Peppes-sjefen advarer før konkurrentenes inntog: – Forskjell på Beitostølen og Tjuvholmen

Det blir kniving om pizza-kundene fremover, etter at to Oslo-baserte restauranter har varslet Norge-offensiv. Landets største pizzarestaurant er klar til kamp.

PIZZAKRIG: Peppes Pizza får konkurranse fra de mindre kjedene Olivia og Villa Paradiso i årene som kommer.

Foto: TROND SOLBERG, VG
  • Sindre Hopland
Publisert:

I høst ble det klart at Oslo-suksessen Villa Paradiso får oppkjøpsfondet Credo Partners på eiersiden og skal ta pizzaen til hele landet.

Fra før av har også en annen Oslo-basert resturant, Olivia, fått Herkules med på laget på en lignende satsing.

De to Oslo-kjedene har varslet store planer for å stjele markedsandeler fra tradisjonelle restaurantkjeder i det ganske land.

Det synes Peppes-sjef Espen Hoff er bemerkelsesverdig.

– Det er interessant og spennende at oppkjøpsfond interesserer seg for vår bransje, og det skjerper jo selvsagt konkurransen, sier han til E24.

Les også

Ruster opp til pizzakrig over hele landet

Lokalt er tøft

Peppes har siden 70-tallet vokst seg til å bli markedsledende i pizzarestaurant-segmentet.

Og Hoff sier det er mange utfordringer de mindre kjedene må tenke på når de utvider.

– De største utfordringene lokalt er å finne de virkelige gode driverne, samt å lære seg å drive en restaurant med langt lavere volum enn i Oslo. Det er derfor vi tror vår kombinasjon av takeaway og restaurant er ideelt for lokale forhold.

– Endrer deres ekspansjon Peppes sin satsing i Norge?

– Ja, vi satser enda mer på takeaway, samt at vi jobber med å utvikle restaurantene lokalt. Det er stor forskjell på å drive en restaurant på Beitostølen og på Tjuvholmen, sier han.

En av Olivias største restauranter ligger på Aker Brygge, rett ved Tjuvholmen.

Saken fortsetter under bildet.

POPULÆR PIZZA: Olivia på Aker Brygge er en av restaurantene oppkjøpsfondet Herkules kjøpte i 2015.

Foto: FRODE HANSEN VG
Les også

Matgründer selger pizzasuksess for 100 millioner

Dobbelt omsetning

Olivia og Villa Paradiso har sett seg ut forskjellige norske byer, som inkluderer Bergen, Stavanger, Kristiansand, Skien, Porsgrunn og Tønsberg.

Bergen er den første byen Olivia satset på utenfor Oslo, hvor de tok over Peppes sine gamle lokaler på Zachariasbryggen. Daglig leder i Herkules Sverre Flåskjer gjør det klart at de utklasser Peppes sine resultater på samme lokasjon.

– I samme lokaler hvor Peppes holdt til tidligere, omsetter Olivia nå for dobbelt så mye, sier han til E24.

Det er ikke Peppes-sjefen forundret over.

– Når det gjelder Olivia i Bergen så er det ikke sammenlignbart med en rendyrket pizza-restaurant som Peppes. Olivia har en bredere meny, restauranten er mye større og de har høyere priser. Og så har de et veldig bra konsept som treffer godt i byene, så jeg er ikke overrasket over utviklingen, sier han og legger til:

– Når det er sagt har vi 10 prosent vekst ved vår restaurant i Bergen sentrum i år, noe vi er strålende fornøyd med, sier Hoff.

Han ønsker ikke å si hvordan omsetningen ender i 2017, men sier at det ser «lovende ut», og at spesielt høsten har vært bra for pizza-kjeden.

Les også

Olivia solgt for 220 mill.

«Fast casual dining»

Professor ved NHH og konkurranse- og dagligvareekspert Øystein Foros mener at Olivia og Villa Paradiso sitt konsept havner et sted mellom hvite duker og fastfood.

EKSPERT: Professor ved NHH, Øystein Foros tror Olivia og Villa Paradiso har funnet en lomme i restaurantmarkedet.

Foto: NHH

– Restaurantbransjen er jo generelt ingen gullgruve. At man satser på slike restauranter handler nok om at en stor nok gruppe har blitt litt mer sofistikert.

Også Peppes jobber med å endre seg fremover.

– Vi ser en endring av pizzamarkedet i utlandet også, og jeg tror det vil kommer til Norge også at kundene ønsker raskere mat i en hyggelig atmosfære, såkalt «fast casual dining», sier Hoff og utdyper hvordan de gjør dette i praksis:

– På Oslo S jobber vi med en slik restaurant hvor du får kvalitetspizza i restauranten på fem minutter.

Hoff sier de i dag ser på Pizzabakeren og Dominos som sine største konkurrenter, men at de holder et godt øye med de nye aktørene også.

– Vi må hele tiden være i forkant av hvordan markedet utvikler seg. Som markedsleder må vi angripe både utfordringer og muligheter.

Her kan du lese mer om

  1. Peppes Pizza
  2. Restaurant
  3. Umoe Restaurant Group AS
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Klare for kamp om norske pizzahjerter

  2. Pizzabakeren er blitt milliardbutikk

  3. Domino’s vil bli størst i Norge på fem år

  4. Annonsørinnhold

  5. 1.450 personer ville ha pizzajobb

  6. Peppes kuttet prisene og økte overskuddet, men håper man unngår priskrig på pizza