SAS og Norwegian med nei til Rygge-comeback

Norges største flyselskaper vil trolig ikke returnere til Rygge, til tross for at Ryanair melder sin interesse.

UINTERESSERTE: Hverken SAS eller Norwegian melder noen umiddelbar interesse i å fly fra Rygge flyplass.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
  • Sindre Hopland
Publisert:

Mandag formiddag kom nyheten om at Ryanair vurderer å fly fra Rygge igjen, etter at flyplassen la ned sin drift i 2016 da lavprisselskapet la ned basen sin i Norge.

Norwegian sier de i utgangspunktet ikke vurderer å fly fra Rygge igjen.

– Vår operasjon var relativt liten på Rygge, vi hadde et par flyginger til Spania. Vi har ingen planer om å gå inn igjen på Rygge, sier kommunikasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen.

Han sier for øvrig at de vil ta stilling til saken, om flyplassen åpnes på nytt.

SAS: – Ikke relevant

Heller ikke SAS øyner muligheter etter Ryanairs uttalelser om Rygge-comeback.

– Dette er ikke relevant for oss, det har ikke skjedd noe nytt i saken for vår del, sier kommunikasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen.

Les også

Ryanair-sjefen snur om årsaken til Rygge-nedleggelse: – Et stikk til alle som trodde på ham

Han sier videre at antall reisende er hovedproblemet for dem ved Rygge.

– Trafikkgrunnlaget er nok for tynt for oss, men vi ønsker Ryanair lykke til, sier Johansen.

Til tross for at Rygge er uaktuelt i dag, håper likevel Johansen at det blir liv igjen på den vesle flyplassen.

– Det har jo vært vemodig å se at lokalene har stått tomme, så dette er jo gøy for dem som har tatt initiativ til å få det opp på beina igjen.

Konkurrerer på Gardermoen

Etter at Ryanair ga opp Rygge, har lavprisselskapet konkurrert med Norwegian og SAS på Oslo Lufthavn Gardermoen.

Under resultatpresentasjonen i dag sa Ryanair-sjef Michael O'Leary at konkurransefortrinnet deres ligger i at deres priser er langt lavere enn Norwegian og SAS.

Les også

Ryanair i samtaler om gjenåpning av Rygge lufthavn

– Både SAS og Norwegian har høye kostnader og høye billettpriser, sier O'Leary.

Men begge de norske flyselskapene lever godt med konkurransen fra det irske selskapet, og frykter ikke fremtiden.

– Fra Oslo konkurrerer vi med Ryanair på London-ruten, og det har gått bra for vår del, vi har hatt godt med pågang, sier Sandaker-Nielsen.

Ryanairs resultat i fjerde kvartal steg 12 prosent, tross store problemer med kansellerte flyginger og pilotenes ferieavvikling.

Resultatet etter skatt ble på 106 millioner euro i periode oktober til desember, opplyste selskapet mandag. Summen tilsvarer litt over 1 milliard kroner etter dagens kurs. Økningen var på 12 prosent sammenlignet med samme periode i 2016.

Norwegian og SAS leverer sine resultater for fjerde kvartal henholdsvis den 15. og 27. februar.

Les også

EasyJet starter rute til Oslo i august

Les også

DN: Fly Viking-gründeren åpner for comeback

Les også

Norwegian får grønt lys i Argentina

Her kan du lese mer om

  1. Luftfart
  2. Ryanair
  3. Norwegian
  4. Scandinavian Airlines (SAS)
  5. Rygge
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Ryanair avviser Rygge-planer

  2. Ryanair i samtaler om gjenåpning av Rygge lufthavn

  3. O'Leary om å kjøpe Norwegian: – Som å fange en fallende kniv

  4. Annonsørinnhold

  5. Ryanair krever EU-granskning av konkurrenter

  6. – Et stikk til alle som trodde på ham