Tillitsvalgte i NSB: – Vi valgte å ikke kjempe mot Vy-navnet

De ansatte er ikke veldig entusiastiske for det nye navnet på det som pleide å være NSB-tog - men forklarer at de valgte å ikke ta opp kampen mot konsernledelsen.

NYE FARGER: Tirsdag fikk publikum se det nye Vy-toget i grønt og svart presentert av konsernledelsen på Oslo S.

Foto: Berit Roald NTB scanpix
Publisert:,

– Jeg, og vi, er veldig glade i NSB-navnet. Da saken kom opp måtte vi ta valget om vi skulle kjempe imot, sier Grethe Thorsen, forbundssekretær i Norsk Lokomotivmannsforbund.

Hun representerer rundt 1.700 medlemmer fra hele Norge, og har som ansatterepresentant i NSBs (nå Vy) styre godkjent det nye navnet som har skapt sterke reaksjoner.

Hun omtaler prosessen om endring av NSB-navnet som «superhemmelig».

– Etter å ha diskutert det internt i NLF valgte vi å ikke kjempe mot navnebyttet. Det er viktigere ting å fokusere på i det store bildet, sier Thorsen.

Tillitsvalgte har tidligere vært inne på det samme overfor Klassekampen.

Les også

Konsernsjefen om det franskinspirerte navnet: – Vil ta tre år før nordmenn er vant til Vy

– Folk må våkne

Også hovedtillitsvalgt for konduktørene i NSB, Ove Sindre Lund sitter i konsernstyret, og sier de også etter diskusjon kom frem til at de ikke ville sette kjepper i hjulene for konsernet.

– I likhet med de andre ansatterepresentantene valgte vi å ikke ta kampen mot det nye navnet. Det er andre - og større - kamper som kommer, sier Lund.

Thorsen som er en av tre ansatterepresentanter i Vys styre, sier jernbanereformen som regjeringen har innført er en mye større kampsak enn et nytt navn.

– Det er ingen ønskedrøm med et nytt navn, men andre må i så fall ta den kampen. Vi kjemper heller mot reformen og for at vi beholder statlig eierskap på så mye som mulig av norsk jernbane, sier Thorsen.

Reformen åpner opp for mer konkurranse på det norske jernbanenettet, noe som allerede har ført til at britiske Go-Ahead skal kjøre Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen fra 15. desember i år.

(saken fortsetter under videoen fra VGTV):

Thorsen sier det var på tide med en «wake-up call» om hva jernbanereformen har gjort med norsk jernbane, og håper prosessen rundt navnebyttet åpner folks øyne.

– Jeg tror det begynner å gå opp for både politikere, mediene og folk flest hva jernbanereformen gjør med NSB. Navnebyttet opprører voldsomt. Hvis det kan få folk til å våkne, heie fram at vi faktisk har et godt statlig jernbaneselskap i Norge, og få journalister til å beskrive NSB (Vy) på en mer rettferdig måte vil jo det være hyggelig.

Hun mener det er et viktig poeng at NSB har lite ansvar for forsinkelser og stengte toglinjer, noe selskapet har fått kritikk for.

Les også

Hyttebygger i Gudbrandsdalen: Mener han var først med Vy-navnet

Samferdselsminister Jan Georg Dale (Frp) forstår at mange nordmenn reagerer på Vy-navnet, men skrev i en melding tirsdag ettermiddag at eier ikke vil motsette seg styret sin avgjørelse og legger vekt på at NSB-styret var enstemmig enige om endringen.

E24 har også kontaktet den tredje ansatterepresentanten i Vys styre, Jan Audun Strand, uten å få svar.

De ansatte trenger tid

Omprofileringen av NSB til Vy vil koste et sted mellom 220 og 280 millioner kroner over tre år. Det er foreløpig usikkert hva i prosessen som koster mest, men 4,4 millioner kroner har gått til Snøhetta som har kommet på det nye navnet.

VY-TOG: Konsernsjef i NSB Geir Isaksen (t.h.) og styreleder Dag Mejdell presenterte tirsdag et nytt felles navn for NSB og Nettbuss. Det nye navnet er Vy.

Foto: Berit Roald NTB scanpix

– Hva tenker dere om summen, det kan bli brukt opp til 280 millioner kroner på omprofileringen?

– Vi synes ikke det er riktig å bruke penger på logo og nye farger, men NSB har ikke mulighet til å bruke pengene på nye vogner eller skinner heller, slik mange foreslår. Vi mener også det er viktig at NSB fornyer seg.

– Men hva synes alle de du representerer om navnebyttet?

– Jeg tror nok de ansatte trenger litt tid til å fordøye det nye navnet. Det viktigste er at jernbanen lykkes.

Også Lund som representerer konduktørene har et noe blandet syn på navnet.

– Jo, det er jo enkelt å si da. Jeg synes det er helt greit. Jeg forbinder det ikke med reise, men jeg er enig med konsernledelsen at det fremovertenkende.

Terningkast to

Konsernsjef i Vy, Geir Isaksen sa til E24 tirsdag at han trodde det ville ta tre år før nordmenn er vant til det nye navnet.

Det tror også Lund, og sier NSB har en sterkere merkevare i det norske folk enn andre store selskaper som har byttet navn.

– Equinor var jo også et snålt navn i starten, og NSB er nok enda mer kjent blant folk flest, så det vil nok ta år å bli vant til.

I løpet av det siste døgnet har mer enn 116.450 av E24 og VGs lesere kastet terning på det nye navnet, som foreløpig har resultert i en toer.

– Det er mye stolthet i NSB-navnet og vi vet at de ansatte setter navnet høyt, så vi var klare over på forhånd at det ville være et visst vemod ved navnebyttet, sier Lund.

Her kan du lese mer om