Tidligere kunde om Nofas: - Det er noe alvorlig galt med den etiske standarden

Oddvar Lone i Ibistic advarer mot metodene til konsulentselskapet Nofas.

PROVOSERT: Ibistic Norge sjef Oddvar Lone (62) er kritisk til Nofas, etter at han hyret konsulentene for å søke offentlig støtte.
  • Line Midtsjø
  • Henrik Kjersem
Publisert:

OSLO OG DRAMMEN (E24): - Jeg er forundret over at jeg klarte å la meg lure. Helt frem til fakturaen dukket opp hadde jeg et veldig godt inntrykk av prosjektlederen vi jobbet med, sier Oddvar Lone.

62-åringen er leder av Ibistic i Norge.

Det danskeide konsernet leverer programtjenester innen regnskap og administrasjon til kunder som Schibsted, Avantor og Sats.

Det var Lone som tok initiativet da Ibistic valgte å bruke Nofas til å søke støtte i Skattefunn-ordningen i 2008.

I dag advarer han andre bedrifter mot å gjøre det samme.

Nofas hevder på sin side at konflikten skyldes at deres tidligere kunde lette etter falske påskudd for å slippe å betale for hjelpen med søknaden til Skattefunn.

- Vi har lagt ned mye arbeid i å jobbe for kunden, og så opplever vi at de forsøker å løpe fra regningen, sier Tom Hilding Johansen (48), styreleder og medeier i Nofas.

Pengene det handler om er en faktura på 600.000 kroner, inkludert moms.

Partene var dypt uenige, og Nofas saksøkte kunden som ikke ville betale kravet.

Les også

Har tjent 190 millioner kroner på å skrive søknader til staten, for andre

Ibistic: - Helt urimelig

Lone, som har jobbet i Ibistic i 24 år, forteller at han ble overrasket over at Nofas skulle ha betaling for Skattefunn-søknaden straks den ble godkjent.

Skattefunn godkjenner prosjektene i forkant av oppstart, men gevinsten kommer først ett til tre år senere - i form av skattekutt for relevante utgifter.

Differansen summen det søkes om og summen man faktisk får, kan være stor for Nofas-kundene.

Dersom prosjektet skaleres ned eller stoppes fullstendig, får bedriften tilsvarende reduksjon i støtten via skatteoppgjøret.

Nofas skal som hovedregel uansett ha sin prosentandel.

Ibistic oppelvde nettopp det.

Deres Skattefunnprosjekt ble mindre enn det de hadde sett for seg da de søkte.

Nofas krevde likevel kunden for en avtalt prosentandel av den første summen, den budsjetterte støtten, forteller Lone.

- Jeg fant det helt urimelig at vi skulle betale for en skattefordel vi faktisk ikke hadde oppnådd, og som begge parter kanskje visste var ambisiøs i forhold til tilgjengelige ressurser og prosjektets karakter, sier Lone når E24 møter han i Ibistics lokaler i Kvadraturen i Oslo sentrum.

- Da jeg innså hva kontrakten faktisk handlet om, forsøkte jeg å endre den slik at betaling kunne avregnes på faktisk godkjente prosjektkostnader, men da møtte vi ikke noe gehør. Jeg synes de oppførte seg direkte uetisk, fortsetter Lone.

E24 BEDRIFT: Sjekk Nofas´ regnskapstall

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

SVARER PÅ KRITIKKEN: Tom Hilding Johansen (48) er styreleder, medeier og innleid konsulent, mens Lars Henrik Krogh (47) er medeier og daglig leder.

Ifølge Nofas handlet tvistesaken om at kunden hevdet avtalen var signert av daglig leder, som Ibistic skal ha hevdet at ikke hadde myndighet til å inngå en slik avtale.

IT: Ibistic leverer IT-løsninger innen regnskap og administrasjon. I 2012 omsatte de for 15,7 millioner kroner.

Dette skal ha kommet frem i forbindelse med rettssaken mellom partene.

- Da kan man kanskje skjønne at vi ble provosert, sier Johansen i Nofas.

- Vi har lagt ned mye arbeid i å jobbe for kunden, og så opplever vi at de forsøker å løpe fra regningen.

Ibistic-sjefen forteller at stemningen gjerne er preget av stor optimisme og gründervilje når man står i startgropen ved et prosjekt som innebærer forskning eller utvikling.

Her kommer Nofas inn og lover «no cure, no pay».

Se E24s grafikk om pengestrømmen fra staten til Nofas

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

ADVARER: Ibistic Norge-sjef Oddvar Lone i lokalene i Dronningensgate i Oslo sentrum.

- Romslige budsjett

Siden prosjektet ble langt mindre enn først skissert i ibistics tilfelle, ble Nofas' honorar større enn det Lone hadde sett for seg.

Les også

Deres kunder får hver femte krone

En del av dette skyldes, ifølge Lone, at Nofas var «flinke til å hjelpe Ibistic til å lage et romslig budsjett».

Lone sier til E24 at han ikke husker i detalj hvordan dette ble fremlagt av Nofas, men at det skjedde i en tidlig fase.

- Det er noe alvorlig galt med den etiske standarden i Nofas. De burde ta betalt i etterkant, og ikke på forhånd. Da ville de hatt et insentiv til å bidra positivt til prosjektet underveis, sier Lone.

Han står frem i E24 fordi han sier han er provosert over hvordan Nofas går frem rent etisk.

Lone synes også at det ikke kom godt nok frem at honoraret til Nofas er basert på budsjettert støtte, og ikke støtten kunden faktisk får.

Nofas: - Helt feil

Nofas-ledelsen avviser påstanden fra Lone, og sier de ikke kjenner seg igjen i beskrivelsene.

- Det er alvorlige påstander han kommer med, sier Tom Hilding Johansen (48).

- Jeg synes mye av dette er svært følelsesladet, og jeg kunne ha valgt å svare tilsvarende emosjonelt. Men det vil jeg avstå fra, og heller la fakta snakke, sier Lars Henrik Krogh, daglig leder i Nofas.

- Vi er alltid kritiske til budsjettene, og ettergår at de skal virke realistiske, sier hans kollega og medeier Johansen.

- Vår bistand strekker seg til råd om hvilke kostnader som kan tas med og ikke, sier han videre.

E24 har fått en skriftlig tilbakemelding fra Nofas. Der kommer det frem at budsjettet til Ibistic i søknaden til Skattefunn ble utarbeidet av en navngitt person i Ibistic som ikke var Oddvar Lone, og at Lone ikke stod for direktekontakten med Nofas.

- Mener dere at det ikke er Oddvar Lone som bør uttale seg i saken?

- Nei, det vil være å strekke det litt langt. Men det han sier er helt feil. Vi har e-poster som viser at vår prosjektleder ikke har oppfordret til å skrive store budsjetter, sier Johansen, mens hans kollega Krogh viser frem et ark med en e-post-korrespondanse mellom Nofas og Ibistic i forbindelse med budsjetteringen av prosjektet.

Advarer andre

Ibistic nektet å betale fakturaene, og saken skulle opp i Drammen tingrett. Partene ble imidlertid enige i et forlik før rettssaken startet.

Forliket endte med at Ibistic betalte rundt 500.000 kroner i stedet for 600.000, ifølge opplysninger fra Nofas.

Lone advarer sterkt mot å benytte seg av Nofas, som han mener mangler troverdighet.

- Jeg vil aldri bruke dem igjen. Jeg følte meg rett og slett lurt, sier han.

- Jeg mener selvsagt at vi snakket om at fakturaene fra Nofas skulle stå i forhold til hva vi fikk i Skattefunn, men det skulle vi ha avklart det tydeligere på forhånd.

Ibistic-lederen kom i kontakt med Nofas gjennom en kollega som hadde truffet dem i Møteforum, som er en form for «speed dating» mellom bedrifter.

- Krevende å søke selv

Ibistic har ikke søkt Skattefunn siden de avsluttet samarbeidet med Nofas.

Nofas' eksistens er et resultat av at mange bedrifter opplever det som krevende å søke og rapportere i Innovasjon Norge og Skattefunn, forteller Ibistic-lederen.

Han mener Nofas kan spille en viktig rolle for norsk næringsliv, så lenge de ikke opptrer villedende.

- Sett fra samfunnets side tror jeg det er veldig bra at man kan kjøpe seg tjenester som dette, sier han til E24.

- Vi har hatt en prosess tidligere i Innovasjon Norge og da ble det svært tidkrevende. Et selskap som Nofas er med på å hente ut millioner i støtte til innovasjon i næringslivet som ellers ikke ville ha blitt søkt om. Men det er klart slike selskaper skal drives innenfor god forretningsskikk, som alle andre, sier han.

E24 er et heleid datterselskap av VG, som igjen er eid av Schibsted som Ibistic leverer til.

E24 har benyttet Nofas i forbindelse med søknad til Skattefunn.

Les også:


Trond Giske: - En sløsing med ressurser
Drar inn 60 mill. på å skrive søknader til staten - for andre

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Nofas

Flere artikler

  1. Har dratt inn 190 millioner kroner på å skrive søknader til staten - for andre

  2. - Skjemaene til Nofas og Skattefunn er svært like

  3. Fikk 189.000 i støtte fra staten: Konsulentene som hjalp til skulle ha 504.000 for jobben

  4. - Regner man på timeprisen, blir det helt avsindig

  5. Kundene til Nofas har fått hver femte krone: - De melker Skattefunn