Dagligvarekrigen

Servicegrossisten: Tror Reitan vil få det tøft i nytt marked

Remas partnere i storhusholdningsmarkedet, Servicegrossistene, mener det er mulig å samarbeide og konkurrere samtidig.

PARTNERE OG KONKURRENTER: Servicegrossistenes toppsjef, Jan van der Burg (t.h.) tror det blir tøft for Reitan å innta storhusholdningsmarkedet, men tviler ikke på at de vil lykkes.
  • Sindre Hopland
Publisert:

Søndag skrev E24 at Reitan Handel satser på markedet for salg av dagligvarer til restauranter, kantiner og hoteller, også kalt storhusholdningsmarkedet.

Fra før av kjemper Servicegrossistene og Norgesgruppen om kundene, hvor sistnevnte har dominert i en årrekke.

Samtidig har Rema allerede en stor fot inne i servicehandelen, blant annet gjennom sine bensinstasjoner og kiosker.

Servicegrossisten, som i dag har en innkjøpsavtale med Rema fra 2013, tror likevel ikke det blir plankekjøring for partneren som nå også blir konkurrent.

– Jeg tror det blir veldig tøft for Reitan å få fotfeste blant kundegrupperingene, men de er ikke kjent for å gi seg med det første, så jeg undervurderer ikke deres evne til og lykkes, sier Servicegrossistenes toppsjef, Jan van der Burg.

Han frykter ikke at Reitans inntog med tiden vil skvise dem ut av markedet.

– Vi og Rema er ganske komplementære. Ting kan endre seg på 2-4 år, men vi er ikke engstelige for dette på kort sikt, sier van der Burg som legger til at også Servicegrossistene jobber for å styrke seg i markedet.

Les også

Rema utfordrer Norgesgruppens milliardgrep om storhusholdning

SATSER: Ole Robert Reitan fortalte E24 at man har tenkt på å satse innen storhusholdning en stund. Satsingen er ifølge Reitan drevet av kunder og leverandørers etterspørsel etter flere alternativer.

Samarbeidende konkurrenter

Servicegrossist-toppen sier de «ikke har motivert Reitan» til å satse på markedet de operer i.

– Men vi tror dette er bra for konkurransen i markedet, sier van der Burg som lenge har etterlyst Konkurransetilsynets blikk på bransjen.

Van der Burg sier han tar utgangspunkt i at selskapet han leder og Rema vil være «samarbeidende konkurrenter».

– Hvordan ser det ut i praksis?

– Det er mange ulike segmenter i markedet, og jeg tror vi vil satse på ulike kundegrupper.

Dagligvaretoppen sier Servicegrossistene tradisjonelt ikke har vunnet kontrakter med de største hotellkjedene og kantineaktørene, og at det er i dette segmentet Rema «vil gi oss og spesielt Norgesgruppen mer konkurranse».

Servicegrossistene har aldri fått kunder blant de store hotellkjedene og kantineaktørene, men her kan nok Rema konkurrere bra mot Norgesgruppen.

Også Ole Robert Reitan mener man vil fortsette å samarbeide.

Les også

Oda henter én milliard fra Softbank - verdsettes til 7,5 milliarder

ASKO-TOPP: Tore Bekken får Reitan-familien som nye konkurrenter i kampen om storhusholdningskundene.

Asko: – Har tenkt at dette kunne skje

Det er Norgesgruppens grossistselskap, Asko, som blir Reitans store konkurrent om B2B-markedet i dagligvaren som er på rundt 29 milliarder kroner.

Asko-topp Tore Bekken sier satsingen fra rivalen ikke kom som lyn fra klar himmel.

– Vi har ikke vært kjent med Reitans planer, men vi har jo tenkt tanken om de kunne satse på dette markedet, sier Bekken som før han ble toppleder for Asko hadde flere lederjobber knyttet til storhusholdning i samme selskap.

– Gjør dere noen grep for å forberede dere på den nye konkurransen?

– Vi har vært i dette markedet i mange år, men det er sikkert noen ting vi kan gjøre bedre, så det får vi se på.

– Servicegrossistene og Rema skal være både konkurrenter og partnere, tror du det kan bli vanskelig?

– Det må være opp til dem å finne ut av, men det kan høres sånn ut. De har sikkert en god plan.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Asko
  3. Servicegrossisten
  4. Ole Robert Reitan
  5. Storhusholdning
  6. B2B
  7. Norgesgruppen

Flere artikler

  1. Rema utfordrer Norgesgruppens milliardgrep om storhusholdning

  2. Reitan vinner milliardkontrakt for matleveranse til storhusholdning

  3. Toppsjef om 100-milliarders milepæl: – Ville sagt det var umulig

  4. Joker inngår Wolt-samarbeid etter uenighet med Foodora

  5. Orkla stenger døren for nye oppkjøp i norsk dagligvare