«Fifty Shades» sendte Kondomeriet til himmels

Nordmenn sikler på sexleketøyene til romankarakterene Anastasia Steele og Christian Grey. Det ga rekordomsetning for Kondomeriet.

SKAL FILMATISERES: Kondomeriet kan se frem til videre smitteeffekt. Romanen skal filmatiseres, og kommer på kino i 2014. Her fra dramatiseringen "Cuff Me: The Fifty Shades of Grey Musical Parody" på Actors Temple Theatre i New York.

Neilson Barnard
Publisert:,

Bluferdige nordmenn med fornyet interesse for sexleketøy ga Kondomeriet et realt løft i 2012.

Da «Fifty Shades of Grey» ble gitt ut høsten 2012, økte etterspørselen etter sexartikler.

Trenden er tydelig. Nordmenn ønsker å gjenskape den seksuelle magien mellom Anastasia Steele og den beryktede mr. Grey i sin egen sengehalm.

- Omsetningen har steget etter bøkene kom ut. Hvis det kommer en gruppe venninner inn i butikken, overhører jeg at det er mye snakk om «Fifty Shades». Vi ser at kategorien «frekkere leketøy» har økt, men ser også en generell salgsøkning i resterende kategorier, sier
kommunikasjonsrådgiver i Kondomeriet, Sofie Jonsson, til E24.

Smitteeffekten nådde Kondomeriet rimelig kjapt. E.L. James trilogi hadde allerede i desember et totalopplag i Norge på 410.000 eksemplarer.

- Blant annet gikk salget av vaginalkuler rett opp i skyene, og det er utelukkende fordi romankarakteren Steele er fan av disse, sier hun lattermildt.

Fjoråret bød derfor på nok en omsetningstopp, da inntektene økte fra 71,8 millioner i 2011 til 73,9 millioner.

LES OGSÅ: App stopper sex mellom slektninger

Ufarliggjør sexleketøy

Hun ramser opp en rekke andre sexleketøy nordmenn har gått av skaftet for å sikre seg, sammenfallende med romankarakterenes forkjærlighet for disse.

I fjor høst var det fullstendig utsolgt for pisker, håndjern og bindeleker.

- Håndjern ble plutselig veldig populært. På forhånd hadde vi bestilt inn ekstra varer innen disse kategoriene, fordi vi visste at salget kom til å gå i taket når boken ble tilgjengelig. Likevel hadde vi utsolgtsituasjoner i butikkene, og et veldig varetrykk, sier hun.

Kondomeriet har ikke sett lignende kjøpeglede siden vibratoren «Mr. Rabbit» fikk massiv oppmerksomhet i den amerikanske tv-serien «Sex og Singelliv». Fortsatt er den kaninformede vibratoren blant de mest etterspurte sexleketøyene hos Kondomeriet.

- Populærkultur har betydning for vårt salg. Vi tror det får folk til å tørre å prøve nye ting. Kundene ser at det kanskje ikke er så skummelt å gjøre nye ting mellom laknene, sier hun.

LES OGSÅ: Atle Antonsen:- Jeg tar avstand fra ledelsens kyniske fremferd

Økt 30 prosent

Film er den eneste kategorien som ikke øker, etter å ha gitt tapt for konkurransen fra nettpornografi.

Over 50 prosent av den totale omsetningen kommer fra kategoriene «sexleketøy for henne» og «massasjeoljer og glidemidler».

- Nå selger vi ekstremt mye orgasmekrem. Den gikk rett i salgstoppen etter vi tok den inn. Jeg tror den innbyder folk til å prøve noe nytt. Mange har nemlig en «myk» start og kjøper bare glidemiddel. Da er ikke steget like stort til orgasmekrem, sammenlignet med sexleketøy, sier Jonsson.

Pilene har pekt tydelig oppover for Kondomeriet de siste årene, ifølge E24 Bedrift. Bare siden 2008 har Kondomeriet økt omsetningen med 30 prosent.

- Kondomeriet har alltid gått veldig bra. Vi har i alle år jobbet målrettet og bevisst for å bygge en sterk merkevare, senke terskelen og aksepten for at det er greit å ha et leketøy. Kondomeriet skal være et enkelt og trygt sted nordmenn kan handle fra. Salgsutviklingen gjennom mange år viser tydelig at også nordmenn ønsker å krydre hverdagen litt, sier salgssjef Merethe Sarris til E24.

Sjekk ut tallene til din erotikkforhandler i E24 Bedrift.

(Saken fortsetter under grafikken.)

JEVN ØKNING: - Salgsutviklingen gjennom mange år viser tydelig at også nordmenn ønsker å krydre hverdagen litt, sier salgssjef Merethe Sarris.

E24 Bedrift

LES OGSÅ: Svakt år for Diplom-Is

- Mange foretrekker netthandel

Årsresultatet viser også at bedriften tjener mer. Resultatet etter skatt økte fra 8,2 millioner kroner i 2011 til 8,4 millioner i fjor.

Sarris forteller at mange kjenner Kondomeriet som et «gammelt» firma, og kan melde om flere faste kunder i butikk. Butikkjeden har i dag 10 butikker spredt om landet, i tillegg til internettbutikken og engrossalg.

Vel 50 prosent av omsetningen kommer fra kunder som foretrekker å bestille varene over nett.

- Vi ser at mange nordmenn er opptatt av å kunne holde sitt intime liv privat, og derfor er nettbutikken vår blitt så viktig. Tryggheten i å kunne handle erotiske produkter helt anonymt er veldig viktig for mange, sier Sarris.

Konkurrenten i fall

- Hvordan ser 2013 ut?

- Vi ligger veldig bra an i år også, og forventer også i 2013 å kunne levere et godt resultat, sier Sarris.

Derimot leverer storkonkurrenten, det nettbaserte selskapet Dream Entertainment, som står bak nettsiden Erotikknett.no, et mindre opphissende resultat.

Inntektene falt fra 6,9 millioner i 2011 til 6,3 millioner i 2012. Med økte lønnskostnader endte resultatet på 35.000, mot 479.00 i 2011.

LES OGSÅ: