Solid salgsvekst i byggevarebransjen – mener kjølig boligmarked bidro

Lenge har privatmarkedet sviktet byggebransjen, men nå strømmer hobbysnekkerne tilbake, og ga byggevarehandelen en solid avslutning på året.

OPPUSSING: Både Virke og meglertopp er enige om at det har blitt et større fokus på å pusse opp i forkant av salg den siste tiden, og at dette kan være en av årsakene til at byggevarebransjen så sterk vekst mot slutten av 2018.

Foto: Lise Åserud NTB scanpix
Publisert:

– Det som er spesielt med tredje tertial er at privatveksten har kommet veldig opp etter en lang periode med svært lave rater, sier Asluag Koksvik, bransjedirektør for Virke Byggehandel.

Ikke siden andre tertial 2015 har byggevarebransjen sett så godt vekst som den gjorde i fjorårets fire siste måneder.

En omsetningsvekst på 6,7 prosent totalt, hvor proffdelen av markedet vokser med solide 8,2 prosent.

Privatmarkedet ser vekst på 4,0 prosent, og det er etter mange tertialer med negativ vekst.

Les også

Sjokkpriser på strøm spiste milliarder av varehandelen – rammet møbelkjedene

Kjølig boligmarked

– Proffmarkedet har vist en jevn vekst over tid men privatkundene har sviktet. Nå begynner vi å ane konturene av en trend hvor også omsetningen i privatmarkedet øker. Dette er veldig positive nyheter for bransjen, sier Koksvik og legger til:

– Man har snudd en trend som har vart ganske lenge.

Dykker man lenger ned i Virkes tall, ser man at det privatkundene bruker pengene på er maling, plank og andre produkter som ofte knyttes til oppussing. Rundt 50 prosent av det som selges er planker.

Asluag Koksvik, bransjedirektør for Virke Byggehandel.

Foto: Virke

Virke tror én av årsakene til oppsvinget i privatmarkedet er at antallet boliger på markedet har steget, liggetiden per bolig har vært høy i perioden, og prisen har flatet ut.

– Når man ser at det blir vanskeligere å selge fordi det er flere objekter ute for salg, kan små grep bidra til at man skiller seg ut fra mengden, sier Koksvik.

Ellers tror Virke at lavere veksttakt i kategorien bredt vareutvalg, også kan ha spilt inn på oppsvinget i byggevarehandelen.

Meglersjef bekrefter trend

Direktør Grethe Meier i Privatmegleren bekrefter trenden. Hun sier at flere enn tidligere bruker litt ekstra tid på å få boligen i stand før et salg.

– Det har blitt tydelig at noen små grep, som gulv, lister eller litt maling kan gjør relativt mye for hvor raskt man får solgt og hvor mye man får for boligen. Da er det ikke snakk om å bytte kjøkken eller bad, men mindre enklere ting som folk kan gjøre selv, sier Meier.

Meier sier at det er et stort fokus også fra meglernes side å anbefale selgere å gjøre grep før de legger bolig ut for salg.

Les også

Norsk faghandel sliter: Friluftsgründere konkurs etter 26 år med drift

Virke tror til tross for solid vekst, at også de kommende månedene vil by på vekst for byggevarebransjen.

– Det er derfor vi ber folk ta kontakt med megler en god stund før salg, slik at man har tid til å gjøre boligen lettere å selge. Vi i meglerbransjen har blitt enda mer bevisst på nødvendigheten av dette den siste tiden, sier Meier.

Sterkest vekst i Oslo

Det er hovedstaden som kan vise til desidert sterkest vekst, hvor omsetningen øker 12,2 prosent fra tredje tertial i fjor, også her hjulpet av sterke tall i privatmarkedet.

Det var Sogn og Fjordane (-1,4 prosent), Møre og Romsdal (-4,1 prosent), samt Stor-Trøndelag (-0,5 prosent) som gjorde det dårligst, og de eneste områdene med negativ omsetningsvekst.

Les også

Kraftig shoppefall i desember drevet av netthandelen

Les også

Vekstkjedene som tjener godt på konkursbølgen

Les også

Nye eiere legger ned 25 Enklere Liv-butikker