SAS: - SAS risikerer kartellsmell på en halv mrd.

SAS kan få en knallhard lærepenge for ulovlig prissamarbeid på flyfrakt.

Publisert:,

Allerede er 11 flyselskaper i EUs søkelys, ettersom de er mistenkt for å ha samarbeidet om pris i markedet for flytransport av gods.

Blant dem som kan vente seg bot for det ulovlige samarbeidet, er SAS SAS-NOK.

I verste fall kan selskapet få bot på en halv milliard kroner, siden selskapet allerede har en alvorlig kartellsak på rullebladet, skriver bransjebladet Take Off.

Kommunikasjonssjef i SAS-konsernet, Claus Sonberg, mener det er alt for tidlig å diskutere størrelsen på en eventuell bot.

- Vi har mottatt EUs anklageskrift, men bakgrunnsmaterialet får vi først i løpet av januar, sier han til E24.

Nå skal SAS sette seg inn i hva de eventuelt har gjort galt, og deretter vurdere hvordan de stiller seg til anklagene, forteller Sonberg.

Samarbeider med EU

Flere av de elleve som i dag er mistenkt har gått med på å samarbeide med EU for å oppklare saken. SAS innrømmer også å ha også deltatt i dette arbeidet.

- Helt siden vi ble kjent med anklagen i februar 2006 har SAS samarbeidet tett med både europeiske og amerikanske konkurransemyndigheter, opplyser kommunikasjonssjefen.

Det er dette samarbeidet som skal ha ført til det økende antall mistenkte.

25 mistenkte

Nå ser det ut til at enda flere flyselskaper trekkes inn i saken, og det kan bli tatt ut anklage mot opp til 25 selskaper. Saken utvikler seg nesten daglig, ifølge Take Off.

Men om SAS er blant selskapene som har hjulpet konkurransemyndighetene frem til nye mistenkte, vil Sonberg ikke ut med.

- Det er en del av samarbeidet at man ikke skal røpe hva man bidrar med, sier han.

Han opplyser at selskapet vil komme tilbake til saken når fjerdekvartalstallene kommer i begynnelsen av februar.

Fem selskaper innrømmer at de er mistenkt i kartellsaken. British Airways, Japan Airlines, Air France/KLM, SAS og Cargolux skal alle ha deltatt i prissamarbeidet.

Andre involverte i saken inkluderer Japan Airlines, ANA, Air New Zealand, Air Canada, Cathay Pacific, Lan Chile, og Singapore Airlines.

Delte markedet

Forrige gang SAS var i konkurransemyndighetenes søkelys var i 2001. Den gangen ble flyselskapet dømt for å ha samarbeidet med Maersk.

EU-kommisjonen mente at selskapene hadde delt markedet mellom seg med den hensikt å begrense konkurransen, og idømte begge bøter.

Les også: EU anklager SAS for brudd på konkurranseregler

Les flere nyheter på E24

Her kan du lese mer om