Oppkjøpsfond droppet Nille grunnet svak krone og oljekrise

Foruten dårlige resultater i Sverige, var det flere andre grunner til at oppkjøpsfondet som eide Nille ikke ville spytte inn mer penger.

ÅRSAKER: Både svak krone, lav forbrukertillit og vanskelig marked for ikke-matprodukter (non-food) skal ifølge E24s kilder være årsakene til at oppkjøpsfondet BC Partners trakk seg ut av Nille. Her fra kjedens butikk på Karl Johan i Oslo.

Foto: Sindre Hopland
  • Sindre Hopland
  • Ingvild Sagmoen
Publisert:

Like før helgen annonserte DNB at de tar over driften av Nille ettersom selskapets eiere, oppkjøpsfond BC Partners, ikke ville spytte inn mer penger i driften.

Ifølge kilder tett på saken skal årsaken til at BC Partners valgte å ikke ta Nille videre være at kjeden har slitt med svak krone i forhold til innkjøp siden 2011, og at forbrukertilliten i mange år har vært svekket som følge av oljekrisen.

Samme kilder opplyser at oppkjøpsfondet har spyttet inn 30 millioner dollar etter oppkjøper i 2011, for å få selskapet opp å gå. Dette tilsvarer rundt 240 millioner kroner.

Det er ikke kjent hvor mye Nille skyldte DNB, men årsrapporten for 2016 viste at selskapet hadde nesten en milliard gjeld. Den store majoriteten av dette var til kredittinstitusjoner.

DNB vil ikke si hvor mye Nille skylder, men sier det dreier seg om mye penger.

Les også

Bransjekonsulent skal få Nille på rett kjøl: – Ikke noen «easy fiks»

Begrenset tap

RETAIL-EKSPERT: Robert Ingvaldsen ved Handelshøyskolen BI er spesialist på detaljhandel-markedet og er ikke overrasket over at oppkjøpsfond BC Partners ville ut av Nille.

Foto: BI

Nille-ledelsen vil ikke kommentere dagens situasjon eller fortiden, og henviser til den nye styrelederen, Reidar Mueller.

Han kan heller ikke si noe om fortiden, og kjenner ikke til årsakene E24s kilder beskriver som utslagsgivende.

BI-lektor Robert Ingvaldsen er spesialist på detaljhandel-markedet og har jobbet mer enn et tiår i kjøpesenterbransjen, hvor mesteparten av Nille-butikkene er lokalisert. Han tror det britiske oppkjøpsselskapet hadde store ekspansjonsplaner for Nille, men som stoppet opp i Sverige.

– BC Partners er inne i selskaper i en rekke bransjer. Når de gjør investeringer, så har de jo en målsetting om å vokse. Når da Sverige feilet og lønnsomheten generelt faller, så er det forståelig at de prøver å komme seg ut av Nille uten for store tap.

Nille uttalte til E24 tidligere i år at de i løpet av 2018 skulle satse på netthandel.

Ingvaldsen tror denne satsingen var med å øke risikoen for store tap, og drev BC Partners bort fra større investeringer.

– Oppkjøpsfondet så nok også at det lå store IT-investeringer foran dem, noe de antageligvis ikke var villige til å betale for med tanke på risikoen forbundet med slike satsinger, sier Ingvaldsen.

Må kjenne markedet

Kildene E24 har snakket med sier også at en medvirkende årsak til BC Partners ga opp var markedet for såkalt «non-food», husholdningsvarer som ikke er mat, var blitt veldig tøft.

– Det finnes flere eksempler på at disse store oppkjøpsfondene med hovedkontor i utlandet kommer inn og ikke kjenner kulturen eller markedet, sier Ingvaldsen og fortsetter:

– Det er klart at driften blir litt annerledes enn da eierne var et familieselskap, som kjente markedet veldig godt og var fleksible og raske til å snu seg rundt om noe skulle skje.

Les også

Dansk vekstvinner ekspanderer i Norge

Varehandelsanalytiker Geir Myklebust i Balanza-gruppen mener det er småbutikkene som har vært de største utfordrerne.

– Jeg er ganske sikker på at det er konkurransen, særlig fra småbutikkene i kjøpesentrene, som har vært plagsomme for dem, sier Myklebust.

– De andre har kanskje fremstått som nyere og mer spennende, mens Nille har vært billigkjeden som ikke utviklet seg. Når du da satser på å etablere stadig flere butikker og omsetningen begynner å gå ned, begynner det å gå dårlig.

Les også

– Ikke noen «easy fix»

Les også

Verdens flyselskaper tjente 660 milliarder kroner i ekstragebyrer i fjor

Les også

Fire av ti har fått svekket tillit

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Nille as

Flere artikler

  1. – Ikke noen «easy fix»

  2. – Vi må ta tilbake den posisjonen Nille pleide å ha

  3. – Har vært for mye potetgull og sjokolade

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Eksperter: Derfor er det lettere å snu Rema enn Nille

  6. Nille-gründer Per Mathias Aarskog (69) er død