Meny finner ikke plass til supermarkedene - vurderer små gourmetbutikker
Trøbbel med å finne plass til store supermarkeder, gjør at Meny tvinges til å tenke utradisjonelt.
Nå vurderer den Norgesgruppen-eide dagligvarekjeden å droppe store supermarkeder til fordel for mindre gourmetbutikker, skriver Aftenposten.
– I dag er reguleringene slik at vi får mulighet til en parkeringsplass pr. 1000 m 2 butikklokale når vi skal etablere nye butikker. Våre butikker på 2000 m 2 trenger 75 parkeringsplasser. Da blir det umulig å få etablert nye supermarkeder slik vi kjenner dem, sier Meny-sjef Vegard Kjuus til avisen.
Noe av planen ligger i å kombinere gourmetdelen av kjeden med netthandel. Dermed kan kunder hente varer de har bestilt på internett, samtidig som de kan gå og kjøpe ferskvarene selv.
– Meny har et enormt stort utvalg, og vi får ikke plass til alt i en butikk. Med å kombinere nett og butikk, kan vi få frem veldig mye mer, sier Kjuus.
Les også: Mega taper terreng, men har planer om å stjele en milliard av Oslo-markedet
Markedsandelen svekkes
Supermarkedkjedene taper terreng til lavprisbutikkene.
Etter årets første halvår står supermarkedene for 21,2 prosent av dagligvaremarkedet som var verdt rundt 171 milliarder kroner i 2017. Det er ned fra 21,6 prosent til samme tid i fjor.
Lavpriskjedene derimot, dominerer med 58,5 prosent av dagligvaremarkedet, ifølge tallene fra analysebyrået Nielsen.