To bankkunder ga sjokktap på 150 millioner: – Ingen kunne forutse dette

Sandnes Sparebank fant nye milliontap i 2015-regnskapet. Banksjefen sier han i dag trolig ikke ville gitt lån til de to kundene.

HENTER KAPITAL ETTER SJOKKTAP: Her står administrerende direktør Svein Ivar Førland (venstre) sammen med finansdirektør Terje Frafjord under sparebankens presentasjon av første kvartal 2016 torsdag ettermiddag.

Foto: Karl Wig
  • Karl Wig
  • Johann D. Sundberg
Publisert:,

– Jeg skjønner godt at vi får spørsmål om disse hendelsene. Men ingen kunne forutse at de skjedde. Hadde vi visst det, hadde vi selvfølgelig tatt det med i våre foreløpige tall i februar, sier administrerende direktør Svein Ivar Førland i Sandnes Sparebank.

Februar: Sandnes Sparebank melder om at 2015 ga et småpent overskudd på 41 millioner kroner.

Torsdag: Banken korrigerte seg selv kraftig. Det finnes ikke noe overskudd – men et underskudd på 74 millioner kroner. Og nå trenger de mer penger. 350 millioner skal hentes gjennom en emisjon. Nyheten overrasket markedet, som sendte aksjen ned 22,5 prosent.

BAKGRUNN: To kunder ga regnskapssmell for Sandnes Sparebank

To ting skjedde i mars

Forklaringen er at to av bankens bedriftskunder ikke viste seg så gode som først antatt.

Det handler om «spesifikke hendelser» rundt disse to engasjementene, som gjør at banken oppjusterer sine regnskapsførte tap i fjor med hele 150 millioner kroner.

Samtidig var dette kunder som sparebanken allerede visste at de kunne tape penger på.

For engasjementene hadde vært klassifisert som tapsutsatte i lang tid.

Så hva skjedde egentlig? Hvordan får banken plutselig en smell på 150 millioner?

Det er hva mange hadde kommet for å få svar på da Førland presenterte sparebankens resultat for første kvartal – et resultat som for øvrig også ble rødfarget grunnet tap i utlånsvirksomheten.

Førland sier det dreier seg om to selskaper banken har engasjement i. Det ene driver innen eiendom. Det var her Sandnes Sparebank hadde sine største eksponeringer. Det andre er i oljebransjen.

Begge kundeforholdene ble opprettet i 2008. Og begge selskapene måtte gjøre store nedskrivninger etter finanskrisen.

I mars i år, altså etter bankens gladmelding om 2015-overskudd, kom så nedslående nyheter om begge disse selskapene. Førland omtaler det som «hendelser», men vil ikke si hva som skjedde.

– Kunne ikke oppdaget det tidligere

– Vi kan ikke gå inn på det, for da er vi langt på vei mot å identifisere hvilke kunder det er, sier banksjefen til E24.

– Dette var jo kunder som var tapsutsatte fra før av?

– Ja, det var de.

– Men dere hadde ikke tatt høyde for at de var så tapsutsatte som de var?

– Vi hadde faktisk tatt høyde for ganske mye. Men den effekten som disse hendelsene ga, var nesten ikke mulig å forutse. Så når det skjedde, tok ledelsen og styret fatt i det med én gang. Vi brukte ikke lang tid, men vi brukte vi den tiden vi måtte for å vurdere hva konsekvensene er.

Swedbank-analytiker Bengt Kirkøen mener imidlertid sparebanken både burde ha oppdaget og meldt om forholdene tidligere.

Det avviser Førland.

– Nei. Hvis hendelsene hadde skjedd tidligere, kunne vi selvfølgelig det. Men vi gjorde også en vurdering av disse selskapene ved årsskifte, uten at hendelsene forelå.

Les også

Analytiker om tapene i Sandnes Sparebank: – Dette burde de ha sett og meldt tidligere

Ville ikke gjort det samme i dag

Han sier det var noe helt «konkret» som skjedde med hvert av selskapene i mars, som gjorde at verdiestimatene som forelå ved årsskiftet måtte endres kraftig.

– Var det informasjon du synes selskapene burde gitt dere tidligere?

– Nei, selskapene kunne heller ikke vite dette på forhånd. Det er ingen her som har visst noe de ikke har fortalt. Her er det rett og slett objektive, eksterne hendelser som har truffet dem, og som fikk en stor konsekvens.

Banken opprettet sitt kundeforhold med begge de to selskapene før finanskrisen i 2008.

– Du ville kanskje ikke gått inn i dem om igjen?

– Nei, det ville vi nok ikke. Med den strategien banken har i dag, hvor satsingsområdet er små og mellomstore bedrifter samt privatkunder, så går du ikke inn i denne type kunder.

– Fordi de er for risikoutsatte?

– Ja, i forhold til størrelse og risiko, krav til egenkapital – i det hele tatt normalt, godt bankhåndverk. Men vi må bare leve med den porteføljen som er der.

Les også

To kunder gir underskudd for Sandnes Sparebank

– Kan ikke bare pakke sammen

– Hva tenker du om den porteføljen? Frykter du flere store overraskelser?

– Du vil alltid ha en risiko som en bank som låner ut penger. Det følger med virksomheten. Men vi ser ingen store, åpenbare ting som ligger her nå.

– Du frykter ikke dette vil skje igjen?

– Selvfølgelig kan det skje igjen, om det oppstår tilsvarende type hendelser. Men vi har ikke mange tilsvarende type selskaper heller. Nå har vi gjort en gjennomgang av låneboken vår i første kvartal, med ekstra hensyn på aktivitetsnivået i oljesektoren.

Sandnes Sparebank har base midt i «oljeland». Hjemmemarkedet består av syv kommuner i Rogaland.

– Når vi er i et marked som vårt, der mye næringsvirksomheten er tilknyttet oljevirksomheten, så vil vi merke det når aktivitetsnivået går ned. Og det viser tallene for første kvartal, sier Førland.

Fra 40,5 millioner i pluss i fjor, viser første kvartal 6,6 millioner i minus i første kvartal i år.

Sørland sier de er tilknyttet regionen på godt og vondt.

– Vi kan ikke bare pakke sammen og stikke av.

Her kan du lese mer om

  1. Sandnes Sparebank
  2. Oljebransjen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Konkurrent kjøper seg opp i Sandnes Sparebank etter kundesmell

  2. To kunder gir underskudd for Sandnes Sparebank

  3. Analytiker om tapene i Sandnes Sparebank:
    – Dette burde de ha sett og meldt tidligere

  4. Annonsørinnhold

  5. Offshoreleverandør med 176 år lang historie konkursbegjært

  6. Betalt innhold

    Maaseide-bank forventer rush av folk som er i økonomisk krise etter oppussing-sommer