Nordmenn dro kortet over ni millioner ganger fredag

Betalingskort ble brukt til å handle varer og tjenester for over 3,8 milliarder kroner, ifølge it-konsernet.

Julepyntet Karl Johans gate i Oslo under Black Friday.

Stian Lysberg Solum
Publisert:,

Tall fra Nets og Vipps viser at det nok en gang ble satt nye rekorder under Black Friday-handelen.

Det ble gjennomført nesten 9,3 millioner kortkjøp, noe som er en økning på 3,5 prosent sammenlignet med handelsdagen i fjor. Betalingskort ble brukt til å handle varer og tjenester for over 3,8 milliarder kroner, en vekst på 1,9 prosent sammenlignet med i fjor.

– Det er første gang kort er brukt mer enn 9 millioner ganger, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for betalingsselskapet Nets i Norge til E24.

I 2018 handlet nordmenn for over 3,7 milliarder kroner på Black Friday, ifølge Virke.

Mer netthandel

Selv om Black Friday tradisjonelt er en salgsdag for fysiske butikker, har også flere nettbutikker salg. Statistikken fra Nets viser at netthandelen var 12 prosent høyere på Black Friday i år sammenlignet med i fjor.

Og om man sammenligner med en gjennomsnittsfredag, ble det gjennomført 46 prosent flere kjøp i nettbutikker denne dagen.

Vipps-betaling på internett noterte omsetningsrekord allerede torsdag, men denne ble slått på fredag. Da var det 113 prosents vekst i omsetningen sammenlignet med torsdag.

Sammenlignet med året før var det en omsetningsøkning på 154 prosent på Black Friday for Vipps.

– Veksten kommer både fordi du nå kan bruke Vipps på nett i flere og flere nettbutikker, og fordi flere og flere nordmenn bruker oss når de handler på nett, forklarer Hanne Kjærnes i Vipps i en e-post.

Stor dag for Klarna

Klarna, som har statistikk fra om lag 5.000 norske nettbutikker, melder at salget fredag økte med 19 prosent sammenlignet med i fjor.

Det startet med et voldsomt trykk den første timen natt til Black Friday, dempet seg noe utover dagen, men tok seg kraftig opp igjen i går kveld - før det toppet seg like før midnatt. Dette er den største netthandelsdagen for Klarnas betalingssystemer noensinne, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad i en pressemelding.

Rekorden noteres samtidig som meningsmåling gjennomført av Opinion, på oppdrag fra Prisjakt.no, viser at 51 prosent av alle spurte mener Black Friday driver opp forbruket unødig.

57 prosent svarer at all oppmerksomheten rundt miljø og bærekraft har gjort dem mer bevisst på hva de handler.

Les også:

Derfor våger ikke butikkene å stå over Black Friday (+)Stenger nettbutikken på Black Friday: – Det er tøft å være en liten butikk
Les også

Ny Black Friday-rekord for norsk netthandel

Les også

Forbund ber netthandlere styre unna gratis frakt