God vintersesong ga kraftig økning i det norske TUI-resultatet
TUI i Norge bedret marginene og økte resultatet før skatt med 171 prosent i fjor. Reiselivsgiganten venter tøffere konkurranse i markedet fremover.
Charterselskapet TUI i Norge hadde hele 2,21 milliarder kroner i salgsinntekter i fjor. Bedre marginer løftet ordinært resultat før skatt fra 59 til 160 millioner kroner, noe som er en økning på 171 prosent.
Driftsresultatet endte på 149,6 millioner kroner, noe som er en solid oppgang fra 47,7 millioner året før.
Det fremkommer fra selskapets årsregnskap, hentet fra Brønnøysundregistrene.
TUI er et av verdens største reiselivsselskaper, med hovedkontor i Tyskland. Den norske virksomheten består hovedsakelig av charterreiser og pakkereiser. Selskapet byttet navn fra Star Tour for tre år siden.
Selskapet varslet i mars at problemene med flytypen Boeing 737 Max kan gi dem en smell på 1,9 milliarder kroner.
Flyforsinkelser.no tenker som Bjørn Kjos og Norwegian: Vurderer krav mot Boeing på vegne av Max 8-passasjerer
Venter tøffere konkurranse
«Styret regner med fortsatt sterk og økende konkurranse i markedet», skriver selskapet i årsresultatet.
Antall passasjerer er redusert med 2,1 prosent, men bruttomarginen er likevel økt fra 8,2 til 13,2 prosent etter en spesielt god vintersesong.
Høy fyllingsgrad på flyene og økte salgsmarginer er årsaken til det gode resultatet, ifølge TUI.