Styretopper på vei til Stockholm

KØBENHAVN (E24) SAS`styreformann Fritz H. Schur og to sentrale styremedlemmer forlot søndag ettermiddag København

DRO: Leder Fritz H. Schur og nestleder Jacob Wallenberg dro fra København til Stockholm, trolig for å møte bankene.

Krister Hansson
  • Johann D. Sundberg
  • Jo Andre Aakvik
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:

I 1730-tiden forlot tre de mest sentrale styremedlemenne i SAS forhandlingene på Katstrup, ifølge det svenske nyhetsbyrået TT.

- Vi er på vei til Stockholm innen kort tid, sier Schur til nyhetsbyrået TT da han forlot forhandlingene i en bil.

På spørsmål om hele styret skulle til Stockholm, svarte Schur.

- Som du ser er vi tre stykker.

Schur, Wallenberg og Mejdell har dermed forlatt Kastrup etter en intens dag med forhandlinger.

Den svenske avisen Dagens Nyheter skriver på sin nettavis søndag kveld at de tre styretoppene reiser til Stockholm for å møte selskapets bankforbindelser.

Møtet med bankene skal, ifølge avisen, starte klokken 20.00. Hensikten er å informere om status i forhandlingene mellom ledelsen og fagforeningene. Avisen har ingen åpne kilder i sin artikkel om møtet med bankene.

Også den norsk stat er i ferd med å bli långiver til SAS. Det skjer gjennom at de tar en andel av en ny kredittordning på totalt 3,5 milliarder svenske kroner dersom SAS blir enige med de ansatte om nye sparetiltak i kveld.

Kommunikasjonssjef Anne Cecilie Lund i Nærings- og handelsdepartementet vil ikke kommentere om departementet har fått en orientering av SAS-styret søndag kveld.

- Vi har en tett dialog med selskapet, sier hun på generelt grunnlag til E24.

I København blir det i 21.20-tiden søndag kveld fortsatt forhandlet. Lysene er tent på SAS-kontorene på Kastrup. Nylig ble det båret inn mat fra en tak-away restaurant. Utenfor står et titalls journalister under en stjernklar med kald himmel.

Ubesvart pilottilbud

SAS har ennå ikke besvart mottilbudet fra pilotene som innebærer at pilotene går ned 10 prosent i lønn samtidig som produktiviteten økes, for å møte SAS`omfattende nedskjæringskrav.

- Vårt tilbud imøtekommer til fulle SAS ledelsens økonomiske krav. Hvis SAS sier nei må det være fordi styret har en annen agenda, for eksempel at de ønsker å slå selskapet konkurs, sier han til DR.

Han sier også at pilotene sier seg enig med SAS-ledelsen om kutt i pensjon, uten at det spørsmålet blir nærmere spesifisert.

det tradisjonsrike flyselskapets stolte historie står nå ved sitt til nå mest dramatiske veiskille.

For selv om det ofte har vært dramatiske kriser for SAS, er denne unik.

- Akkurat denne situasjonen har vi aldri vært gjennom før, sier SAS-veteran Asbjørn Wikestad til E24.

Han er leder for de bakkeansatte i SAS, men følger det dramatiske spillet fra sidelinjen.

Krav om lønnskutt

Det er kravet om at de fagforeningene som organiserer flygende SAS-ansatte skal gå med på kutt i lønninger og pensjon som har skapt dramatikk.

Nye arbeidsavtaler er en forutsetning for at SAS skal få nye lånetilsagn som er avgjørende for selskapets videre drift.

Da den danske styrelederen Fritz H. Schur snakket med pressen søndag ettermiddag, var det med et pessimistisk budskap.

- Forhandlingene går riktig skidt, sa han til Danmarks Radio.

Les også: SAS styreleder: - Det går «riktig skidt»

Det sa han etter konserndirektør Flemming Jensen ved lunsjtider søndag ga en dyster beskrivelse av forhandlingene.

Les også: - SAS sier nei til kabinansattes krav

- Vi har mottatt noen forslag til løsninger, men de lever på ingen måte opp til de krav vi har. Vi har noen veldig snevre rammer å operere innenfor, sa Jensen.

Siste frist midnatt

SAS bekrefter søndag ettermiddag at de nå opererer med midnatt som den endelige tidsfrist for forhandlingene.

Det betyr at styret i verste fall ikke kan ta stilling til de nye avtalene med de ansatte før i natt.

Les også: Nytt forslag fra pilotene

Schur er på hovedflyplassen Kastrup i København hvor resten av styret er samlet og hvor forhandlingene med fagforeningene pågår for fullt.

- Bare det at de sitter sammen gir et visst håp om at de får en avtale. Det er viktig at vi får en løsning som er bærekraftig over tid. Da må også ledelsens lønninger gå ned, sier Wikestad som følger dramaet fra TV-stolen.

- Det vil være flaut, tragisk og fryktelig uheldig for de reisende om de ikke kommer til en avtale, sier han.

På SK 463 fra Gardermoen til Kastrup søndag kveld var det vantro i besetningen.

Da E24s utsendte var på vei ut av flyet ble han fortalt at stemningen blant de ansatte fortsatt er god og at de ansatte gjør sitt beste for å holde flyene i rute.

- Jeg kan ikke skjønne at SAS skal gå konkurs. Sånn sett har ledelsen et forklaringsproblem, ropte et medlem av besetning til E24s medarbeider på vei ut.

SK 463 landet forøvrig 10 minutter før tiden.

Les også:

Publisert:

Flere artikler

  1. Ti personer avgjør skjebnen til SAS

  2. SAS-forhandlinger på overtid

  3. - Det går «riktig skidt»med forhandlingene

  4. SAS kan miste lisensenuansett utfall

  5. - SAS` styreleder går inn i forhandlingene