Posten følger Amazon: Borettslag kan få eget «postkontor»

Inspirert av nettkjempen tester Posten automater for levering av pakker som kan installeres i blant annet borettslag.

AUTOPOST: Postbud Svein Kyrre Hamnes leverer pakker direkte inn i det automatiske postkontoret som sender SMS til kunder om at de har en pakke ventende på dem. Tjenesten testes i disse dager i Sandakerveien i Oslo.

Foto: Posten
Publisert:

Tjenesten fungerer som følger: Postbudet leverer pakker og brev direkte inn i et skap, og skapet sender sms til mottager om at leveransen har kommet frem. Så kan mottager ved hjelp av mobilen åpne skapet og hente pakken sin.

Men Postens nye eksperiment er langt ifra unikt. Den amerikanske nettkjempen lanserte «Amazon locker» allerede i 2011 i New York, Seattle og London, og har flere tusen skap utplassert i USA og Storbritannia.

AMAZON LOCKER: Slik ser Amazons skap ut, plassert ulike steder i både USA og Storbritannia. Skapene finnes først og fremst i butikker og offentlige steder, men selskapet har også en tjeneste for utplassering i borettslag.

Foto: Daylen

– Forskjellen på Posten og Amazon er at vi leverer pakker og brev fra alle aktører, mens Amazon kun leverer pakker de selv selger. Vi videreutvikler det tilbudet Amazon har, sier pressesjef i Posten John Eckhoff.

– Så Posten gjør med dette seg klare til å forsvare posisjonen sin i Norge?

– Ja, Amazon har ikke kommet til Norge enda, men vi forbereder oss på fremtidens handel.

Amazon har for øvrig utvidet sin pakkeautomat til Canada, Frankrike, Tyskland og Italia de siste årene, ifølge Ecommercenews.

I kontakt med utbyggere

Selv om Posten foreløpig kun har én automat for utlevering av pakker i Norge, og Amazon har over 2.000 skap i over 50 byer, sier Eckhoff at de beveger seg raskt.

– Vi har også vært i kontakt med store utbyggere om å implementere tjenesten direkte inn i nye bygg og få leveringsrom hvor folk kan komme å hente post.

– Hvor realistisk er det at norske forbrukere faktisk får bruke dette tilbudet?

– Jeg vil si det er overveiende sannsynlig at dette blir en viktig del av Postens fremtid. Vi bruker ikke lang tid fra testperiode til virkelighet. Nå skal vi få inn flere kundereaksjoner og fortsette utrullingen, sier Eckhoff.

Det er planlagt to nye automatiske postbokser i Oslo i løpet av våren, og én i Lillestrøm.

Les også

Posten kjøper Teslas elektriske semitrailer

Pris på automat-levering

– Vi har stor tro på at dette fungerer med tanke på at betalingsviljen for hjemlevering fra netthandel er høy, sier Eckhoff.

– Hvordan skal kundene betale for dette? Blir det pris per pakke eller en form for abonnement?

INNE I BOKSEN: Postbud Svein Kyrre Hamnes inne i containeren hvor beboerne i Sandakerveien kan komme å hente posten sin når de har fått beskjed på sms.

Foto: Posten

– Det er et interessant spørsmål. Vi tenker jo å tilby dette som en tjeneste til borettslag, og målet er jo å tjene penger på det, men vi har ikke landet på en løsning enda, sier pressesjefen.

Også leveringskjempen DHL har lansert en lignende tjeneste som heter Packstation, og som foreløpig kun finnes i Tyskland.

Også Google var innom tanken på automatiske leveringsskap og kjøpte i 2012 selskapet Bufferbox som stasjonerte uten skap i Canada, men la senere ned prosjektet for å fokusere på tradisjonell hjemlevering, ifølge The Verge.

Ekspert: – Nettverket blir avgjørende

Ragnvald Sannes, førstelektor ved Institutt for strategi og entreprenørskap på BI, har tro på prosjektet.

– Jeg er ikke uenig i at slike løsninger har potensial. Alt som forenkler livene våre, setter vi jo stor pris på, sier han og utdyper:

– I dag sender Posten pakkene til et sted du ikke er, nemlig et postkontor eller butikk, så det er klart at det hadde vært bedre om man kan kunne fått pakker levert der man bor og hente det når det passer.

Han peker på at butikker, hvor de fleste postkontor finnes, allerede har begynt å bevege seg mot løsninger som kutter ut menneskeleddet.

– Ettersom butikkene innfører flere selvbetjeningskasser blir det jo vanskeligere å få post i butikk til å få fungere optimalt, og det gir derfor ekstra mening med slike automatiske bokser.

– Kan Posten konkurrere på linje med Amazon og andre store logistikk-aktører som allerede har innført slike automatiske bokser?

– Ja, det kan de. Spørsmålet er vel hvor fort man kan bygge ut disse nettverkene av bokser i hele landet. Det er jo unødvendig å ha ulike aktører som bygger ut flere nettverk, sier førstelektor Sannes.

Han legger til at det kan være hensiktsmessig å bygge ut et nettverk på samme måte som telekombransjen gjør med mobilnettet, hvor det finnes store nettverk som mange aktører kan knytte seg til mot en avgift.