SAS fjernet reklamefilm etter kritikk

Ingenting er skandinavisk, hevder SAS i en ny reklamefilm. Det har skapt sterke reaksjoner. Under et døgn etter at den ble publisert er filmen fjernet.

SAS-fly på Oslo lufthavn.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Publisert:,

Filmen ble publisert tirsdag og er onsdag morgen fjernet både fra SAS' Facebook- og Youtube-side.

Til E24 skriver pressesjef John Eckhoff i en e-post at de mistenker et koordinert angrep på deres reklame.

– Når vi ser på mønsteret og antallet reaksjoner er det grunn til å mistenke et koordinert angrep på vår kampanje. Vi vil ikke risikere å bli en plattform for andres verdier, som vi ikke selv kan stå for. Derfor har vi for øyeblikket tatt ned filmen fra våre kanaler og vurderer nå neste skritt, skriver han i e-posten.

Leder for SAS’ pilotforening, Christian Laulund skriver i en e-post til E24 at reaksjonene speiler kundenes mening.

– Reaksjonene på denne filmen viser med all tydelighet at våre kunder reagerer sterkt og er opptatt av det skandinaviske varemerket SAS. At selskapet øker bruken av Irske fly, Spanske piloter og Baltiske kabinansatte virker «It’s Scandinavian» mer og mer fjernt.

Trekker frem Skandinavia

I reklamefilmen trekkes det fram en rekke ting som ofte forbindes med Skandinavia, som svenske kjøttboller, dansk rugbrød og bindersen. En fortellerstemme konstaterer så at «ingenting er skandinavisk – alt er kopiert».

– SAS er et skandinavisk flyselskap som flyr reisende til, fra og i Skandinavia. Vi står bak budskapet i filmen som handler om at reiser beriker oss, fortsetter Eckhoff.

– Reiser skaper inspirasjon. Vi lar oss inspirere og vi inspirerer andre. De erfaringene vi tar med oss fra våre reiser påvirker oss som individer, men også vårt samfunn. Vi i SAS er stolte av vårt skandinaviske opphav og de verdiene som preger våre åpne, likestilte og demokratiske samfunn.

– Vil aldri fly med SAS igjen

Filmen har blitt sterkt kritisert i sosiale medier.

«Hvorfor publiserer dere reklamer som er anti-skandinaviske og anti-svenske?», skriver en bruker på SAS' Facebook-side, ifølge Nettavisen.

«Kommer aldri til å fly SAS igjen. Jeg vil informere venner og familie om reklamen deres. Slik kan vi sørge for at alle får dette med seg. Forhåpentligvis går dere under med dette», skriver en annen.

– Hvorfor hater SAS skandinaver, spør en person på Facebook, ifølge Dagbladet.

– Gratulerer med den dummeste reklamefilmen noensinne, skriver en annen.

Tommel ned

Også svenske og danske medier omtaler saken.

Flere brukere på YouTube har lastet opp filmen etter at SAS fjernet den. En av disse videoene har over 11.000 visninger og om lag 3.800 har gitt filmen tommel ned, ifølge danske Ekstra Bladet.

Også svenske Expressen omtaler filmen. Blant dem som er kritiske er leder Wilhelm Tersmeden for SAS-avdelingen i Svensk Pilotförening.

– Reaksjonene fra kundene viser at man bryr seg om det skandinaviske varemerket, sier han til avisen.

SAS’ reklamefilm vekker reaksjoner.

Skjermbilde.

Her kan du lese mer om