Norwegian tar gebyrgrep: Nå må du betale for å velge sete ved innsjekking

Både SAS og Norwegian tar gebyrgrep. Norwegian-reisende som ønsker å sitte sammen, må nå betale for å gjøre dette ved innsjekking.

ENDRER GEBYRER: Nå må man betale for å velge sete hos Norwegian ved innsjekking. Samtidig fjerner SAS bagasjefordeler fra statuskunder som velger å reise i den billigste billettklassen.

Foto: Terje Pedersen NTB scanpix
Publisert:

Vil du sitte sammen med familien på flyet?

Da ble du fra 15. januar nødt til å betale for det. Selskapet avsluttet da muligheten for å endre sete ved innsjekk på flyplassen. Prisen det koster å velge sete selv, varierer fra rute til rute.

Det var Finalcall.travel som først meldte om endringen.

– Alle som bestiller reise hos Norwegian får tildelt sete automatisk. De som ønsker å sikre seg sitt favorittsete eller ønsker en garanti for å sitte sammen, betaler litt ekstra for det. For at samme praksis skal gjelde for alle, er det ikke lenger mulig å velge sete gratis når man sjekker inn på automat, skriver Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef i Norwegian i en e-post til E24.

Han understreker samtidig at kunder som har kjøpt flex-billett eller har forhåndsbestilt sete, kan du endre på nett eller i flyselskapets app.

Les også

SAS velger Airbus: I sluttforhandlinger om flykjøp for opptil 30 milliarder

Må betale for å sitte sammen

– Vi forsøker alltid å gjøre vårt ytterste for at familier eller mindre grupper som reiser sammen får sitte ved siden av hverandre, men for å være garantert plass ved siden av hverandre, må man bestille sete på forhånd, skriver Sandaker-Nielsen.

– Er det slik at en mor med et barn på fem år kan bli sittende på forskjellige steder i flyet dersom de ikke har bestilt seter?

Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian

Foto: Norwegian

– Våre kolleger i kabinen gjør alltid det de kan for å unngå at det skjer.

– Og når man som voksen bestiller billett til seg selv og et barn under 12 år, vil de automatisk få tildelt sete sammen dersom det er ledig. Men hvis man ønsker en garanti for å sitte sammen, gjelder det samme hos oss som hos de fleste andre selskap: Reserver sete på forhånd, skriver han.

Kommunikasjonssjefen skisserer et eksempel der han mener det vil være nærmest umulig å tilrettelegge for at familier og grupper skal sitte sammen dersom man reiser i sommerferien, da mange fly er fulle med mindre man har bestilt sete på forhånd.

– Vi er opptatt av valgfrihet og denne endringer er nettopp et eksempel på det, skriver Sandaker-Nielsen.

E24 har forespurt Norwegian hvor mye de forventer å tjene på endringen, og hvor mange som har benyttet seg av muligheten for å endre sete ved innsjekk. Dette vil ikke selskapets kommunikasjonssjef svare på.

Det er ikke bare ikke bare Norwegian endrer sine gebyrregler.

Les også

Norwegian-fly satte fartsrekord over Atlanteren

SAS endrer bagasjeregler

Hos SAS fjerner man fra en av statuskundenes fordeler.

Fra 7. mai må sølv-, gull- og diamantkunder også betale for å sjekke inn bagasjen sin i flyselskapets billigste billigklasse «Go Light».

Knut Morten Johansen, kommunikasjonssjef i SAS.

Foto: SAS

Fra selskapet innførte billettkategorien Go Light har selskapets Eurobonus-kunder fått muligheten til å ta med seg en eller to kofferter avhengig av statusnivå. Det er denne fordelen det nå blir slutt på, skriver Insideflyer som først omtalte saken.

– SAS Go light er et produkt som gjelder dersom du reiser uten bagasje. Dette er en rendyrking av vårt konsept, også når det kommer til statuskunder, sier Knut Morten Johansen, kommunikasjonssjef i SAS til E24.

Dersom man skal reise med bagasje, anbefaler han at man reiser i billettklassen «SAS Go».

– Dersom statuskunder vil reise med bagasje, er det slik at man vil få flere kolli dersom man kjøper SAS Go, enn hva denne kundegruppen får ellers. Skulle man formodentlig ha med seg en koffert på returen, kan man kjøpe det på nett eller på flyplassen, men produktet er sånn sett likt uansett status, sier Johansen.

Les også

Norwegian dropper USA-rute fra Bergen

Les også

Ryanair-piloter aksepterte 20 prosents lønnsøkning

Les også

Skandinaviske SAS-flygere danner felles fagforening