Verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip sjøsatt
Hurtigrutens nyeste skip MS Roald Amundsen ble lørdag sjøsatt i Ulsteinvik på Sunnmøre. Skipet skal brukes til ekspedisjonscruise i polarområdene.
MS Roald Amundsen er utstyrt med store batteripakker og er verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip. Ifølge Hurtigruten er skipet spekket med miljøvennlige løsninger og grønn teknologi.
Om bord vil det være spesialbygget ekspedisjonsutstyr, et eget forskningssenter, flere restauranter, evighetsbasseng og store utedekk der gjestene kan nyte den spektakulære naturen der skipet seiler.
Hurtigrutens nye hybridskip skal seile til Norge
Nyanskaffelsen er 140 meter lang, 23,6 meter bredt og har plass til 530 gjester og mannskap på 151 personer.
Skipet skal etter planene settes i trafikk i allerede i år, mens søsterskipet, MS Fridtjof Nansen, som for tiden er under bygging på Kleven verft, følger etter i 2019.
Satser langs norskekysten
MS Roald Amundsen skal ta med gjester blant annet til Antarktis, Svalbard, Alaska, gjennom Nordvestpassasjen i fotsporene til Roald Amundsen – og på ekspedisjonsseilinger langs norskekysten.
– Vi har lenge sagt at vi skal satse mer langs norskekysten og dette er det første eksempelet på det. Vi gjorde en test i fjor sommer med det nye ekspedisjonsskipet vårt Spitsbergen som gikk på en ren kommersiell rute fra Bergen. Vi fylte det skipet fort og testen ble en såpass stor suksess at vi nå satser videre, har konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten tidligere uttalt i et intervju med E24.
Hurtigruten er ikke alene om å tilby cruiseruter til Norge, men Skjeldam mener tilbudet de kommer med er noe ganske annet enn det konkurrentene tilbyr, selv om de merker konkurransen:
– Konkurransen fra utenlandske aktører om norskekysten hardner til. Det er et krevende marked, der flere og flere utenlandske cruisegiganter vender blikket nordover med stadig lengre sesonger, sa Skjeldam.