SAS-sjefen om Norwegians partnerskap med Easyjet: – Konkurransen blir hardere nå
SAS-sjef Rickard Gustafson har likevel god tro på eget langdistansetilbud.
TØFT MARKED: Konsernsjef i SAS Rickard Gustafson vil ikke analysere det nye partnerskapet mellom Norwegian og EasyJet, men påpeker at markedet hardner til.
Det ble i dag klart at Norwegian og det britiske flyselskapet Easyjet har inngått et samarbeid som innebærer at Norwegians langdistanseruter vil være tilgjengelig for salg i Easyjets nye bestillingstjeneste «Worldwide by Easyjet».
Det bekymrer ikke Norwegians største konkurrent i Norge.
– Vi konkurrerer i en industri der det stadig blir tøffere. Hadde ikke Norwegian og EasyJet gått sammen, så hadde noen andre gjort det, sier konsernsjef i SAS Rickard Gustafson til E24.
Norwegian og Easyjet inngår samarbeid
Han er i Oslo i forbindelse med pågående SAS-streiken som kan påvirke tusenvis av reisende fra torsdag morgen.
Vil ikke reflektere
Fly-veteranen Gustafson har vært mange år som toppsjef i SAS, men vil ikke kommentere hva han mener om samarbeidet.
– Nei, jeg tør ikke reflektere om dette vil fungere for Norwegian.
– Men hva tenker du om partnerskapet i seg selv?
– Jeg vil ikke kommentere selve partnerskapet, det får de selv gjøre, sier han smilende.
Markedet reagerte derimot klart og tydelig på Easyjet-partnerskapet og Norwegian-aksjen er opp nesten fire prosent onsdag ettermiddag.
Godt nok produkt
Det har i flere år har rykter og spekulasjoner om Norwegians planer om å inngå en såkalt feeder-avtale versert.
HOPP: Det er ikke vanskelig å få øye på når meldingen om partnerskapet mellom Norwegian og EasyJet ble kjent. Aksjen har fått opp nesten fire prosent onsdag ettermiddag.
Den nye tjenesten gjør det mulig for Easyjets kunder å bestille videreforbindelser til Norwegians langdistansenettverk i én og samme transaksjon.
– Dette utfordrer deres egne langdistanseruter?
– Ja slik er det, og vi er i et globalt marked der konkurransen kommer til å skrus opp den neste tiden.
– Kommer dere til å reagere på dette med et eget tilbud eller partnerskap?
– Nei, vi har tro på det vi gjør, og vi har et bra langdistanseprodukt som kundene våre liker, sier Gustafson.
Det er i første omgang reisende fra London Gatwick som vil nyte godt av tjenesten som rulles ut i dag.
I en pressemelding fra Easyjet kommer det frem at de vil annonsere andre partnere i den nye tjenesten fremover. Easyjet planlegger at tjenesten også skal bli tilgjengelig fra andre europeiske flyplasser i fremtiden.