Østfold Høyre: Krever at regjeringen redder Rygge

Østfold Høyre krever en målrettet tiltakspakke for å sikre videre drift på Moss Lufthavn Rygge. Høyres ordfører i Moss er skuffet over de borgerlige samarbeidspartiene.

Rygge 20160208. Terminalen på Moss lufthavn Rygge fotografert mandag 8. februar 2016. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Foto: Jon Olav Nesvold NTB scanpix
Publisert:,

Tirsdag ble det klart at Rygge lufthavn blir nedlagt, dersom ikke Ryanair ombestemmer seg. Nå krever Høyre-topper i Østfold at regjeringen tar grep:

– Et samlet Østfold Høyre med våre tre stortingsrepresentanter stiller seg helhjertet bak kravet om tiltakspakken. Nå haster det med å sikre videre drift på flyplassen før arbeidsplassene permanent går tapt, sier René Rafshol, fylkesleder i Østfold Høyre til NTB.

Fylkeslaget krever blant annet at chartertrafikk flyttes fra Gardermoen til Rygge, og at både Rygge og Torp utredes som et reelt klimavennlig alternativ til en tredje rullebane på Gardermoen. Partiet vil dessuten at det utredes for konsekvensene for Forsvaret ved en eventuell nedleggelse.

– Men for i det hele tatt kunne utrede et slikt alternativ, fordrer det at driften på Rygge opprettholdes og infrastrukturen ivaretas. Derfor må tiltakspakken for Østfold snarest på plass i revidert nasjonalbudsjett, sier René Rafshol til NTB.

Høyre-ordfører i Moss: – Et dobbelt nederlag

– Det er selvfølgelig en naturlig konsekvens av det styret har sagt så langt. Det som er nytt nå er at det er formalisert. Jeg er fortsatt positiv av natur, så jeg håper at Stortinget skal klare å få til noe i revidert budsjett, som gjør at styret revurderer sin beslutning om noen uker, sier Tage Pettersen (H), ordfører i Moss til E24.

– Jeg anser ikke slaget som endelig tapt, men det er kjempetydelige signaler styret nå sender ut.

SKUFFET OVER SINE EGNE: Tage Pettersen, Høyres ordfører i Moss er skuffet over at de borgerlige samarbeidspartiene innfører flyseteavgiften. Avgiften kan bety kroken på døra for Moss Lufthavn Rygge, som er en viktig bedrift for regionen. Bildet er tatt da Moss gjestet kronprinsparet i 2014.

Vidar Ruud NTB scanpix

– Tror du regjeringen visste at dette ville bli konsekvensen da de bestemte seg for å innføre flypassasjeravgiften?

– Jeg tror nok ikke at de visste dette da de forhandlet om avgiften en sen søndag i november. Men i ettertid har de fått veldig mange advarsler og tilbakemeldinger om hvilke dramatiske konsekvenser innføringen av avgiften kan få for Østfoldsområdet, sier Pettersen.

– Hva tenker du om at dine egne partifeller er ansvarlige for å innføre avgiften?

– Jeg har vært ute i Dagsavisen og sagt at jeg ikke er noen tilhenger av forskjellsbehandlingen mellom Sørlandet, Vestlandet og resten av landet. Vi har større arbeidsledighetsutfordringer i Østfold. Når vi nå får dette utfallet, med mellom 500 og 1000 arbeidsplasser som kan gå tapt, er det et dobbelt nederlag, sier han og viser til at de heller ikke får noe av regjeringens krisepakke mot arbeidsledighet, sier Høyre-ordføreren.

Skuffet over samarbeidspartiene

– Er du skuffet over din egen regjering?

– Jeg er skuffet over alle fire partiene som ikke har klart å komme frem til en annen saldering enn denne avgiften som alle er enige om at ikke har noe særlig miljøeffekt. Alle fire har skuffet meg.

Les også

Flypassasjeravgiften innføres: Nå blir det dyrere å fly

– Hvordan tar befolkningen i Moss imot meldingen?

– Det er en nyhet mange har fryktet og som mange tar imot med lite positiv stemning. Én ting er de 1000 arbeidsplassene, men ringvirkningene for regionen på toppen av dette er også dramatiske, sier Pettersen.

KrF åpner for å ta flyavgiften i revidertforhandlinger

– Jeg beklager det vedtaket som styret i Rygge sivile lufthavn, KrFs Østfold-representant Line Henriette Hjemdal, til NTB.

Vedtaket om å avvikle den sivile driften på Rygge etter 1. november dersom Ryanair holder fast på å legge ned sin base der, kom få timer etter at en samlet transportkomité på Stortinget vedtok å be regjeringen foreta en uavhengig kartlegging av flyplasskapasiteten på det sentrale Østlandet.

– En utredning er den lange veien å gå for å sikre fortsatt drift ved Moss lufthavn Rygge. Men så må det også kortsiktige tiltak til, sier Hjemdal til NTB.

– Jeg vil ikke utelukke at styrevedtaket kan bli tema i forhandlingene. KrF har tatt på alvor det som er kommet fram i høringen om avgiften. Vi har fått konsekvensene, og da må vi lytte og gjøre endringer. Men det er også sånn at alle avtalepartnerne må være enige, sier Hjemdal til nyhetsbyrået.

Omstridt avgift

Da Stortinget i fjor vedtok flyseteavgiften, varslet Rygges flyplassjef Pål F. Tandberg at det ville bety kroken på døren for flyplassen i Østfold. Og at det ville skje i år.

Avgiften ble vedtatt av Stortinget før jul som en del av budsjettavtalen for 2016, der Stortinget bestemte både sats og fritak.

Les også

Rygge varsler avvikling

I forkant av vedtaket skapte den omstridte avgiften krøll på det borgerlige samarbeidet.

Avgiften, som totalt vil gi 1 milliard kroner i inntekt til staten, innføres fra 1. juni.

Allerede da regjeringen før jul varslet at de vil innføre en flyseteavgift, bestemte lavprisselskapet Ryanair å si opp baseavtalen de har med flyplassen på Rygge i Østfold.

Les også

Ny krangel om flypassasjeravgiften

Les også

– Jeg har ingen backup-plan for Rygge

Les også

SAS «tok en Kjos»: – Har gått over all forventning