Mediereklamekronene går til Facebook og Google

Annonser målrettes mot enkeltbrukere, det tradisjonelle annonsemarkedet er under press og TV-bransjen er optimistisk etter nye tall fra mediebarometeret.

KAN SMILE BREDT: Facebook-gründer Mark Zuckerberg tjener mye på annonser.

Eric Risberg
  • NTB
Publisert:

Programmatiske annonsekjøp står for nesten en firedel av annonseomsetningen på nett i Norge, en økning på 88 prosent det siste året, viser halvårstallene fra Mediebyråforeningen ifølge Klassekampen.

– Det er en stor utfordring for de klassiske medieselskapene å holde oppe inntektene i det nye annonsemarkedet. Konkurransen fra de store internettselskapene som Facebook og Google, er hard, sier konserndirektør for annonse i Schibsted, Per Håkon Fasting, til avisen. Annonseringen er brukertilpasset, og annonsene vises direkte til brukeren uavhengig av medium.

Fasting legger til at også tradisjonelle medier forsøker å tjene penger på denne typen reklame ved å levere datadrevne og relevante programmatiske annonser.

Totalt har reklameomsetningen i TV økt med én prosent i første halvår i 2016, skriver Dagens Næringsliv. Salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2 er godt fornøyd.

Norske medier kutter for over to milliarder kroner

– Vi er også i forhandlinger med flere store annonsører om store volumer inn mot 2017 og 2018, og tror på gode tider i årene fremover. VGs Torry Pedersen er langt ifra like optimistisk på TV-kanalenes vegne og varsler at «et jordskjelv venter».

Les også

Facebook oppretter eget kontor i Norge

Les også

Bekymret for kuttene i mediebransjen

Les også

Bransjene som sliter

Her kan du lese mer om

  1. Facebook
  2. Mark Zuckerberg
  3. Schibsted
  4. Sosiale medier
  5. Torry Pedersen
  6. TV
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Store kutt i Aftenposten og Adresseavisen

  2. Økonom: – Mediehusene nærmer seg en smertegrense

  3. Facebook åpner Oslo-kontor: Krigen om annonsekronene hardner til

  4. Annonsørinnhold

  5. P4 mistet millioner i reklameinntekter i 2019

  6. – Positivt at de greier å tilpasse kostnadsbasen