Norskeid rederi vil bygge verdens første utslippsfrie cruiseskip

Cruisemilliardær Torstein Hagen har planer om et skip som går på hydrogen.

HYDROGEN: Viking Cruises planlegger verdens første nullutslippsskip. Det nye hydrogenskipet vil bli bygget på design fra eksisterende skip i rederiets flåte som Viking Sky avbildet over.

Foto: Viking Cruises
Publisert:

Det er det norskeide cruiserederiet Viking Cruises som vil bygge skipet som skal bli 230 meter langt, med plass til 900 passasjerer og 500 ansatte, ifølge sjøfartsdirektoratets hjemmesider.

Flytende hydrogen har så langt ikke blitt bruk i skipsdrift grunnet utfordringene ved å holde drivstoffet på nøyaktig minus 253 grader.

Selskapet er eid av cruisereder og mangemilliardær Torstein Hagen, som startet rederiet i 1997.

Han har tro på at rederiet skal lede utviklingen av miljøvennlige skip i årene fremover.

– Veien til grønne skip er lang, men Viking Cruises har alltid ønsket å være i forkant, og vi ønsker også å lede veien når det kommer til nullutslippsskip, sa Hagen under Sjøsikkerhetskonferansen i Haugesund denne uken.

Eksplosiv gass

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen holder ikke tilbake når han beskriver det nye skipet rederiet ønsker å sjøsette.

CRUISEREDER: Torstein Hagen eier Viking Cruises, som nå skal bygge et hydrogenskip.

Foto: Viking Cruises

– Dette er en verdenssensasjon, sier han.

– Hvis de klarer det, og i tillegg får opprettet et distribusjonsnettverk, så kan det gjøre at mange flere skip kan ta i bruk hydrogen som drivstoff. Da er vi på full vei mot en nullutslipps shippingindustri.

Selv om bruk av hydrogen som drivstoff har mange fordeler, er gassen også svært eksplosiv, og må kontrolleres nøye for at det ikke skal forekomme lekkasjer, noe også sjøfartsdirektøren understreker.

FORNØYD: Sjøfartsdirektør Olav Akselsen var storfornøyd da Viking Cruises avslørte planene om bygging av verdens første hydrogen-skip.

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix

– Ettersom skipet vil seile under norske flagg, betyr det at vi må gå god for at sikkerheten er like høy som på vanlige skip. Vi tror dette er utfordringer vi kan løse, sier Akselsen.

I dialog med Statoil

På nåværende tidspunkt blir flytende hydrogen ikke produsert i stor skala i Europa, men Viking Cruises er ifølge sjøfartsdirektoratet i kontakt med Statoil om å finne en løsning i Norge.

Det legges også vekt på at selskapet ønsker å bruke norske supplyskip i jobben med å bringe hydrogen til skipet om en løsning skulle falle på plass.

Totalt har Viking Cruises en flåte på over 60 skip med mer enn 4.000 ansatte, ifølge Wikipedia.

Les også

Skipsreder Torstein Hagen i skilsmisseoppgjør for halve formuen

Hagen som ifølge Kapital er Norges sjette rikeste mann, grunnla rederiet etter å ha vært på et elvecruise i Russland. Han gikk da til innkjøp av fire skip fra landet.

Ifølge selskapet selv har rederiet størst andel i elvecruise-markedet og har her en flåte på 35 cruiseskip.

I 2015 tok selskapet fatt på det åpne hav da cruiseskipet Viking Star hadde sin jomfrutur.

Her kan du lese mer om