Høyres Peter Frølich om prisforskjeller på dagligvarer: – Går ikke an å bortforklare

Konkurransetilsynet gir «tindrende klare bevis» for konkurransefiendtlig prisdiskriminering på dagligvarer, mener stortingsrepresentant Peter Frølich (H). Han frykter det kan ha kostet forbrukerne milliarder.

Stortingsrepresentant Peter Frølich (H).

Rolf Øhman
Publisert:,

Stortingsrepresentant Peter Frølich (H) har lenge hevdet at prisforskjeller i dagligvarebransjen gjør det vanskelig for nye aktører å komme inn. I dag føler han at Konkurransetilsynet bekrefter disse mistankene.

– Jeg har alltid ment at konkurransefiendtlig prisdiskriminering har vært en stor sykdom i det norske dagligvaremarkedet, sier Frølich til E24.

– I dag mener jeg at vi har fått tindrende klare bevis for at dette er riktig. Dette går ikke an å bortforklare på noen som helst måte, legger han til.

Onsdag la Konkurransetilsynet frem resultatet av en kartlegging som regjeringen ba om i fjor, og den viser at Norgesgruppen «gjennomgående oppnår bedre innkjøpsbetingelser enn de to andre kjedene» Coop og Rema 1000.

For noen av leverandørene er forskjellene spesielt store, ifølge tilsynet. Tilsynet har hentet inn priser fra leverandører som Tine, Orkla, Nortura, Ringnes, Coca-Cola Norge, Freia-eier Mondelez Norge, Mills, Synnøve Finden-eier Scandza, Nestlé Norge og Mars Norge.

Vil la tilsynet vurdere

Landbruks- og matminister Olaug Bollestad (KrF) sier til E24 at hun vil la Konkurransetilsynet vurdere hvorvidt lovbrudd har forekommet.

– Nå har Konkurransetilsynet begynt å gjøre en jobb, og den skal de få lov til å gjøre ferdig. Jeg er opptatt av at norske forbrukere skal ha et mangfold i varesalget og at de skal ha det til rett pris, sier Bollestad, som legger til at hun har respekt for jobben tilsynet nå skal gjøre.

– Er det greit at det er så store prisforskjeller som 15 prosent for kjedene?

– Jeg vil ikke gå inn i den diskusjonen nå, Konkurransetilsynet skal få lov til å gjøre den jobben. Så er det viktig for meg at kundene får dette til det som er den riktige prisen, sier hun.

Heller ikke Frølich vil gå inn på om loven er brutt, ennå.

– Det er fortsatt for tidlig å si at vi har med lovbrytere å gjøre. Men dette viser at vi fortsatt er langt unna fri konkurranse i dette markedet, sier Frølich.

I kampen om dagligvarekundene er det flere former for konkurranse. Én form for konkurranse gjelder å få lavest mulig pris på innkjøpet av varer, hvor Norgesgruppen ser ut til å ha størst muskler. En annen form for konkurranse handler om i hvilken grad nye aktører har mulighet for å etablere seg med butikker eller komme inn og tilby nye typer varer.

Les også

– Store forskjeller i dagligvarekjedenes innkjøpspriser

Frykter at nyetableringer ble hindret

På Høyres landsmøte i fjor foreslo Frølich en utredning om forbud mot prisdiskriminering fra leverandørene til dagligvarebransjen. Målet var å hindre at markedslederen Norgesgruppen får bedre innkjøpsbetingelser enn mindre konkurrenter. Landsmøtet vedtok å utrede konkurransefremmende tiltak i bransjen.

Frølichs forslag om forbud mot prisdiskriminering fikk motbør fra ekspertene, som advarte mot dyrere varer hvis leverandørene må selge varer til samme pris til alle sine kunder.

Frølich hevder på sin side at det blir svært vanskelig for nye aktører å etablere seg når det er så store forskjeller i innkjøpspris. Konsentrasjonen i dagligvaremarkedet har økt de siste årene.

– Når vi snakker om prisforskjeller på dette nivået, så er det ikke rart at vi ikke har fått noen nyetableringer i Norge som har overlevd. Det går ikke an å slåss i en sånn oppoverbakke, sier Frølich.

– De som har prøvd, ser ut til å ha blitt bevisst presset ut ved bruk av prisdiskriminering, hvor dominerende leverandører og dagligvarekjeder åpenbart har hatt gjensidig interesse av å beskytte hverandre, sier han.

I fjor meldte Stein Erik Hagen, Sundt-familien og Klaveness-familiens selskap marked.no oppbud. ICA-gruppen trakk seg ut av Norge i 2015, og Coop kjøpte 550 Ica-butikker. For ti år siden ga tyske Lidl opp Norge, og butikkene ble kjøpt av Rema 1000.

– ICA, Lidl og Marked.no er høyst sannsynlig offer for konkurransefiendtlig prisdiskriminering. Dette bør man åpenbart granske nærmere, sier Frølich.

Stikk til Hegnar

Stortingsrepresentanten kommer også med et stikk til Finansavisen-redaktør og investor Trygve Hegnar, som i fjor sammenlignet Frølich med Stalin etter forslaget om at leverandørene skulle tilby kundene lik pris på varene.

– Og så en beskjed til Trygve Hegnar, som kalte oss for kommunister og Stalin: Det var ikke Josef Stalin som banket på døren til Orkla, det var Adam Smith, sier Frølich.

– Dette handler om å beskytte det frie markedet og fri konkurranse, ikke om stalinisme og kommunisme slik Hegnar har trodd, legger stortingsrepresentanten til.

– Kan ha kostet milliardsummer

Høyre-toppen ønsker også svar på om Konkurransetilsynet kunne ha gått grundigere inn i dagligvaremarkedet på et tidligere tidspunkt. Han vil ikke gå inn for at konkurransedirektøren skal gå av.

– Det legger jeg meg ikke opp i. Det får politikerne i næringskomiteen mene noe om, sier Frølich, som selv sitter i Stortingets justiskomité.

– Jeg er mer interessert i den faglige siden av dette og at vi endelig ser ut til å få bevis for at prisdiskriminering finnes, og at det kan ha vært kjempeskadelig og kostet norske forbrukere enorme milliardsummer, sier han.

Les også

Rema-sjefen overrasket over stort prisgap: – Norske kunder kunne hatt 15 prosent billigere dagligvarer

Les på E24+ (for abonnenter)

Den «skjulte» matvarekrigen: Kampen som kan endre dagligvarebransjen

– Lovlig sent på banen

Kan vi ha tillit til Konkurransetilsynet, ettersom de selv var skeptiske til å se nærmere på dagligvarebransjen slik de nå har gjort?

– Jeg syns de har kommet lovlig sent på banen, men nå har de kommet godt. Andre får vurdere om dette burde ha kommet tidligere. Et spørsmål som kommer nå, er hvor mange milliarder dette har kostet norske kunder, hvor mange nyetableringer som har gått tapt, og hvor mange produkter som aldri har sett dagens lys grunnet dette, sier Frølich.

Han mener at Konkurransetilsynet har tilbakevist aktørenes argument om at prisforskjellene er store grunnet utgifter til reklame, felles markedsføring og felles logistikk.

– Den myten ser det også ut til at Konkurransetilsynet har knust. Det er nyttig, for da kan vi diskutere dette på faglig grunnlag og ikke bare forholde oss til bransjens forsvarstaler, sier Frølich.

Les også

Store prisforskjeller på dagligvarer: – Bra at vi nå får fakta på bordet

Les også

Rekordsvak krone skviser handelsbedrifter: – Valutaen er en kjempeutfordring