som kommer.

Flere smørsaker:

Dansk krisehjelp til norske smørelskere

Selger smør i taxfree-butikken

Publisert:
Gå til e24.no