Kjemper om norsk 40-milliarderskontrakt, gransker seg selv i Israel

Tyske ThyssenKrupp vil selge ubåter til Norge for 40 milliarder kroner. I Israel blir selskapet, og deres lokale salgsagent, beskyldt for urent trav i forbindelse med salg av ubåter til landets marine. Saken går helt opp til statsminister Benjamin Netanyahu.

FØLGER MED: To arbeidere følger med under dåpen av en ubåt av typen U-33 ved ThyssenKrupps verft i Kiel i Nord-Tyskland.

Foto: David Hecker AFP
Publisert:,

Om kort tid skal regjeringen og Stortinget ta stilling til hvem som skal levere seks nye ubåter til den norske marinen.

Det handler om leveranser på 40 milliarder kroner når seks gamle ubåter skal erstattes med nye.

Valget står mellom franske Direction des Constructions Navales Services og tyske ThyssenKrupp.

For tyskerne har to uheldige saker dukket opp i innspurten i kampen om den norske milliardkontrakten.

Les også

Stålgigant sparker 20.000

Armbånd felte direktør

Det begynte med at ThysssenKrupp-direktøren Jens Wegmann innrømmet at hans kone hadde fått et gullarmbånd i gave fra en pakistansk forretningsforbindelse.

Wegmann, som ledet divisjonen som driver ThyssenKrupps ubåtvirksomhet, valgte i november å si opp jobben som følge av konas armbånd.

INNBLANDET: Israels statsminister Benjamin Netanyahu.

Thomas Coex

Omtrent samtidig dukket det opp langt alvorligere påstander knyttet til hvordan tyskerne i 2009 hadde sikret seg kontrakten for levering av tre ubåter til den israelske marinen for rundt to milliarder euro.

Ifølge opplysninger som har kommet frem i israelsk fjernsyn og i den tyske avisen Handelsblatt var det i utgangspunktet meningen at ubåtkontrakten skulle ut på åpent internasjonalt anbud.

Skal ha fått hjelp av «grå eminense»

Men ifølge medierapporter i Israel ble det i stedet valgt å inngå kontrakt direkte med ThyssenKrupp etter at statsminister Benjamin Netanyahu nære rådgiver og nevø, advokaten David Shimron, tok kontakt med det israelske forsvarsdepartementet.

Det sentrale i påstandene er at Shimron, som omtales som en «grå eminense» med stor uformell innflytelse i Israel, gjennom sin involvering har påvirket prosessen slik at ThyssenKrupp både ble tildelt en stor ubåtkontrakt og ytterligere en kontrakt med den israelske marinen på en halv milliard euro.

Netanyahus påståtte forbindelse med Shimron er også bakgrunnen for at statsministeren selv blir etterforsket for korrupsjon.

Ifølge den israelske fjernsynskanalen «Channel 10» har Shimron bekreftet at han tok kontakt i saken på vegne av sin klient Miki Ganor, som altså er ThyssenKrupps salgsagent i Israel.

Ganor ble engasjert som ThyssenKrupps representant i Israel før ThyssenKrupp fikk ubåtkontrakten i slutten av 2009.

Les også

Jusprofessor mener kontreadmiral er inhabil i ubåt-sak

Avviser kjennskap til kontakt

Advokat Tim Proll-Gerwe, som er ThyssenKrupps talsperson i saker om jus- og selskapsstyring, sier selskapet ikke kjenner seg igjen i beskrivelsene i israelsk presse.

– Ganor har i sin kontrakt at vi skal bli informert om han engasjerer underleverandører. Slik vi kjenner saken i dag, så har han ikke informert oss om det, sier Proll-Gerwe til E24.

TRAKK SEG: Jens Wegman.

Likevel har ThyssenKrupp startet sin egen etterforskning av saken. Granskingen pågår fortsatt.

– Grundighet er viktigere enn tempo i slike saker, sier talspersonen.

– Om det skulle vise seg at Ganor engasjerte Shimron, så vil det være i strid med vår kontrakt og vi vil da forholde oss til det som et kontraktsbrudd, sier han.

– Frykter dere at omtalen av saken i Israel kan påvirke beslutningsprosessen når norske myndigheter skal bestille nye ubåter?

– Det er aldri morsomt å bli nevnt i avisene på denne måten. Men vi har tillit til at den norske regjeringen tar sin beslutning basert på fakta og ikke basert på rykter, sier han.

Dette sier forsvarsdepartementet

– Prosjektet for nye ubåter forholder seg profesjonelt og ryddig til slike aktører. Forsvarsdepartementet har en oversikt over hvilke aktører verftene har oppgitt som arbeider på vegne av dem i Norge på våre nettsider, sier spesialrådgiver i Forsvarsdepartementet Birgitte Frisch til E24, og fortsetter.

– Forsvarsdepartementet og underlagte etater har et ryddig forhold til begge leverandørene. Vi har et regelverk som styrer hvordan vi håndterer personer og selskap som er dømt for korrupsjon. Per i dag har Forsvarsdepartementet ingen opplysninger som tilsier at det skulle være noen problemer knyttet til en fremtidig norsk ubåtanskaffelse fra noen av de to aktuelle leverandørene.

Les også

Frankrike kapret australsk ubåtavtale til 328 milliarder

Les også

Statoil-ansatt korrupsjonssiktet

Les også

Vegvesen-ansatt fengslet for korrupsjon

Les også

Her er svenskenes nye super-ubåt

Les også

Kongsberg Gruppen sikrer norsk ubåtkontrakt

Les også

Yaras tidligere juridiske direktør funnet skyldig i korrupsjon

Her kan du lese mer om