Den fant deler av Johan Sverdrup-feltet. Nå skal riggen på dynga

Transocean Winner blir den første riggen i drift som tas helt ut av operasjon på norsk sokkel. Riggen fant i sin tid en stor del av Sverdrup-feltet, som om få år alene vil stå for 25 prosent av all oljeproduksjon i Norge.

SKROTES: Her er Transocean Winner ved kai på Hanøytangen i Askøy i 2011.

Foto: John Økland / Offshore.no
Publisert:,

Mangel på nye kontrakter i et oljekriserammet riggmarked er årsaken, skriver Offshore.no.

Bransjenettstedet har forhørt seg med flere uavhengige kilder som bekrefter at riggen nå klargjøres for skroting – som den første noensinne på norsk sokkel.

Transocean Winner har vært i drift siden 2002 og ligger i dag i Åmøyfjorden i Stavanger.

Der demobiliseres for tiden tredjepartsutstyr for videre bruk på andre rigger.

Les også

Transocean slapp straffeskatt

Fant Johan Sverdrup-felt

Ifølge kildene til Offshore.no skal riggen så taues til Malta for videre demontering, før den ender sine dager som vrak i Tyrkia.

Oljebremsen gjør at riggen ikke lenger er konkurransedyktig i markedet, men for bare noen år siden var situasjonen helt annerledes.

I 2010 levde Transocean Winner virkelig opp til navnet sitt, da den boret seg ned i en brønn som viste seg å være Avaldsnes – i dag en del av Johan Sverdrup-feltet.

Sverdrup-feltet vil stå for 25 prosent av all norsk oljeproduksjon når det når produksjonstopp. Det er anslått av feltet kan skape over 40.000 årsverk i norsk opljebransje in utbyggingsfasen.

Transocean er verdens største boreselskap og riggselskap, med en flåte på 80 enheter og hovedkontor i Sveits.

Les også

Transocean kutter 230 stillinger: – De ansatte er redde for jobbene sine

Har halvert staben i Norge

Siden oljeprisen satte utfor på sensommeren i 2014 har selskapet hatt det tøft, og tynnere oppdragsbunke har blitt møtt med flere nedbemanningsrunder.

I juni i fjor kuttet selskapet 250 stillinger i Norge, nær en fjerdedel av den samlede staben. I februar i år ble det klart at ytterligere 230 mistet jobbene sine.

– Det er jo snakk om en halvering av arbeidsstyrken vår, så folk er redde for jobbene sine nå, sa leder Steinar Nesse i Safe Transocean til E24 den gang.