Analysebyrå: Nå faller salget av smarttelefoner for første gang

Vi beholder telefonene våre lengre enn før, og lar oss vanskeligere imponere av nye modeller, mener analytikerne. 

NEDGANG I SALGSVEKST: Fjerde kvartal i 2017 viste en nedgang i solgte smarttelefoner i verden sammenlignet med samme periode året før. Det har aldri skjedd før, ifølge analyseselskapet Gartner.

Foto: Don Emmert AFP
Publisert:

Analyseselskapet Gartner har fulgt smarttelefonmarkedet tett helt siden 2004 – flere år før Apple lanserte sin første iPhone i 2007.

Ifølge en rapport fra selskapet gikk salget av smarttelefoner ned med 5,6 prosent til 408 millioner enheter i fjerde kvartal 2017 sammenlignet med samme periode året før.

Dette er første gang de har registrert en nedgang på årsbasis siden de begynte å holde øye med markedet.

Blant de fem største produsentene av smarttelefoner var Huawei og Xiaomi de eneste som kunne skilte med vekst i salget dette kvartalet.

Det skal nevnes at dette ikke er aller første gang et analyseselskap melder om nedgang. I 2016 rapporterte Strategy Analytics om et fall på 3 prosent i salget i første kvartal. Ingen andre konkluderte med lignende tall på det tidspunktet.

Les også

Kommentar: Har spådd jobbdød i årtier – ikke la deg skremme

Vi bytter telefon sjeldnere og blir mindre imponerte

Gartner peker spesielt på at konsumentene nå beholder telefonene sine lengre enn tidligere før vi kjøper ny som en av grunnene til at salgstakten har avtatt.

Trenden støttes også av selskapet HYLA, som styrer utskiftningen av smarttelefoner for industrigiganter som AT&T og Verizon, skriver CNBC.

HYLA mener data for 2017 viser at amerikanske forbrukere eier en smarttelefon i 2,59 år, eller 945 dager før de bytter den inn for en ny. Det er 78 dager lenger enn i 2016. En mulig grunn til dette er at telefonene nå er bedre og faktisk holder lenger før de bli ødelagt.

Analytikere peker også på at forbrukerne har telefonene sine lengre fordi nye telefoner faller drastisk i pris kort tid etter den har havnet i hendene på sin første eier. Det er dermed mindre attraktivt å selge telefonen sin på bruktmarkedet og kjøpe ny selv. Konsernsjef for HYLA Mobile, Biju Nair, tror smarttelefonmarkedet har begynt å oppføre seg slik som markedet for biler – hvor priser raser så fort kjøretøyet har rullet ut på veien.

Les også

NSB-sjef innrømmer: Har ikke folk nok til normal rutetrafikk

– Til tross for at den bare har vært tilgjengelig i noen måneder får man kun rundt 600 dollar for en iPhone X nå. Det viser hvor dramatisk deprisieringen av high-end-enheter er, sier Nair.

En annen mulig grunn til nedgangen er at vi lar oss imponere mindre enn før av nye modeller på markedet. Et litt bedre kamera og marginalt raskere internettforbindelse er ikke lenger nok til å lokke oss til å bytte ut telefonen.

Total økning på 1,5 milliarder telefoner

Den ledende smarttelefonprodusenten Samsung så en nedgang på 3,6 prosent i antall solgt telefoner i fjerde kvartal 2017 sammenlignet med samme periode året før.

Selskapets markedsandel for 2017 som helhet lå på 20,9 prosent, mot Apples 14 prosent.

Apples nedgang i telefonsalget endte på 5 prosent i fjerde kvartal, antagelig noe drevet av problemer med leveringen av jubileumstelefonen iPhone X. Gartner venter imidlertid at både Apple og Samsung leverer sterkere tall for første kvartal i år.

Kinas Huawei og Xiaomi så derimot en vekst i telefonsalget i fjerde kvartal på henholdsvis 7,6 og 79 prosent, ifølge TechCrunch.

Totalt sett bød fjoråret på en oppgang på 1,5 milliarder solgte telefoner, som tilsvarer en årsvekst på 2,7 prosent, ifølge analyseselskapet.

Les også

– Både navn og logo må byttes

Les også

SpaceX bruker Norge for å få selge internett fra verdensrommet

Les også

De eier 120 fysiske butikker: Ingen omsetningsvekst i butikkene, netthandel får skylda

Her kan du lese mer om