Sportsbransjen økte med en halv milliard i 2021

Til tross for rekordomsetning i 2020, klarte sportskjedene å vokse videre i fjor. Gjelstens Sport1 og Stadion ble vekstvinnerne.

  • Sindre Hopland
Publisert: Publisert:

Nordmenn hamstret sportsutstyr for 14,9 milliarder kroner i fjor.

Det tilsvarer en økning på 3,58 prosent fra året før.

– Nær sagt alt av sport-, fritids- og friluftsprodukter har solgt bedre enn noen gang, sier leder i Norsk Sportsbransjeforening Trond Evald Hansen i en melding.

Han sier spesielt vintersesongene var gode, og at det ble solgt 430.000 par med ski.

XXL går tilbake

Selv om den samlede i veksten i fjor endte på rundt en halv milliard kroner, kunne Sport1 vise til salgsøkning på 754 millioner kroner, og Stadion en vekst på 373 millioner kroner.

Intersport-kjeden, som består av de mest lønnsomme tidligere Gresvig-butikkene, ser en tilbakegang i årlig omsetning på 517 millioner kroner. Her spiller det inn at en rekke ulønnsomme butikker har blitt lagt ned.

Den børsnoterte sportskjempen XXL er fortsatt størst i Norge med en markedsandel på 32,1 prosent, men ser andelen gå tilbake med to prosent, eller 94 millioner kroner.

Har mistet markedsandeler

En ting er at sportskjedene stjeler markedsandeler fra hverandre, men en av bransjens utfordringer er at andre salgskanaler tar stadige jafs av den tradisjonelle handelen.

Både norske og utenlandske netthandelselskaper vokser raskt, og også merkevarenes egne butikker tar en stadig større del av kaken.

For få år siden stod sportskjedene for 90 prosent av det totale markedet som ble estimert til 25 milliarder kroner i 2020. Dette året estimerte Sportsbransjeforeningen at kjedene kontrollerer 57 prosent, en solid nedgang på seks-syv år, ifølge Sportsbransjenforeningen.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Sport
  2. Sportsbransjen
  3. XXL
  4. Intersport

Flere artikler

  1. Omsetningsfall for sportskjedene i første kvartal

  2. Coop vant dagligvarekampen 2021 – Rema taper ytterligere terreng

  3. Norgesgruppen: – Viser at konkurransen er knallhard selv om enkelte forsøker å si noe annet

  4. Danskene elsker Rema 1000: – Kun et tidsspørsmål før vi er størst

  5. XXL øker omsetningen, men tynges av tap i Østerrike