«Fattig student» henter penger igjen – mål om seks millioner kroner

Karen Elene Thorsen, også kjent som «fattig student», lanserte appen Sulten i 2020. Nå vil de hente inn over seks millioner kroner.

Karen Elene Thorsen (25) er gründer bak selskapet Sulten
  • Pernille Klund Dalgaard
Publisert:

Emisjonen, en pengeinnhenting gjennom utstedelse av nye aksjer, startet opp på finansieringsplattformen Folkeinvest på onsdag denne uken.

Hittil er det samlet inn 2,7 millioner.

– Det føles like utrolig som forrige emisjon, sier gründer Karen Elene Thorsen til E24.

Appen Sulten ble lansert i april 2020 og er en oppskriftsapp med fokus på å redusere matsvinn og spare penger for forbrukeren.

Thorsen er gründeren bak appen, og har blitt en kjent matprofil under navnet «fattig student». Thorsen er selv majoritetseier i selskapet og eier 89,71 prosent av aksjene, ifølge en fersk rapport fra selskapet.

Slo rekord

I 2020 gjorde Sulten en emisjon og satte da rekord for Folkeinvest.

Selskapet hentet inn hele tre millioner kroner og solgte ut alle aksjene på under en time. Denne gangen har de satt som mål å hente inn minst seks millioner kroner ved hjelp av den samme plattformen.

Når E24 tar kontakt torsdag er emisjonen allerede nesten halvfylt og Thorsen gleder seg over å få flere med på laget.

– Vi er så takknemlige for at både allerede eksisterende aksjonærer, matprofiler og brukere ønsker å kjøpe aksjer i Sulten.

Dersom Sulten oppnår fulltegning også ved denne emisjonen blir det likevel ingen stor feiring, ifølge Thorsen.

– Vi tenker alltid at vi skal feire, men for hver gang et nytt mål er oppnådd, så er det en lang liste med annet som må gjøres. Livet i en startup er både hektisk og fantastisk, og vi håper vi får tatt oss tid til å feire litt etter hvert.

Etter forrige emisjon utvidet Sulten teamet og ansatte en utvikler og en grafisk designer på heltid, i år etablerte de også rollen for daglig leder. Nå skal de blant annet lansere ny nettside og fortsette arbeidet med å hente inn flere matprofiler.

Sulten skriver også i sin rapport at de vil gjøre en ny emisjon i løpet av 2023 hvor de planlegger å hente inn 5 millioner kroner som skal gå til videre oppbygging og drift.

Takket nei til kommersielle investorer

Thorsen er klar på at appen er laget av og for forbrukerne. Derfor har de takket nei til kommersielle aktører og velger heller å bruke folkefinansiering igjen.

– Da vi i 2020 startet utviklingen av Sulten-appen, hadde vi en rekke investormøter med de største dagligvarekjedene i landet. Alle var interessert, men alle ønsket også eksklusivitet. Det ga en dårlig magefølelse.

Målet til Sulten er ikke bare å gi oppskrifter, men også å hjelpe forbrukerne med å bruke maten på en bedre måte.

– Vi var redd at dersom en ekstern aktør fikk eksklusivitet, så ville appen bli for kommersialisert og at budskapet til Sulten ikke lengre ville stå like sterkt.

Karen Elene Thorsen forteller til E24 at livet i et oppstartsselskap er både hektisk og fantastisk.

Priset til 35 millioner

I en verdivurdering skriver styret i Sulten AS at de at de har valgt å sette selskapets verdi før den nåværende emisjonen til i overkant av 35,9 millioner kroner.

Ved forrige emisjon via Folkeinvest i 2020 ble selskapets verdi satt til 20 millioner kroner. Det til tross for at selskapet ble priset til 35 millioner kroner av apputvikleren Shortcut. Thorsen mente da selv at verdien var for høy, og satte den ned til 20 millioner kroner.

Hun uttalte da til E24 at bakgrunnen for å sette ned verdien var at selskapet ikke hadde tjent noe penger enda og at hun syntes 35 millioner kroner hørtes «vilt mye ut».

Thorsen mener at prisen er riktig nå ettersom selskapet har hatt lenger levetid.

– I dag har vi både data, tall og to år med økende interesse å vise til.

Ambisiøse vekstmål

Regnskapstallene viser at selskapet hadde et resultat før skatt på minus 1,3 millioner kroner i 2021. Deres egne estimater viser en forventing om å oppnå et positivt driftsresultat i overgangen fra 2023 til 2024. I budsjettet har de estimert 42,9 millioner kroner i driftsinntekter og et resultat før skatt på 27,4 millioner kroner i 2025.

– Hvordan skal dere tjene pengene?

– I dag får vi inntekter både gjennom premium- og gratisbrukere. Bruker du appen gratis, får vi inntekter gjennom annonser. Dersom man ikke ønsker å bli eksponert for reklame, kan man kjøpe premium-versjonen «Supersulten» til 19 kr per måned.

Thorsen forteller at de har store planer, men vil likevel ikke avsløre for mye.

– Jeg skulle ønske jeg kunne ropt ut alle de kule planene vi har i tiden fremover, men da er jeg redd noen av våre konkurrenter vil få et forsprang. Vi ser allerede at en rekke oppskriftsplattformer har kopiert design og funksjonalitet fra oss, så det lønner seg å holde noen av kortene tett til brystet.

Et av Sulten sine langtidsmål er å vokse internasjonalt og de vil fremover bruke egne data til å analysere hvilke land som har størst vekstpotensialer.

Les også

«Fattig student» hentet 3 millioner på rekordtid: – Jeg kan nesten ikke tro det

Les også

Influencer flytter fra Oslo: – Prisene er helt elleville

Les på E24+

Fra «fattig student» til suksessfull entreprenør

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Karen Elene Thorsen
  2. App
  3. Folkefinansiering
  4. Emisjon
  5. Crowdfunding
  6. Influencer
  7. Instagram

Flere artikler

  1. Influenser flytter fra Oslo: – Prisene er helt elleville

  2. Slutt på startup-bonanzaen: – Vi er i en skvis

  3. Flyr har hentet 1,1 milliarder – prises til 720 mill. på børs

  4. Børsen stengte ned

  5. Olje og sjømat tynget Oslo Børs