Dagligvarekrigen

Orkla-sjef om årlig rapportering til Konkurransetilsynet: – Disiplinerende og positivt

Norges største dagligvareleverandør håper den nye stortingsmeldingen og påfølgende tiltak vil føre til flere dagligvarekjeder å selge varene til i Norge, og er ikke redd for å bli sett mer i kortene.

Orkla-sjef Jaan Ivar Semlitsch har lest stortingsmeldingen om konkurransen i dagligvaren gjennom helgen, og er fornøyd med resultatet.

Håkon Mosvold Larsen
  • Sindre Hopland
Publisert:,

Toppsjef i Norges dagligvaregigant, Orkla, Jaan Ivar Semlitsch har brukt helgen på å lese stortingsmeldingen om konkurransen i dagligvaremarkedet som næringsdepartementet publiserte fredag formiddag.

– Jeg har lest stort sett hele meldingen, og vi er veldig positive til det som nå har kommet, som peker på viktigheten av kundemangfold og at kjedemakten har økt de siste årene. Det mener vi er en god plattform å jobbe videre med, sier han til E24.

Rapporten forkastet forslaget om et forbud mot prisdiskriminering, men la til årlig kontroll av leverandører fra Konkurransetilsynet som nå vil ha dagligvare permanent på radaren.

I tillegg legger man opp til at leverandører, som Orkla, må grunngi hvorfor de gir ulike priser, om det oppdages store forskjeller mellom hva kjedene oppnår.

– Vi synes årlig rapportering er positivt, vi tror det er disiplinerende og positivt at det omfatter alle leverandører, at man får et felles sett med verktøy for rapportering, sier Semlitsch.

Les også

Kaller permanent dagligvare-fokus i Konkurransetilsynet for «enorm seier»: – Nøyaktig det vi har bedt om

– Positivt at eiendom reguleres

Forskjellen i innkjøpsforskjeller har blitt uthevet gjennom flere rapporter som årsaken til at det få utfordrere i det norske markedet, og høy markedskonsentrasjon på både kjede- og leverandørleddet.

– Vi skulle jo gjerne hatt enda flere kunder å selge til, men vi ser det som positivt at det er vekst i dagligvare på nett, sier Semlitsch om ønsket om flere utfordrere på kjedesiden.

De siste årene har det kommet til et par frossenmatkjeder i britiske Iceland og franske Picard, men ingen tradisjonelle dagligvarekjeder har utfordret Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 siden svenske ICA forsvant ut av markedet i 2015.

I stortingsmeldingen vil man vurdere om hensyn til konkurranse skal inkluderes når man gjør vurderinger i plan- og bygningsloven. I tillegg ser man også på muligheter til å innføre en konkurransetest når nye butikker ønsker å etablere seg i et gitt område. Dette gjøres for at nye utfordrere enklere skal få hendene på viktig eiendom.

Det er også Orkla-sjefen glad for, som ønsker seg flere steder å distribuere maten sin.

– Vi synes det er positivt at det gjøres noe med tilgangen på næringseiendom, slik at det er lettere for nye aktører å komme på banen.

Les også

Rema-sjefen om dagligvaremeldingen: – Nå må Konkurransetilsynet sette ballen i mål

– Ingenting å skjule

Samtidig som politikerne nå skal vurdere tiltak overfor dagligvarebransjen, holder Konkurransetilsynet på med etterforskning av flere leverandører, deriblant Orkla og Mondelez, samt Norgesgruppen, for mistanke om brudd på konkurranseloven.

Saken blir ikke ferdig før sommeren, opplyser Konkurransetilsynet til E24, men sier det jobbes på spreng.

Rema-sjef Trond Bentestuen var ute i E24 og sa før helgen at det eneste som mangler nå er at Konkurransetilsynet konkluderer i saken.

Om den uttalelsen sier Semlitsch følgende:

– Vi forholder oss til prosessen som pågår med Konkurransetilsynet, og har ingenting å skjule. Vi kommenterer heller ikke ting som pågår og heller ikke enkeltkunder, vi synes det er ryddigst.

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Konkurransetilsynet
  3. Orkla
  4. Jaan Ivar Semlitsch
  5. Dagligvarebransjen
  6. Rema 1000
  7. Trond Bentestuen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Rema-sjefen frøs forhandlingene i fjor – ikke mer avslappet i år

  2. Vil gjøre Konkurransetilsynets søkelys på dagligvaren permanent

  3. Kaller permanent dagligvare-fokus i Konkurransetilsynet for «enorm seier»: – Nøyaktig det vi har bedt om

  4. Annonsørinnhold

  5. Regjeringen dropper forbud mot prisdiskriminering i dagligvarehandelen

  6. Coop vil ha ny rapport om konkurrenten før «høstjakta»