Full kaviar-krig

Mills og Stabburet er i bitter strid om kaviar-tronen i Norge. Ingredienser: Rettssaker, aggressiv reklame og endrede oppskrifter.

Mortensen, Terje
  • TROND LYDERSEN
Publisert:,

Stabburet og Mills slåss om kaviaren.

Mills har i årevis laget fiskerogn på tube, men nå kjemper Stabburet

OSE

ORK

en aggressiv kamp for å komme inn på markedet. En massiv markedsføringskampanje med budskap om at Mills' kaviar er dobbelt så fetende og mindre sunn skal gjøre susen.

- Vi er veldig overrasket over at Stabburet valgte en så aggressiv markedsføring for å bryte seg inn på marked, sier administrerende direktør i Mills Tore Haugsdal til E24.

Mills lanserte kaviaren sin i 1952 og selger for 180 millioner kroner årlig. Fire av fem kaviartuber som selges i Norge er fra Mills.

Tjukkaskaviar

Stabburet vil ha en bit av markedet og lanserte 1. september en egen kaviar-serie med følgende påskrifter:

"40 prosent mer omega-3 enn Mills kaviar", "en sunnere kaviar" og "50 prosent mindre fett enn Mills kaviarmix".

Mills gikk i taket og forlangte at Stabburet skulle trekke tilbake tubene sine omgående. Stabburet svarte at de trengte litt tid på å gjøre dette.

Det fikk begeret til å renne over for Mills, som trekker Stabburet inn for retten. I en midlertidig forføyning fra denne uken ble Stabburet pålagt å trekke tilbake kaviartubene med påstandene i løpet av to uker.

- Dommen gir oss fullt medhold, sier Haugsdal.

Smart mottrekk

Men Stabburet er ikke imponert over Mills' taktikk:

- Mills endret sine kaviarresepter for at vår markedsføring av mer omega 3 ikke skulle stemme, sier informasjonsdirektør i Stabburet Robert Rønning til E24.

Mills laget tidligere kaviaren sin på soyaolje, men begynte brått å produsere på rapsolje da Stabburet lanserte sin konkurrent.

- Raps har høyere omega 3-innhold, men det er marginale forskjeller. De er like sunne og gode, sier Haugsdal.

Ydmyk vinner

Stabburet sier de har lagt seg flate etter dommen.

- Vi er ydmyke på at vi har begått en feil. Rettssaken gikk på hvor raskt det skulle skje, sier Rønning.

- Men er Stabburets kaviar sunnere enn Mills sin?

- Vi mente det for litt siden, men vi har innrømmet overfor Mills at vi ikke hadde dekning for å hevde dette, sier han – og legger til.

- Det er aldri hyggelig å tape i retten, men vi har lykkes ganske bra. Siden vi lanserte kaviaren vår 1. september har vi kapret 10 prosent av markedet. Til tross for dette lille plunderet har det vært en vellykket lansering, sier Rønning.

Flere nyheter på E24.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Vil ikke ha sunne pølser

  2. Nye varer - flopp eller suksess?

  3. Spelt selger som varmt hvetebrød

  4. Annonsørinnhold

  5. Saftig satsing på Fanta

  6. Vil vinne is-krigen med sunne alternativer