Taxfree-gigant soper fortsatt inn penger, men: Valutasmell ga laveste resultat på ti år

Taxfree-kjempen Travel Retail Norway økte omsetningen til over 5,5 milliarder kroner i fjor.  En svak krone bidro imidlertid til det svakeste resultatet på ti år.

LØNNSOM BUTIKK: Taxfreehandelen på Oslo Lufthavn Gardermoen drives av Travel Retail Norway. Eierne har tatt ut hundrevis av millioner av kroner de siste årene, og 2018 var intet unntak.

LØNNSOM BUTIKK: Taxfreehandelen på Oslo Lufthavn Gardermoen drives av Travel Retail Norway. Eierne har tatt ut hundrevis av millioner av kroner de siste årene, og 2018 var intet unntak.

Foto: Berit Roald NTB scanpix
Publisert:

Travel Retail Norway driver taxfreebutikkene på landets største flyplasser og har økt omsetningen hvert eneste år siden oppstarten.

Fjoråret var intet unntak.

Det ble solgt øl, sprit, parfyme og mye mer for 5,5 milliarder kroner i 2018, og selskapet leverte et driftsresultat på solide 193 millioner kroner.

– Det ble et stabilt år, hvor en del trender fortsetter fra 2017, sier Travel Retail Norway-sjef Tore Hov, som sier selskapet gjerne skulle hatt større vekst.

– Vi ønsker naturligvis mer vekst, da vår oppgave er å bidra med inntekter til staten og Avinor, som sikrer lufthavner i hele Norge, og å være en ansvarlig arbeidsgiver for våre 1.200 medarbeidere, sier han.

Selv om tallene fortsatt er sterke, er resultatet det laveste for selskapet siden 2008.

Årsaken er enkel, forklarer selskapet selv – den svake kronen mot euro.

Les også

Taxfree-seier til Frp og skattekutt i regjeringsplattformen

Valutasmell

Travel Retail Norway kjøper inn varene sine i euro, noe som påvirker resultatet kraftig ettersom euroen aldri har vært dyrere målt mot kronen enn den var i fjor.

Annonsørinnhold

En euro kostet i snitt 9,59 kroner i fjor, ifølge Norges Bank. Til sammenligning kostet en euro i snitt 9,32 kroner året før.

Det kan likevel bli lettere etter hvert for selskaper som TRN, som gjør innkjøp i utenlandsk valuta. Ekspertene spår nemlig at kronen skal styrke seg fremover, ettersom norsk økonomi går så det griner og Norges Bank hever styringsrenten.

De siste par årene har imidlertid kronen holdt seg langt svakere enn vanlig (se graf nedenfor), selv om oljeprisen har steget og veksten har tatt seg opp etter oljeprisfallet mellom 2014 og 2016.

– Vil man heve prisene om kronen holder seg svak fremover, for å øke lønnsomheten?

– Vi har ingen planer om det nå. Vi ønsker at alle som reiser til og fram Norge skal handle her fremfor i utlandet, og da må vi ha konkurransedyktige priser, sier Hov som forklarer at resultatet ble som forventet.

I 2017 lå driftsresultatet på 230 millioner kroner, noe som betyr at en svekkelse på 37 millioner kroner til 2018.

Mindre alkohol – mer solkrem

Travel Retail Norway kontrollerer taxfree-omsetningen ved flyplassene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og i Kristiansand, og har konsesjon fra Avinor frem til 2022.

Taxfree-kjempen har sin største eier i tyske Heinemann som sitter på 50 prosent av aksjene. Den andre halvdelen kontrolleres av selskapet Norse-Trade som er fordelt nær likt mellom på Terje Stykket (51 prosent) og Norgesgruppen (49 prosent).

Les også

Undersøkelse: Ni av ti taxfree-varer er billigere i nettbutikker

Driften har i alle år vært svært innbringende for eierne som i 2018 alene tok ut 160 millioner kroner i utbytte.

Ser man tilbake i tid, har eierne tatt ut utbytte for 1,85 milliarder kroner de siste ti årene.

Forbrukertrendene preger taxfree-selskapene på lik linje med resten av handelen.

Det betyr at salget av alkohol har gått ned, mens parfyme og andre skjønnhetsprodukter har økt, forklarer Hov.

Samtidig er taxfree-toppen glad for at flyplasser som har vært nede i en bølgedal, gjorde det bedre i fjor.

– Stavanger er også tilbake etter oljenedgangen, så det er fint.

Selskapet forklarer at de har tatt tilbake markedsandeler innen solkrem fra konkurrenter, noe som har vært et mål.

Streiken har begrenset påvirkning

De samme trendene som formet fjoråret fortsetter inn i 2019, forklarer Hov. Samtidig ble april en tøff måned med flere dagers SAS-streik.

Da E24 snakket med selskapet i slutten av april under streiken, meldte man om bred nedgang i salget.

– Streiken var tøff i noen dager, men året for oss avgjøres primært i juni og juli, sier Hov.

Selskapet har også skiftet toppsjef et par ganger gjennom året, og Hov ble innsatt i fjor sommer etter å ha vært sjef for Gullsmedkjeden Bjørklund Norge.

Annonsørinnhold