3,62 millioner passasjerer fløy med Norwegian

Norwegian fortsatte sin kraftige vekst i august, og selv med en kraftig vekst i kapasiteten og nye fly klarte selskapet å fylle på med nye passasjerer. Med økende marginer for andre måned på rad ligger det også an til et økonomisk taktskifte for lavprisgiganten.

Foto: Marcos Brindicci Reuters
Publisert:,

Norwegian fraktet 3,62 millioner passasjerer i august, en vekst på 10 prosent fra samme periode i fjor, ifølge trafikkrapporten torsdag.

Flyselskapet økte sin totale kapasitet med 33 prosent, mens totaltrafikken steg noe mindre med 31 prosent.

Det gjør at kabinfaktoren, eller utnyttelsesgraden, falt med 1,5 prosentpoeng til 89,6 prosent.

Med 3,62 millioner passasjerer ender Norwegian trolig som det fjerde største lavprisflyselskapet i Europa i august.

Ryanair er med sine 13,3 millioner passasjerer (pluss 0,5 millioner hos Laudamotion) desidert størst. Deretter følger EasyJet på andre plass med sine 8,68 millioner.

På tredjeplassen havner trolig Lufthansa-eide Eurowings. Selskapet har ikke sluppet trafikktallene for august ennå, men i juli hadde selskapet 3,93 millioner passasjerer (da Norwegian hadde 3,79 millioner). På femteplass i august havner ungarske Wizz Air med sine 3,48 millioner.

Ifølge E24s beregninger økte billettinntektene med 34 prosent, fra 2,77 til 3,71 milliarder kroner, mot august i fjor. På toppen kommer såkalte ancillary-inntekter (ombordsalg og andre ekstratjenester), som Norwegian har klart å øke kraftig i det siste.

Legger man til grunn at Norwegian hadde samme nivå som i første halvår, på 162 kroner per passasjer, tjente de i tillegg 586,4 millioner i august på toppen av billettinntektene.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Torsdag kan Kjos lokke gjedden ut av sivet

Et mulig taktskifte

Konsernsjef Bjørn Kjos sier i en pressemelding at han er godt fornøyd med at stadig flere passasjerer velger Norwegian når de skal ut og reise.

– Vi ser også at reisende fra andre kontinenter i økende grad flyr videre til andre destinasjoner i Norwegians europeiske rutenett, noe som understreker viktigheten av en sterk og sømløs operasjon på tvers av den europeiske og internasjonale virksomheten, sier Kjos.

Den kraftige veksten til Norwegian de siste årene har kostet, og ser man bort ifra gevinsten i første kvartal på to milliarder fra salget av Bank Norwegian-aksjer, har selskapet gått i minus det siste halvannet året.

– Etter en lang periode med sterk vekst vil vi fremover kunne høste av det vi har sådd, noe som vil komme kunder, ansatte og aksjonærer til gode, fortsetter Kjos.

Og nå er det også tegn på at utviklingen går i riktig retning.

Selv om Norwegians fly var litt mindre fulle enn august i fjor, viste inntjeningen per passasjer en bedring. Yielden (inntekten per fløyet passasjerkilometer) steg til 0,45 fra 0,44 kroner, tilsvarende en vekst på tre prosent. Det er andre måned på rad med oppgang.

Nøkkeltallet RASK, som angir inntekter per tilgjengelige setekilometer, endte omtrent uendret på 0,40 kroner, mens det i juli var helt oppe i 0,47.

Vi vet ikke hva kostnadene til Norwegian har vært i tredje kvartal før regnskapet offentliggjøres senere i høst, men ser man på regnskapet fra andre kvartal viste det at enhetskostnadene var redusert med ni prosent fra 0,45 til 0,41 kroner mot andre kvartal i fjor.

Inntjeningen per sete i juli (på 0,47) var dermed mer enn nok til å gi et overskudd på billettene, og det før man regner med ekstra inntekter som ombordsalg, for eksempel.

Hvis Norwegian klarer å kutte kostnadsnivået sitt med 2,5 prosent i tredje kvartal mot samme periode i fjor (fra 0,41 til 0,40) vil selskapet også gå i pluss på billettene i august (billettinntekter før man inkluderer inntekter fra bonusprogram, ombordsalg og ekstratjenester).

Avhengig av seteinntekten i september, vil Norwegian med lavere kostnader kunne gå i pluss på billettene i tredje kvartal.

Det klarte de ikke i fjor, med en tynn margin, og heller ikke i 2016 eller 2017.

Selv om det er de totale inntektene fratrukket kostnader som er avgjørende, så vil en balanse eller et overskudd i billettinntektene sette selskapet i en langt mer solid posisjon.

Da vil man ikke være avhengig av ekstrainntektene for å få flygningene til å gå i pluss, men kan ta de inntektene som et rent bidrag til driftsoverskuddet.

Les også

E24 erfarer: Tidligere Norwegian-topp Frode Foss blir finansdirektør i Qatar Airways

Klarer å fylle de nye flyene

Norwegians kapasitet og trafikk fikk seg både et løft av at selskapet flyr stadig lenger, på grunn av flere langdistanseruter, og fordi det kom inn flere fly i flåten.

Den gjennomsnittlige reiselengden økte i snitt med 12 prosent mot samme periode i fjor. Samtidig økte kapasiteten (antall tilgjengelige setekilometer) med hele 33 prosent, mens trafikken (antall passasjerkilometer) økte med 31 prosent.

Ettersom de klarte å øke antallet passasjerkilometer nesten like mye som kapasiteten, klarte Norwegian dermed så å si å fylle alle de nye setene de fikk inn i perioden.

Selskapet fikk levert en ny mellomdistansemaskin av typen Boeing 737 MAX8, av totalt 12 som skal inn i flåten i år. I tillegg skal selskapet få levert 11 Boeing 787–9 langdistansefly, og har allerede mottatt selskapets to siste Boeing 737–800 i Europa-flåten.

– Det er også positivt at selv med en betydelig økning i antall tilgjengelige seter fyller vi flyene godt. Kapasitetsveksten er fortsatt høy, men i tråd med strategien avtar den nå noe, sammenlignet med tidligere måneder, sier Bjørn Kjos.

Les også

Frode Foss får internasjonal fly-toppjobb

Les også

Norwegian kan få mange krav etter dårlig flyopplevelse

Les også

USA kan bli Norwegians viktigste marked

Her kan du lese mer om