Usikkert hvordan flytilbudet blir i sommer: – Vi tror og håper at mange vil ut å fly

Hverken Norwegian, SAS eller Widerøe vet hva de kan tilby passasjerene i sommer, men alle tre håper at det blir Norgesferie på mange og at dette vil sende etterspørselen opp. Samtidig gjør smitteverntiltakene planleggingen krevende.

PARKERT: En rekke fly står på bakken på Sola Lufthavn i Stavanger.

Pål Christensen
  • Amalie Frøystad Nærø
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Forrige uke la regjeringen frem planene for hvordan de skal gjenåpne landet.

Målet er at det meste som har vært stengt, skal åpnes igjen innen 15. juni – så lenge man klarer å holde smitten under kontroll. Fredag kommer myndighetene med nye fritidsreiseråd, for at folk skal kunne planlegge ferien på en trygg måte.

Samtidig er flyselskapene ilagt nye regler. De innebærer at passasjerer ikke kan sitte ved siden av hverandre hvis de ikke er i samme husholdning.

– Vi ser på hvordan vi kan møte etterspørselen samtidig som vi etterlever restriksjonene. Vi forstår at man innfører smitteverntiltak, men når man må blokkere 50 prosent av et fly med 39 seter, så er det ikke mange passasjerer å dele kostnadene på, sier kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe.

Flere har bestilt billetter

Den siste tiden har en rekke steder i Norge åpnet for turisme igjen. Blant dem er Flåm på Vestlandet.

Alle de tre store flyselskapene i Norge forventer økt trafikk til sommeren. Norwegian ser klare tegn allerede:

– Særlig Vestlandet og Nord-Norge har hatt økt etterspørsel de siste ukene, sier presseansvarlig Andreas Hjørnholm.

– Vi følger markedet og bookingtallene nøye og er klare til å trappe opp relativt hurtig ved å sette inn fly og mannskap. Det er per i dag liten etterspørsel etter flyreiser, men med signalene fra myndighetene om at man må satse på Norgesferie i år, tror og håper vi at mange vil ut å fly med oss, sier pressesjef John Eckhoff i SAS.

Usikkerhet rundt smittevernregler

Silje Brandvoll i Widerøe sier at de forventer økt etterspørsel til sommeren, men at denne ikke har kommet helt ennå.

– Det er også usikkerhet knyttet til om man vil kunne stramme inn smittevernreglene igjen, sier Brandvoll.

Widerøe er nå blitt et av verdens største flyselskap målt i antall avganger – rett og slett fordi de hovedsakelig opererer innenlands og derfor ikke har måttet sette like mange fly på bakken som mange av de store flyselskapene.

Les også

Hurtigruten vil ikke seile før tidligst midten av juni

Fortløpende endringer

Norwegian har nå syv fly i aktivitet. Alle flyr innenriks. Samtidig er rundt 140 av selskapets fly parkert.

Både SAS, Widerøe og Norwegian flyr nå en rekke ruter med støtte fra staten, slik at et minimumstilbud opprettholdes under coronakrisen. Å få til flere ruter er krevende nå, mener de.

– Det er ingen hemmelighet at vi på en rekke ruter er helt avhengig av statens innkjøp for at rutene skal være økonomisk bærekraftige nå, sier Brandvoll i Widerøe.

Hjørnholm i Norwegian viser til at utviklingen når det gjelder reiserestriksjoner og etterspørsel fra kundene, gjør det vanskelig å si noe om hvordan sommeren blir.

– Vi gjør fortløpende endringer i ruteprogrammet basert på etterspørsel og myndighetenes reiserestriksjoner. Ellers tar vi sikte på å kunne bekrefte sommerprogrammet innen kort tid, sier han.

Total endring av sommersesongen

SAS opplyser at de har rutenettet sitt åpent for booking og at de fortløpende vurderer om det er nok bookinger på hver enkelt flight.

Hvis det er for få passasjerer prøver de å samle passasjerene på færre avganger:

– Rundt 14 dager før gjør vi en vurdering og kansellerer eventuelt avganger ved behov, sier Eckhoff.

Han understreker at passasjerer blir booket om kostnadsfritt ved kansellering.

– Vi er spent på sommerprogrammet i år, men «sommersesongen» som vi kjenner den i bransjen er nok tapt. Det gjelder også innenriks, der den nok også blir mindre enn vi er vant med, sier Eckhoff.

Les også

Pilotstudentenes fremtidsutsikter snudd på hodet: – Ingen som går rett ut i jobb nå

Ansatte i Widerøe Ground Handling desinfiserer og vasker ett av Widerøes fly på Torp torsdag kveld. Her Anita Liverød.

Trond Reidar Teigen / NTB scanpix

Håper på lettelser i smittevernreglene

I Widerøe er nå ruteprogrammet for juni klart, mens selskapet jobber med å ferdigstille juli-programmet.

Den store utfordringen for Widerøe nå er smittevernreglene, påpeker Brandvoll.

I større fly innebærer regelverket at man må blokkere midtsetet for at passasjerene skal ha nok avstand – dermed mister man hvert tredje sete. SAS og Norwegian kan dermed selge maksimalt 67 prosent av setene på et fly.

For Widerøe som har mindre fly med to seter på hver side, innebærer reglene at de maksimalt kan selge 50 prosent av setene. Unntaket fra reglene er de som reiser sammen fra samme husstand.

I juni er kapasiteten (tilgjengelige setekilometer) redusert med 41 prosent. Målt i antall avganger er det et kutt på 37 prosent, eller 34 prosent målt i antall seter. 

Men i realiteten er antallet seter halvparten av dette igjen – altså et kutt på 68 prosent mot i fjor – siden man bare kan selge annethvert sete.

– Dette er kanskje den største utfordringen for oss. Selv der hvor etterspørselen stiger så er det nesten umulig å få til noe kommersielt, sier Brandvoll om begrensningene.

Les på E24+

Norwegian-sjef Jacob Schram: – Hele koronatiden har vært som en stor krigssone

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Coronaviruset
  3. Flyselskaper
  4. Norwegian
  5. Widerøe
  6. sas
  7. Norgesferie
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Widerøe om nye innstramminger: – Fra vondt til verre

  2. Widerøe har flest flyavganger i Europa

  3. Norwegian åpner ny rute mellom Bergen og Tromsø

  4. Annonsørinnhold

  5. Hareides smittegrep kan gi billige Widerøe-turer

  6. Norwegian og SAS har fått avgiftskutt og lånegarantier. Nå vil de også ha kontantstøtte.