Q-meieriene tapte dobbeltgjenger-strid: 
- Vi legger oss ikke så lett nedpå

Q-meieriene gikk rettens vei for å få stanset salget av den «plagsomme dobbeltgjengeren». Den må de lenger ut på landet med, konkluderte Byfogdembete.

- FORSKJELLIG HELHETSINNTRYKK: Adminstrator i Byfogdembete mente kundene ikke kommer til å forveksle begrene, og ville ikke gå med på en midlertidig stans av salget av Double 0% yoghurten med müsli.

- FORSKJELLIG HELHETSINNTRYKK: Adminstrator i Byfogdembete mente kundene ikke kommer til å forveksle begrene, og ville ikke gå med på en midlertidig stans av salget av Double 0% yoghurten med müsli.

Publisert:,

Det er nok få kunder som bruker lengre tid enn Q-meierisjef Bent Myrdahl i den lokale dagligvarebutikkens meieridisk.

I mai fikk argusøynene noe å feste blikket på under hans sedvanlige handletur. Til sin store skrekk oppdaget Myrdahl at Fjordland lanserte Double 0%-yoghurten med müsli i det han mener er Q-meierienes Skyr-drakt.

Skyr-navnet og designen er beskyttet, men det har ikke falt inn Q-Meieriene å beskytte selve begeret.

Les også

Q-Meieriene saksøker Fjordland for plagiat

Sjefen for Norges eneste meierikonkurrent til Tine ville likevel en «plagsom dobbeltgjenger» til livs, og kontaktet sine advokater som prosederte saken for Oslo Byfogdembete mandag og tirsdag denne uken. De la ned påstand om midlertidig stansing av all salg og markedsføring av konkurrentens produkt.

«Troverdig forklaring»

Fredag gjorde administrator Hilde Kollbær Strømme det klart at påstanden om at begrene kunne forveksles ikke holdt juridisk vann, og Fjordland får fortsette å selge Double 0% yoghurten med müsli i plastbegeret.

Annonsørinnhold

Ankefristen er satt på én måned.

- Jeg synes det er flott at retten har kommet frem til det, og at våre argumenter har blitt hørt. Saken kom veldig overraskende på oss. Det var en problemstilling som var helt ukjent for oss. Å etterlikne Skyr har overhodet ikke vært resonnementet bak produktet hos oss, sier administrerende direktør i Fjordland, André Gobel, til E24.

Fjordland argumenterte med at inspirasjonen til begeret tok utgangspunkt i Tines Cottage cheese, fordi den hadde en avsmalnende og buet form som ønsket, og fordi de var tilpasset produksjonslinjen til Fjordland.

Denne forklaringen fant retten «logisk og rasjonell» og uttalte at den «fremstår som troverdig.»

Les også

Q-meieriene-direktør: - Kavlifondet har ikke tjent fem øre på oss

- Vant til å fighte

Myrdahl gikk hardt ut mot konkurrenten i juni og mente Fjordland hadde snyltet. Når E24 ringer Myrdahl etter det brutale nederlaget i retten, er tonen langt mildere.

- Vi tar det i litt tap og vinn-sinn. Det ble annerledes enn hva vi trodde. Det må vi ta innover oss. Vi er fortsatt av den oppfatning at produktet er nært vårt, og det er greit å ta det til rettsapparatet for å få en objektiv vurdering av de juridiske aspektene i konflikten. Det var viktig å få prøvd dette i første omgang, så får vi se hva vi gjør videre, sier Myrdahl, som ikke utelukker at saken ankes når advokatene kommer hjem fra ferie.

- Vi har blitt vant til å fighte gjennom 16 år, og vi legge oss ikke så lett nedpå, sier han.

Q-meieriene lanserte begeret i 2009, og er basert på såkalt krympeplasttekonolgi, som var helt nytt på det norske markedet den gang. Teknologien gjør det mulig å påføre grafikk på et beger med buet flate, og gir assosiasjoner til smal midje til målgruppen, som stort sett består av kvinner.

Av kjennelsen kommer det frem at Q-meieriene har hatt 80 millioner kroner i produksjons- og markedsføringsutgifter til Skyr-serien.

Hvor mye har dere brukt på selve designen?

- Vi klarer ikke å isolere den regningen totalt sett. Men alle omkostninger med design og markedsføring tatt i betraktning tror jeg vi lander på rundt 40 millioner. For oss som bedrift har dette kostet betydelig, og det har gitt en suksess med Skyr, sier Myrdahl.

Les også

Nordmenn har aldri vært mer sultne på cottage cheese

GIKK PÅ EN SMELL I RETTEN: Direktør Bent Myrdahl i Q-meieriene.

Ole Kristian Strøm

Kunne ikke bevise salgsnedgang

Myrdahl mente Fjordland bevisst hermet begrene for å snylte på Skyr-suksessen, og at de kunne bevise at Yoplait-begeret var et klart brudd på bestemmelsene om etterligning og god forretningsskikk i markedsføringsloven.

Retten mente imidlertid at helhetsinntrykket av yoghurtene er såpass forskjellig, at Yoplait-begeret ikke er i strid med de aktuelle bestemmelsene i Markedsføringsloven §§ 25 og 30 (se faktaboks).

Yoplait Double 0% har eksistert på markedet siden 2006 med Yoplait-designet som er identisk som på det nye begeret.

«Ulike lokk, helt forskjellig grafikk og fargebruk både på begeret og lokket, og ikke minst den fremtredende plasseringen av sterke varemerker på begge produktene gjør at helhetsinntrykket blir så forskjellig at det ikke er noen fare for at forbrukeren kan forveksle Double 0% med musli med Skyr selv om formen på begeret fremstår lik.» Skriver Strømme i kjennelsen.

Q-meieriene kunne heller ikke vise til en salgsnedgang etter Fjordland fyllet opp butikkhyllene med de nye begrene.

- Det var et spørsmål vi var uenige om. Vi har ikke hatt en kraftig nedgang i salget, men vi mener at vi har hatt en vipp i salget. Motparten mente motsatt, og der sto vi egentlig fast, sier Myrdahl.

Kostbar strid

Det har kostet Myrdahl dyrt å ta saken til retten.

Fjordland brukte 119 flere timer på saken enn Q-meieriene, til tross for at det vanligvis er saksøker som har det mest omfattende arbeidet i slike saker.

Derfor var saksomkostningene til Fjordland på hele 570.000 kroner, en regning som Q-meieriene må betale innen to uker.

I tillegg kommer Q-meierienes egne saksomkostninger, som er om lag halvparten av saksøktes, ifølge Myrdahl.

Totalt har Myrdahls argusøynene som fanget opp den «plagsomme dobbeltgjengeren» kostet 800.000 kroner.

Har dere penger til en ny runde i retten?

- Vi har økonomi til å ta det videre hvis vi kommer til den konklusjonen. Saken blir ikke så omfattende at vi ikke kan finansiere det på egen kappe. Saken illustrerer hvor vanskelig det er for et lite meieri og drive med innovasjon i Norge og skille seg ut.

Les også

Billigmerkene spiser av Hagens markedsandeler

Har lært

Nå skal Q-meieriene til sæters og finne opp andre produkter som kan gjøre bunnlinjen fet.

- Nå har vi sittet to dager i retten og hørt forskjellige argumenter. Man får en etter-refleksjon av hvor vanskelig det er å skille seg ut i Norge. Det betyr bare at vi må være enda smartere, og kanskje komme med produkter som er enda mer forskjellige og unike, som vi kan beskytte, sier Myrdahl.

- Innerst inne tror jeg egentlig at Synnøve Finden, Tine, Fjordland og andre ikke ønsker å drive kopivirksomhet. Dette inspirerer til å se til Da Vinci, enn yoghurtbegrene som finnes i Europa. Det inspirerer til å strekke seg enda litt lenger for alle aktører, sier han.

Les også:


Mot salgsrekord for ferdiglaget julemat
Fetere tider for Tine
Mener norsk tradisjonskost svekker salget av frossenpizza

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold