Marcus & Martinus spilte og solgte for 60 millioner i fjor

Poptvillingene selger klær sammen med H&M, etter å ha gjennomført sin første Europa-turné med konserter i 15 land.

Marcus og Martinus opptrer under Idrettsgallaen 2019 i Stavanger

Foto: Carina Johansen NTB scanpix
Publisert:,

Selskapene til Marcus- og Martinus Gunnarsen fortsatte å dra inn millionbeløp i fjor. Det viser ferske tall fra regnskapene til deres tre selskaper MM Artister, MM Concerts og MM Merchandise.

Samlet driftsresultat var på 21,9 millioner kroner i fjor, en svak nedgang fra 23,7 millioner kroner året før.

Omsetningen var på samlede 60 millioner kroner i fjor, en oppgang fra 54,1 millioner året før.

– 2018-økonomien er et resultat av at Marcus og Martinus fortsetter det solide arbeidet på vei mot å bli store internasjonale popstjerner, skriver PR-ansvarlig Marte Schei i en e-post til E24.

Schei skriver at resultatet er et bevis på at de strategiske og operasjonelle valgene som er gjort i prosjektet de siste årene fungerer godt.

– Og ikke minst ligger det mye hardt og målrettet arbeid bak, fra artistene og støtteapparatet, sier Schei.

Det var Dagens Næringsliv som først omtalte tallene torsdag morgen.

Les også

Cecilie Skog tar millionutbytte etter nok et sterkt år

Satser i Europa

Musikkvirksomheten, derav konserter og turneer, sto for 29,9 millioner kroner av omsetningen i 2018, opp fra 24,6 millioner kroner året før. Driftsresultatet endte på 11,1 millioner kroner i fjor, litt ned fra 13,6 millioner kroner året før.

Marcus & Martinus gjennomførte i fjor sin første store Europa-turné med konserter i 15 land. De gjestet også den amerikanske superstjernen Jason Derulo på hans turné.

– Året hadde et svært høyt aktivitetsnivå, sier Schei.

Faren Kjell-Erik Gunnarsen står oppført som daglig leder og eier i morselskapet MM Artister. Det ble tatt ut et utbytte på 800.000 kroner fra MM Artister i fjor.

Marcus og Martinus fyller 18 år i februar, og vil da få eierskap i selskapene.

Kjøpte leilighet i Oslo for 4,75 mill.

– Rundt artistene jobber det et godt team av økonomiske, juridiske og strategiske rådgivere som bistår artistene med å ta gode valg for fremtiden, sier Schei.

Brødrene investerte i fjor i en eiendom på St. Hanshaugen i Oslo, som ifølge DN er en leilighet til 4,75 millioner kroner.

– Det betyr ikke at artisten selv skal flytte. De blir boende på Trofors med familien, sier Schei.

I løpet av året investerte de to brødrene også ti millioner kroner i to aksjefond fra DNB.

Les også

Thomas Giertsen halverer resultatet

H&M med på laget

Nå har Marcus & Martinus fått store aktører innen videospill og klær med på laget. I 2018 har de inngått globale samarbeid med internasjonale merkevarer som EA Sports og H&M.

– Marcus & Martinus er en merkevare med et enormt stort engasjement rundt. Den voksende og lojale fanbasen gjør at artisten har etablert seg som en interessant kommersiell aktør, sier Schei.

Marcus & Martinus solgte merchandise for 30 millioner kroner i fjor gjennom selskapet MM Merchandise, som ble opprettet i 2016. Virksomheten sto for 8,2 millioner kroner på bunnlinjen, litt opp fra året før.

Tilhengerne kan i nettbutikken MM Store kjøpe alt fra T-skjorter og mobildeksler til lipgloss og gymbager.

Etter et år med et tøft konsertprogram vil de to nå jobbe med nytt materiale.

– Den økonomiske plattformen de siste årenes arbeid har resultert i gir artisten nå ro i arbeidet med den krevende overgangen fra norske barneartister til internasjonale popstjerner. 2019 vil derfor bli et år der studioarbeid vil være i fokus, sier Schei.