Amerikansk kreditor steiler over hva de får fra Norwegians redningsplan

Selskapet som håndterte bakketjenestene for Norwegian i New York, protesterer mot at de kun vil få tilbake 5 prosent av sitt store krav på 400 millioner kroner. – Like dårlig som ved en konkurs, sier amerikanerne som vil stemme imot.

Ikke alle de usikrede kreditorene til Norwegian er glade for planen som finansdirektør Geir Karlsen (t.v.) og konsernsjef Jacob Schram jobber med.
Turbulensen i Norwegian
  • Roar Valderhaug - Aftenposten
  • Marius Lorentzen/E24
Publisert:

Norwegians gjeld skal kuttes med flere titalls milliarder kroner. Det går hardt utover kravene som tusentalls store og små kreditorer har mot flyselskapet.

Kreditorene varierer fra store selskaper som har leaset ut fly til Norwegian og til mange av selskapets kunder. De siste har sine krav enten i form av refusjonskrav på reiser som er kansellert eller som bonuspoeng, såkalte cash points.

Les også

Norwegians rettsprosess møter liten motstand, men tar tid: – Det kan dra ut til første del av april

Norwegians tusenvis av kreditorer spenner fra dem som har leaset ut store Dreamliner-fly til kunder med kansellerte turer.

Kreditorene får 5 prosent

Norwegians plan ble lagt frem på et kreditormøte i Oslo onsdag. Der gikk det frem at den prosentvise dekningen til de usikre kreditorene kun blir på 5 prosent.

Og videre at 90 prosent av dette blir i form av Norwegian-aksjer, mens bare 10 prosent kan bli i form av kontanter.

Totalt 32 milliarder kroner i usikret gjeld gir ved en dividende på 5 prosent kun 1,6 milliarder kroner i verdier til disse kreditorene.

Det er tomt i de store terminalene på JFK-flyplassen i New York. Og det hjelper ikke at Norwegian nå dropper langdistanse.

Misfornøyd amerikansk kreditor

Dette er naturlig nok ikke alle de usikrede kreditorene fornøyde med. Og spesielt ikke siden dagens aksjonærer får beholde så mye som 5 prosent av aksjene i Nye Norwegian.

En stor, amerikansk kreditor leverte inn et skriftlig spørsmål på kreditormøtet. Spørsmålet var i realiteten også en protest.

Terminal One Group Association har håndtert alt på bakken på JFK-flyplassen i New York for Norwegian. De har de siste årene tatt seg av all service til passasjerer og all håndtering av bagasje der.

Amerikanerne har et krav på 400 millioner kroner mot Norwegian. Men de ligger an til å få igjen verdier på bare 20 millioner kroner. Og det da altså i form av aksjer i Norwegian med en usikker fremtidig verdi.

Les også

Irsk dommer gir Norwegian mer pusterom: Bostyrer får en måned ekstra

Advokat og partner Frode Finnøy i DLA Piper representerte amerikanske Terminal One Association på onsdagens kreditormøte i Norge.

– Like dårlig som ved en konkurs

Advokat Frode Finnøy i DLA Piper leverte på vegne av sine klienter følgende skriftlige innspill på kreditormøtet:

«Terminal One Group Association L.P. vil ikke støtte en plan som tilbyr en så ekstremt lavt dividende til kreditorene som er involvert. På dette stadiet ser det ut til at alternativet med en konkurs gir et mer eller mindre tilsvarende utfall for de involverte kreditorene. Dette gitt den informasjonen som er presentert så langt.»

Verken den norske dommeren Leif Villars-Dahl eller rekonstruktøren, advokat Håvard Wiker, registrerte denne innsigelsen fra amerikanerne som en protest da møtet ble oppsummert.

Men at det er var en protest er det ingen tvil om:

– Dette er en protest mot at dividenden er så uhørt lav. Og det et varsel om at mine klienter vil stemme imot dersom ikke betingelsene endres, sier advokat Finnøy til Aftenposten/E24.

Norwegians plan har vært en kalddusj for kreditorene. Det ligger an til kun 5 prosent dividende til de usikrede kreditorene.

Konkurs er antatt å gi 1–4 prosent

Amerikanerne har rett i at den forespeilede dividenden er omtrent like dårlig som ved en konkurs. For i en stor revisjonsrapport som ble lagt frem for irsk rett før jul, ble kreditorene forespeilet mellom 1–4 prosent dividende ved en konkurs.

Men det hjelper neppe om både amerikanske Terminal One og eventuelt andre kreditorer protesterer. Norwegian kan fortsatt få planen gjennom i retten i Dublin.

Kravet for å komme levende ut av en irsk konkursbeskyttelse er bare at alle kreditorer kommer bedre ut enn de ville gjort ved en konkurs. Og 5 prosent dividende er jo fortsatt litt bedre enn 1–4 prosent.

Og så lenge som børskursen på Norwegian holder seg over kursen på 6,8 kroner, som er hva kreditorene skal få sine aksjer for, så er dividenden i realiteten høyere enn 5 prosent.

Aksjekursen er på Oslo Børs for øvrig fortsatt frikoblet fra informasjonen som kommer frem i kreditormøtene. Den sluttet onsdag på 55 kroner.

Men den kursen får nok neppe amerikanerne solgt sine aksjer til, når de først får sjansen til å selge.

Mange av Norwegians kunder er nå kreditorer. De kan ikke behandles veldig annerledes enn de mange andre kreditorene med like usikrede krav.

Norwegian vil løse kundefloke

Under onsdagens rettsmøte var det ikke bare forhold knyttet til de profesjonelle kreditorene som ble tatt opp, men en gruppe «ufrivillige» kreditorer – kundene.

De som enten har bestilt billetter på kansellerte reiser, eller har opptjent bonuspoeng gjennom tidligere reiser med flyselskapet, har nemlig også krav mot selskapet.

Når det gjelder billetter faller kundene inn i to kategorier. De som bestilte før selskapet fikk konkursbeskyttelse 18. november og de som bestilte etterpå.

– Bestiller man flybilletter med Norwegian i dag er det trygt, fordi det er min jobb at selskapet har penger til å dekke eventuelle refusjonskrav som oppstår i perioden, sier rekonstruktør Håvard Wiker om de som bestilte etter konkursbeskyttelsen.

Konsernsjef Jacob Schram (t.v.) i Norwegian, rekonstruktør Håvard Wiker og finansdirektør Geir Karlsen orienterte pressen etter onsdagens kreditormøte.

Oppgjør i det blå

Når det gjelder de som hadde kjøpt billetter fra før er beskjeden ikke så lystig:

– Selskapet er av loven og undertegnede pålagt å behandle alle kundekrav på lik linje med andre kreditorkrav. Det betyr at selskapet ikke får lov til å betale ut krav som oppsto før rekonstruksjonen, sier Wiker.

Det betyr imidlertid ikke at Norwegian og Wiker ikke prøver å få til noe bedre for kundene, men hva de får til blir ikke klart på en stund ennå:

– Vi jobber med ledelsen for å se om det er mulig å gi en noe bedre dividende, sa Wiker under rettsmøtet og la til følgende under et senere pressetreff:

– Vi vil ikke kunne konkludere med det før en rekonstruksjon er akseptert av kreditorene og godtatt av domstolen i Oslo.

Reward-poeng blir neppe til aksjer

Konsernsjef Jacob Schram brukte onsdag selskapets merkevare og kundelojalitet som to av argumentene for at selskapet bør ha en lys fremtid.

– Vi ønsker å finne en løsning, sa Schram og viste til Wikers forklaring.

Finansdirektør Geir Karlsen peker også på at det er relativt små summer som det er snakk om:

– Ser man globalt så har vi refundert 95 prosent av kravene som gjelder fra før 18. november. Ser man på de kundene som har bestilt billetter direkte av oss er tallet 99 prosent, sier Karlsen

– Men hva med bonuspoengene som kundene sitter på i Norwegian Reward, kan de bli konvertert til aksjer?

– Jeg tror det er urealistisk at Reward-poeng blir utbetalt i aksjer, sier Karlsen.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Konkursbeskyttelse
  3. Norwegian
  4. DLA Piper
  5. Konkurs
  6. Protest
  7. Geir Karlsen

Flere artikler

  1. Norwegian fryser bonusprogrammet: Kunder vil hverken kunne tjene eller bruke Reward-poeng

  2. Norwegians rettsprosess møter liten motstand, men tar tid: – Det kan dra ut til første del av april

  3. Skjebnedager for Norwegians redningsplan: Venter dom neste fredag

  4. Kunde etter Norwegians Reward-frys: – Jeg føler meg lurt

  5. Norwegian legger frem endelig redningsplan: 34.000 kunder får ikke full erstatning