Norsk knekkebrødeksport øker kraftig

Salget av norske knekkebrød til utlandet var tre ganger større i fjor enn i 2014. Nofima regner med en ytterligere dobling i år.

SUNT OG SMULEFRITT: Knekkebrød blir markedsført som et sunt mellommåltid og det er attpåtil kommet knekkebrød som skal smule mindre. Dette er faktorer som har ført til at eksklusive knekkebrødvarianter blir stadig mer populære, ifølge Sveinung Grimsby i Nofima.

Foto: Espen Sjølingstad Hoen VG
Publisert:

Norske knekkebrød ble ikke produsert i industriell skala før i 2012, og volumet som selges og eksporteres er fremdeles relativt lite, men matforskningsinstituttet Nofima spår en økende trend for norsk knekkebrødeksport framover.

Også i Norge har salgsøkningen vært enorm etter at produksjonen begynte på hjemmebane.

I 2011 lå knekkebrødomsetningen rundt 200 millioner kroner, mens den i 2016 var fem ganger så høy.

Ifølge Nationen er det de mer påkostede, eksklusive variantene som slår an.

Sveinung Grimsby i Nofima påpeker at innsikt i to viktige elementer om knekkebrød er dratt nytte av: Tidligere versjoner ble ikke spist i bilen fordi det ble ubehagelig med smuler i setet. Dernest ga folks økte kostholdsbevissthet knekkebrød en fordel som et mellommåltid.

Basert på disse to elementene har flere produsenter utviklet knekkebrød som ikke smuler og som i tillegg er markedsført som sunt alternativ i kategorien mellommåltider.

Les også

Svarte på elsykkel-bot med konkurrent-innklaging

Les også

Svenskene mener Norge er en vanskelig handelspartner

Les også

Ica selger siste rest i Norge

Her kan du lese mer om