Meny finner ikke plass til supermarkedene - vurderer små gourmetbutikker

Trøbbel med å finne plass til store supermarkeder, gjør at Meny tvinges til å tenke utradisjonelt.

VURDERER GOURMET: Meny sliter med å finne plass til supermarkedene, og vurderer derfor små gourmetbutikker i stedet.
Publisert: Publisert:

Nå vurderer den Norgesgruppen-eide dagligvarekjeden å droppe store supermarkeder til fordel for mindre gourmetbutikker, skriver Aftenposten.

– I dag er reguleringene slik at vi får mulighet til en parkeringsplass pr. 1000 m 2 butikklokale når vi skal etablere nye butikker. Våre butikker på 2000 m 2 trenger 75 parkeringsplasser. Da blir det umulig å få etablert nye supermarkeder slik vi kjenner dem, sier Meny-sjef Vegard Kjuus til avisen.

Noe av planen ligger i å kombinere gourmetdelen av kjeden med netthandel. Dermed kan kunder hente varer de har bestilt på internett, samtidig som de kan gå og kjøpe ferskvarene selv.

– Meny har et enormt stort utvalg, og vi får ikke plass til alt i en butikk. Med å kombinere nett og butikk, kan vi få frem veldig mye mer, sier Kjuus.

Les også: Mega taper terreng, men har planer om å stjele en milliard av Oslo-markedet

Markedsandelen svekkes

Supermarkedkjedene taper terreng til lavprisbutikkene.

Etter årets første halvår står supermarkedene for 21,2 prosent av dagligvaremarkedet som var verdt rundt 171 milliarder kroner i 2017. Det er ned fra 21,6 prosent til samme tid i fjor.

Lavpriskjedene derimot, dominerer med 58,5 prosent av dagligvaremarkedet, ifølge tallene fra analysebyrået Nielsen.

Les også

- Vi var først, og skal bli størst

Les også

Norsk næringsliv tar grep for å kutte ut plast

Les også

Morgenlevering slukte Brødboksen – har passert 150.000 kunder

Publisert:

Her kan du lese mer om