Beverly-Ekeland med 13 millioner i pluss – åpner to nye utesteder om få måneder

For to år siden solgte Øivind Ekeland utestedene sine for rundt 60 millioner kroner. Nå yngler gevinsten gjennom investeringer i aksjer, eiendom – og noen selskaper.

Øivind Ekeland har all grunn til å smile: Pandemien er over og utelivet har åpnet opp igjen. I tillegg gjør han det godt som businessmann.
  • Kjell-Ivar Gilje Grøndal (Stavanger Aftenblad)
Publisert: Publisert:

De rykende ferske årsregnskapene til Øivind Ekelands tre hovedselskaper viser et samlet resultat før skatt på 13 millioner kroner. Disse fordeler seg på 6,3 millioner kroner i Bærekraften AS, 6 millioner kroner i Bærebjelken AS og 832.000 kroner i Vendetta AS.

Regnskapet for Bærekraften AS viser at Ekeland tok ut 6 millioner kroner i utbytte.

– Jeg har ingen kommentar til tallene, sier Ekeland til Aftenbladet/E24.

Eiendom og oppdrett

Det var i april 2019 at Ekeland solgte alle sine utesteder til det danske utelivskonsernet Rekom, noe som betyr at for det aller meste er Ekelands personlige investeringer som viser igjen i regnskapene til de tre selskapene.

Disse viser i all hovedsak igjen i posten finansinntekter, som er inntekter fra kapitalplasseringer. Dette kan for eksempel være aksjeutbytte, salg av verdipapirer eller gevinst på investeringer i andre selskaper.

Aftenbladet/E24 har tidligere skrevet at Ekeland i senere tid har kjøpt flere eiendommer i Stavanger. Det som ikke er så kjent er at han også har investert i Seafarm Development, et firma innen oppdrettsteknologi.

– Jeg har foreløpig investert en million kroner, men jeg ser veldig positivt på å være med å utvikle selskapet videre og gjøre ytterligere investeringer. Dette er superspennende, sier Øivind Ekeland, som er arbeidende styremedlem i oppdrettsselskapet.

Øivind Ekeland har investert i selskapet Seafarm Development (SFD) som holder til på Hjelmeland. Daglig leder Stein Åge Davidsen viser et strømgjerde som er klar for ustendelse. I bakgrunnen tekniker Jon Sigaard.

Nytt konsept på vei

I tillegg jobber han på fast basis med å utvikle nye konsepter for det danske utelivskonsernet Rekom - et selskap han også fikk eierandeler i da han solgte alle sine utesteder i april 2019.

– Selv om koronapandemien har herjet og utelivet har vært stengt ned, så har Rekom valgte å satse for fullt. Vi er i ferd med å bygge noe stort i England og har etablert oss flere andre steder i Skandinavia. Bare i løpet av det siste halvannet året har vi gått fra 125 serveringssteder til 200, sier Øivind Ekeland, som samtidig slipper en aldri så liten nyhet.

– Tidlig neste år kommer vi til å åpne to nye steder i Stavanger.

– Hvor i Stavanger? Og hva det går i?

– Det kan jeg dessverre ikke si noe om nå. Det er litt for tidlig. Men det ene konseptet er helt nytt i Stavanger. Vi går inn i en spennende tid hvor vi kjører på for å skape gode opplevelser for våre besøkende, svarer Ekeland.

Slik så det ut i Fargegata litt før klokken 20.00 da Norge gjenåpnet forrige lørdag.

– Tårer i øynene

Han har vært i ekstase siden Norge ble gjenåpnet forrige lørdag.

– Det er rett og slett til å få tårer i øynene av. Hverdagen er tilbake. Og ikke bare skal alt bli som før - ting skal bli enda bedre. Denne perioden har lært oss mye og vi skal i enda større grad se hverandre og ta vare på hverandre. Det er mitt håp og min drøm.

– På skuldrene av alt vi har bygget opp, vil det vokse fram endeløse muligheter til å virkelig gjøre en forskjell for omstilling til en grønnere og bedre verden. Vi sitter på enormt med kompetanse i denne regionen og det skal vi være stolte av. Alt dette gleder vi i Rekom oss til å være en del av, sier Ekeland.

Rekom er Nordens desidert største nattelivskonsern. I 2019 hadde gruppen en omsetning på 896 millioner kroner og et driftsoverskudd på 144 millioner kroner.

Men så kom nedstengingen. Og allerede den 11. mars i fjor, som den første aktøren i bransjen, valgte Rekom å stenge alle sine barer i Danmark for å bidra til å begrense koronapandemien. I dagene etter ble også barene i Norge og Finland stengt.

– Vi startet sterkt i 2020, med vekst i omsetning og ambisjoner om ytterligere ekspansjon, men koronakrisen har gjort at vi har strøket 2020 fra kalenderen. Heldigvis er vi en robust bedrift med en eierkrets som som tror på framtiden - og som nå tar frem ambisjonene og vekststrategien igjen, og fortsetter uforstyrret mot å bygge et internasjonalt nattelivskonsern med base i København, sier administrerende direktør i Rekom, Adam Falbert.

Zensa er et av utestedene Rekom kjøpte i juli i fjor.

Storsatsing i Haugesund

Og midt under pandemien gikk Rekoms eiere inn med 140 millioner kroner i frisk kapital. Ifølge Falberg ble ikke det gjort bare for å styrke selskapets likviditet, men også for å sende et signal om at de ser på Rekom som en sunn bedrift med et stort potensial for framtiden.

– Vi har vist at vi er i stand til å vokse både organisk og gjennom oppkjøp, samtidig som vi leverer et godt resultat på bunnlinjen. Det anerkjente eierkretsen ved å gå inn og styrke likviditeten vår markant på et tidspunkt hvor hele bransjen vår var presset til det ytterste.

Bare noen dager etter at Rekom-eierne skjøt inn 140 millioner kroner i frisk kapital i begynnelsen av juli i fjor, kom meldingen om at selskapet hadde kjøpt ni utesteder i Haugesund fra Inventum Gruppen.

– Vi er stolte av å kunne fortelle at vi overtar ni av Haugesunds mest kjente utesteder. Barene som vi overtar har en unik plassering, og et godt potensiale til videreutvikling. Det er vår ambisjon å sikre at Haugesund har et av landets beste uteliv, uttalte sjef for Rekom Norge, Frederik Mygind, i forbindelse med oppkjøpet.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Utesteder
  2. Fargegata
  3. Utelivsbransjen
  4. Stavanger
  5. Vågen
  6. Gjenåpningen
  7. AftenbladetE24

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Utenlandske storselskaper har kjøpt opp en rekke av Oslos mest kjente utesteder

  2. Hoteller mangler ansatte: – Vanskeligere enn krisen under pandemien

  3. Store selskap dropper julebord: – Unødvendig, sier Nakstad

  4. Betalt innhold

    Kom til Norge med hull i skoene. Nå er sushi-kongen god for flere titalls millioner

  5. I 193 år har familien drevet denne slakterbutikken. Nå går den bedre enn noensinne