Justin Timberlake investerer i drikke-startup

Bai Brands så dagens lys så sent som i fjor, men er allerede verdsatt til over 16 milliarder kroner. Nå investerer popstjernen Justin Timberlake i selskapet.

INVESTOR: Justin Timberlake har allerede sitt eget tequila-merke. Nå vil han dypere inn i drikkebransjen. Her under en filmpremiere for Justin Timberlake + The Tennessee Kids i Toronto i september.

INVESTOR: Justin Timberlake har allerede sitt eget tequila-merke. Nå vil han dypere inn i drikkebransjen. Her under en filmpremiere for Justin Timberlake + The Tennessee Kids i Toronto i september.

Foto: Chris Pizzello AP
Publisert:,

Popstjernen Justin Timberlake har investert i selskapet Bai Brands, hvor han skal jobbe med produktutvikling og markedsføring, skriver Fortune.

– Jeg har vært en stor fan av Bai lenge. Dette partnerskapet er resultat av et delt ønske om å hjelpe mennesker med å få i seg bedre ingredienser, uten å ofre smak, sier Timberlake.

Bai Brands ble startet i 2015, og startet også salg av drikkevarer i fjor. De siste årene har amerikanere begynt å drikke mindre brus, som følge av helsebekymringer. Dette har gjort det lettere for aktører som Bai Brands å vokse seg større.

Også Dr. Pepper Snapple, skuespiller Ashton Kutcher og private-equity selskapet Strand Equity Partner har kjøpt andeler i selskapet.

Verdt to milliarder dollar

Selskapet skal være verdsatt til mer enn to milliarder dollar, inkludert gjeld. Det tilsvarer over 16 milliarder kroner.

Bai-grunnlegger og administrerende direktør Ben Weiss sier til Fortune at å selge andeler til Timberlake og å inkludere ham i selskapet er fornuftig av mange årsaker. I tillegg til å være fan av Bai er han midt i målgruppen de ønsker å rette seg mot.

– Vi trenger ikke en kjendis for å gjøre suksess, for det har vi klart allerede. Men realiteten er at denne fyren tilfeldigvis er kjendis, han er også en bruker av produktene våre, og han respekterer visjonen vår for fremtiden, som han nå vil være en del av, sier Weiss.

Annonsørinnhold

Bai er ventet å generere 300 millioner dollar i inntekter i år, tilsvarende nesten 2,5 milliarder norske kroner.

Eget tequila-merke

Det siste året har Bai lansert 13 nye drikker med fruktsmak, lite sukker og ingen kunstige søtningsstoffer.

I år bruker de 60 millioner dollar på markedsføring, og vil doble dette i 2017.

Det er ikke første gang Justin Timberlake gjør store investeringer. For nesten to år siden investerte han i teknologiselskaper AfterMaster Audio Labs. I 2011 kjøpte han sammen med Specific Media MySpace på «billigsalg».

Det nærmeste han har kommet den tradisjonelle drikke-industrien er samarbeid med Beam Suntory. Her har han et eget tequila-merke ved navn Sauza 901.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold