Oljeprisen biter i europeisk luftfart – analytiker venter flere konkurser

Flere europeiske flyselskaper har gått under i fjor og i år. Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener småselskapene er spesielt utsatt for det kraftige prishoppet på drivstoff, og venter flere konkurser.

GIKK OVER ENDE: Kypros-basert Cobalt Air ble det foreløpig siste navnet i europeisk luftfart som innstilte virksomheten.
Publisert: Publisert:

Kypriotiske Cobalt Air ble torsdag det siste i rekken av europeiske flyselskaper som har gått over ende.

Mens selskaper som britiske Monarch Air og tyske Air Berlin kastet inn håndkleet i fjor har aktører som svenske NextJet, islandske Primera Air, Small Planet Airlines og nevnte Cobalt gått under i år.

– Det vi ser er at de små og opp til mellomstore flyselskapene som har lite kapitalressurser blir truffet av høy oljepris, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir.

Situasjonen vil heller ikke bedres utover høsten, mener Elnæs, som venter at det blir flere konkurser i europeisk luftfart.

– Hvis du ser i antall tror jeg vi kommer i en mye dårligere situasjon i år enn i fjor, sier Elnæs til E24.

E24+: Superjumboen A380 står overfor en ny krise

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir. Elnæs har årevis med erfaring fra Ryanair, Qatar Airways og brasilianske Varig.

Denne uken varslet det britiske regionale flyselskapet Flybe om økt underskudd fra 2018 til 2019, og ble straffet med et aksjefall på 41 prosent.

– Det er ikke nødvendigvis fare for at selskapet går konkurs, men det bare viser at markedet reagerer knallhardt hvis man ikke leverer. Det forteller litt om usikkerheten, sier analytikeren.

Les også: – Norwegians overlevelse kan være i spill neste år

Oljeprisen biter

Som Elnæs er inne på har den stigende oljeprisen blitt en kraftig motvind for flybransjen.

Den siste rapporten om flyselskapenes finansielle utvikling fra bransjeorganisasjonen IATA viste at lønnsomheten er under press på grunn av stigende kostnader.

Oppgangen det siste året var 40 prosent for oljeprisen, og både oljepris og drivstoffpris steg i september til høyeste på rundt fire år, ifølge rapporten.

Les også

Norwegian er største «utlending» i New York: Frykter nye avgifter demper reiselysten

Ved utgangen av forrige uke var drivstoffprisen i Europa på 762 dollar per tonn, 39 prosent høyere enn for ett år siden. Effekten på drivstoffregningen til flyindustrien globalt ble da anslått til 47,4 milliarder dollar, ifølge IATA.

– Om den høye oljeprisen vedvarer klarer ikke de små selskapene redusere kostnadene sine, på grunn av størrelse. De har ikke den kritiske massen til å klare det, sier Elnæs.

I sommer har det i tillegg vært svært varmt, hvilket har redusert noe av reiseaktiviteten, ifølge analytikeren, som peker på at bestillingene fremover i tid ligger noe under hva man har sett tidligere.

fortsetter under

PRISHOPP: Grafene viser oljepris og flydrivstoff, målt i dollar per fat. Etter det store prisfallet i 2014 har drivstoffkostnadene igjen steget mye.

Mer kapasitet i markedet

Han mener det nå er tøffere tider for bransjen enn tidligere, av flere årsaker.

På toppen av den høye oljeprisen har det kommet «mye mer kapasitet» inn i markedet, påpeker analytikeren.

– Da Air Berlin gikk konkurs ble det rundt 120 kort- og mellomdistansefly ledig, fly som har vært ute av drift til og med september. Eurowings, som overtok 80 av flyene, har satt disse i drift. Det samme har EasyJet som overtok en del av flyene, forteller Elnæs.

Les også

Norge får direkterute til Kina

Han sier denne økte kapasiteten legger press på prisene.

– Da blir det tungt for de små selskapene å holde stø kurs, når de blir presset på kostnader, slik de gjør nå på grunn av oljeprisen.

– Ser ikke så bra ut

Også bankene spiller en rolle, mener Elnærs.

– Finansinstitusjonene som de forhandler med har vært mye mer tilbakeholdne med å gå støttende inn fordi nedsiden er stor. Det har nok vært mye av grunnen til konkursene i Cobalt, Primera Air og Small Planet Airlines

Tradisjonelt sett er det fjerde og første kvartal som er det svakeste for selskapene som flyr i Europa, slik at det er tyngste delen av året som nå står for døren.

– Det ser ikke så veldig bra ut, sier Elnæs.

Les også

Fraktselskap konkurs på Oslo Lufthavn

Les også

Har sendt 35.000 tonn norsk laks opp i luften på to år

Les også

Widerøe varsler at de vurderer å kutte flyruter

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om