Konkurranseutvalg: DNB brøt god forretningsskikk med «huninvesterer»-kampanjen

Næringslivets konkurranseutvalg mener at storbanken DNB brøt med god forretningsskikk da banken lanserte kampanjen #huninvesterer for å få kvinner til å investere mer.

DNB brøt god forretningsskikk med kampanjen #huninvesterer, mener Næringslivets konkurranseutvalg. Det var gründer Heidi Aven i SHE Community som hadde klaget på kampanjen.

Trond Solberg
  • André Haugen
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:,

VG/E24 skrev i fjor at gründerselskapet SHE Community var misfornøyde med at DNB lanserte kampanjen #huninvesterer etter tidligere å ha vært i dialog om et samarbeid.

Nå har SHE Community fått delvis medhold av konkurranseutvalget, som mener DNB har brutt god forretningsskikk med sin opptreden.

«Det er derfor utvalgets syn at DNBs opptreden ved avslutningen av samarbeidet sammenholdt med lanseringen av likeartet virksomhet som klager under betegnelsen «huninvesterer» handlet i strid med god forretningsskikk», skriver Næringslivets konkurranseutvalg i en uttalelse.

Dette er ifølge utvalget i strid med Markedsføringslovens paragraf 25 om god forretningsskikk.

Utvalget viser til at DNB hadde vært i dialog med SHE Community om et samarbeid, men deretter stanset dialogen og lansert sitt eget konsept. Da har DNB «en særlig lojalitetsplikt» ved valg av slagord, så den tidligere samarbeidspartneren ikke blir skadelidende, skriver utvalget i sin vurdering. Denne plikten skjerpes ved at banken som stor og veletablert bedrift raskt vil vinne markedets oppmerksomhet, påpeker utvalget.

Les også

Menn eier 80 prosent av private aksjeverdier: – Skjevheten er ganske alvorlig

Konkurranseutvalget avviser imidlertid SHE Communitys klage på at DNBs slagord skal være en etterligning. Utvalget mener at betegnelsen «SHE Invests» som SHE Community har brukt i sin virksomhet ikke er et særlig kjennetegn for klageren.

«Det er derfor utvalgets syn at bruk av «huninvesterer» som en lignende slagordpreget betegnelse anvendt for en kampanje rettet mot kvinner og investeringer, ikke er en etterlikning av kjennetegn etter markedsføringsloven § 30», skriver Næringslivets konkurranseutvalg.

– En utrolig viktig bekreftelse

DNB har fått mye oppmerksomhet for kampanjen #huninvesterer, hvor banken blant annet satte søkelyset på at menn eier mye større aksjeverdier på Oslo Børs enn det kvinner gjør. Kampanjen ble også omtalt i E24.

SHE Community-grunnlegger Heidi Aven sa i fjor til VG/E24 at hun ble veldig overrasket da DNB tok kontakt og lurte på om det var greit at de brukte #huninvesterer i sin egen kampanje. Aven svarte til DNB at dette ikke var greit.

– Til tross for dette, endret ikke DNB på kampanjen. «#huninvesterer» viste seg å være det bærende element i deres kampanje. Jeg fikk mange henvendelser fra folk som trodde dette var noe DNB gjorde i samarbeid med oss, sa Aven i desember.

I sin klage til Næringslivets konkurranseutvalg mente SHE Community at det var kritikkverdig av DNB å starte en kampanje med nesten samme navn som gründerselskapets betegnelse SHE Invests.

– Konkurranseutvalgets tydelige konklusjon er at DNB har brutt markedføringsloven. Det spiller mindre rolle hvilken paragraf det gjelder. At DNB er felt for å ha brutt lovens krav til god forretningsskikk i møtet med en gründer er en utrolig viktig bekreftelse for oss i det som har vært en krevende prosess, skriver Aven i en e-post til E24.

– Som gründer er det ikke alltid like lett å ta til motmæle mot enorme aktører som DNB. Men vi er som sagt lettet og glade for å bli trodd av Norges fremste eksperter på området, skriver Aven.

Hun er fornøyd med at konkurranseutvalgets konklusjon var enstemmig. SHE Community-gründeren mener utvalget støtter det at DNBs handlemåte ikke er ok, hverken juridisk eller omdømmemessig.

– Det er mye mer enn en delvis seier. For oss betyr det alt, skriver Aven.

Viser til lav originalitet

Ifølge Næringslivets konkurranseutvalg har DNB sagt at betegnelsen SHE Invests er rent beskrivende, med lav originalitet og lite særpreg. DNB mener at bankens egen betegnelse #huninvesterer kom opp via en kreativ prosess, og bygget på en internasjonal trend med bruk av formen #hun sammen med et verb.

DNB har også avvist at det er fare for forveksling mellom betegnelsen SHE Invests, som SHE Community bruker i sin aktivitet knyttet til kvinnelig gründervirksomhet, og bankens tiltak mot et marked bestående av alle kvinner i Norge.

«Vi har mottatt uttalelsen fra Næringslivets konkurranseutvalg og den fastslår at vi hverken har gjort ulovlig etterligning av SHE Invest eller stjålet en kampanje», skriver kommunikasjonsrådgiver Marte Anundsen Wilming i DNB i en e-post til E24.

«Uttalelsen peker imidlertid på at foredrag rettet mot gründere under #huninvesterer har vært overlappende virksomhet. I uttalelsen fremgår det også at vi har vært utydelige i dialogen med gründer Heidi Aven. Vi har tidligere beklaget at dialogen var uklar, og vi beklager fortsatt», skriver banken.

Banken opplyser om at den har opprettet dialog med Heidi Aven.

«Vi tar med oss mye læring fra denne saken», skriver DNB.

Aven avviser imidlertid at DNB har beklaget.

Les kjennelsen

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Hans Geelmuyden: – Folk som ikke mener noe, er idioter

  2. Betalt innhold

    Slik reddet Linda Johansen gründer-drømmen

  3. Orkla i omega-3-krangel med gründerselskap

  4. Annonsørinnhold

  5. FA: Jan Haudemann-Andersen skal ha kjøpt Oslo-herregård for 113 millioner kroner

  6. Betalt innhold

    Etter 134 dager åpnet hotellet dørene igjen: – Nå gjelder det bare å overleve høsten