DEN SKJULTE MATMAKTEN: Fantastiske marginer for matprodusenter

Stabburet tjener over 16 prosent hver gang du kjøper en Pizza Grandiosa eller en ketchupflaske.

STØRSTE TJENER MEST: De 30 største selskapene innen dagligvarehandel har mye sterkere marginer er de mindre selskapene.

Grafikk av Kenneth Lauveng/VG
  • Even Landre
  • Bjørn Haugan
Publisert:,

De som produserer maten du kjøper har en klart større fortjeneste enn de store dagligvarekjedene.

Det viser en oversikt VG og E24 har laget - klikk her for stor utgave av bildet over

De 30 største selskapene som produserer dagligvarer i Norge, har i gjennomsnitt en fortjeneste på 5,96. Til sammenligning har de fire store dagligvarekjedene en fortjeneste på 1,6 prosent.

Jubelmarginer

Men det samletallet trekkes ned av ICAs dårlige resultat. Eksempelvis Rema 1000 har en 3,1 prosent fortjeneste. En del av matindustrien tjener langt mer penger enn gjennomsnittet. Stein Erik Hagens Orkla er den tøffeste gutten i gaten, med jubelmarginer:

Stabburet, eid av Orkla, har 16,4 prosent overskudd på hver vare du kjøper. De har blant annet kontroll på 80 prosent av markedet innen dypfryst pizza, med Pizza Grandiosa som gull-varemerket. De har også 60 prosent av ketchupmarkedet.

16 prosent margin gir kroner 5,60 i fortjeneste for hver Pizza Grandiosa du kjøper og kr. 3,70 i fortjeneste for hver stor flaske Idun Ketchup du handler.

Selskapet oppnådde i fjor en driftsmargin på 16,4 prosent, etter en omsetning på 2,9 milliarder kroner.

Samtidig kunne Orklas kjeksfabrikant Sætre vise til en margin på 19,5 prosent.

Og Orklas Nidar, en av de to dominerende aktørene i det norske sjokolademarkedet, oppnådde en margin på 20,5 prosent.

Det er de store som regjerer, men det er drøyt 100 leverandører som kjemper om kundenes gunst i det norske dagligvaremarkedet.

Les også:

Milliardoverskudd

I fjor la det norske folk igjen 134 milliarder kroner hos de fire store dagligvarekjedene.

Her presenterer VG 20 av de 30 største leverandørene innen dagligvaremarkedet i fjor.

De omsatte for 71,7 milliarder kroner, og satt igjen med et overskudd på 3,9 milliarder kroner. Men innen varegruppene er det store forskjeller på hvor mye selskapene sitter tilbake med per omsatt krone.

Gigantene TINE og Nortura hadde i fjor en omsetning på 36,1 milliarder kroner, men satt igjen med et overskudd på kun en drøy milliard. Tine oppnådde en driftsmargin på 4,82 prosent, mens kjøttgiganten Nortura bare hadde en driftsmargin på 1,68 prosent.

Flere saker på E24

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. 30 produsenter deler 4,6 mrd. i overskudd

  2. Slik kontrollerer Hagen mat-Norge

  3. Ribbe billigere enn Grandiosa

  4. Annonsørinnhold

  5. Billigmerkene spiser av Hagens markedsandeler

  6. Rema 1000 økte omsetningen med 3,8 milliarder i fjor