Kampen om strømmekundene

Strømmegiganten Netflix lager serie om Spotify

DON EMMERT / AFP
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:

Serien skal ta for seg «den svenske start-upen som sjokkerte hele musikkindustrien og utviklet seg til å bli en av verdens største musikktjenester», skriver Netflix i en pressemelding.

Historien skal ta utgangspunkt i boken «Spotify inifrån: så blir man størst i verden», som ble lansert i mai. Boken ble skrevet av de svenske journalistene Jonas Leijonhufvud og Sven Carlsson.

– Det er selvsagt kjempegøy. Vi har visst at det i prinsipp var klart i en måned, men man våger jo aldri å være helt sikker, sier Carlsson til svenske Breakit.

Nordmannen Per-Olav Sørensen skal stå for regien på serien. Han er for tiden aktuell med serien Hjem til jul som ble lansert på Netflix forrige uke.

– Historien er virkelig spennende og utfordrende. Utfordrende fordi Spotify-historien ikke er avsluttet ennå – den pågår ennå i full fart og vil sannsynligvis endre seg mens vi jobber med prosjektet, sier Sørensen i meldingen.

Ifølge Netflix skal serien være sentrert rundt Spotify-gründerne Daniel Ek og Martin Lorentzon, som i sin tid skapte musikkeventyret som i dag er børsnotert i New York.

Det er det svenske produksjonsselskapet Yellow Bird som skal stå for produksjonen av serien. Selskapet skaffet seg rettighetene til å lage film av boken i august i år.

Pressemeldingen fra Netflix– Vi kan ikke slutte å jobbe nå men det er klart, dette er en stor produksjon og vi får betalt markedspris, sier Carlsson.

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om strømmekundene
  2. Netflix
  3. Spotify
  4. Strømmetjenester
  5. Film
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Budkamp om South Park-rettigheter: Venter avtale verdt 500 mill. dollar

  2. HBO setter opp prisen

  3. Netflix-optimisme etter svakt år på børsen

  4. Annonsørinnhold

  5. Disney ventet med produkter fra Star Wars-serie: Nå kan fansen bestille «Baby Yoda»

  6. Tiårets beste aksje i USA: Netflix har steget over 4.000 prosent