Minimeis med millionsmell: – Hadde litt panikk

I 2020 var vekstambisjonene mildt sagt store for det norske bæremeisselskapet, men en pandemi, et skip på tvers i Suezkanalen, og Apple-restriksjoner gjorde at selskapet måtte hente penger og gjennomføre en omfattende snuoperasjon.

Medgründer og daglig leder i Minimeis, Tarjei Espolin Johnson har vært gjennom en berg-og-dal-bane de siste årene, fra supervekst til tilbakegang, men nå er Johnson optimistisk.
Publisert: Publisert:

– Jeg skal innrømme at vi så veldig få skyer på himmelen i starten, sier gründer og daglig leder, Tarjei Espolin Johnson.

– I ettertid kan jeg si at vi hadde en modell som var veldig spisset og dermed ganske sårbar for endringer på godt og vondt, fortsetter gründeren.

De tre norske gründerne bak selskapet hadde i 2020 store vekstambisjoner, men når forretningsideen deres ble utfordret på midten av fjoråret måtte de finne en ny strategi.

For det som skulle være omsetningsvekst ble tilbakegang, og et underskudd på 11 millioner kroner, ti millioner svakere enn året før.

Før pandemien kunne Minimeis markedsføre produktet sitt billig på sosiale medier, det var lave shippingkostnader og kort leveringstid til kunder.

Så ble alt snudd på hodet

Digital markedsføring ble dyrt som følge av nedstengte fysiske butikker hvor plutselig alle skulle selge digitalt. Deretter steg prisene på shipping kraftig og ble uforutsigbart.

På toppen av det hele gjorde Apple det mye vanskeligere for sosiale medieselskap å spore brukere på nettet, som betyr ble veldig utfordrende for selskaper som Minimeis å få god informasjon til markedsføringen sin.

– Når alt dette skjedde samtidig, må jeg si vi hadde litt panikk i to til tre måneder, fordi man begynte å tvile på fundamentet.

Selskapet ble også rammet av skipet Ever Given som strandet i Suez-kanalen, og sommersesongen i det amerikanske markedet ble «delvis ødelagt», ifølge årsrapporten.

Bæremeisen som sitter på skuldrene i stedet for på ryggen tok europeiske og amerikanske barnefamilier med storm i 2019.

– Vi tenkte, okay, dette blir knallhardt og vi kommer til å gå ned i omsetning og tape penger i år, men det må vi gjøre for å snu det. Vi har jobbet døgnet rundt med dette her i et års tid.

De 12 siste månedene har Johnson og Minimeis brukt tiden på å legge om forretningsideen. Men det viktigste elementet består, ifølge gründeren.

– Det det handler om er at vi stoler på hovedideen. Vi har laget et produkt som gjør det lett og kult å ta med barna på eventyr. Det står seg fortsatt.

– I tillegg har vi har fine investorer, som er mer industrifolk, og som trodde på at det fantes løsninger.

Selskapet hentet inn penger gjennom en ny emisjon i februar 2022, uten å ville utdype hvor mye som ble hentet, og ligger i år «godt foran målsettingene», ifølge årsregnskapet.

Minimeis var et av de mange selskapene som ble rammet da skipet Ever Given ble strandet i Suez-kanalen i 2021.

Endret strategi

Før var Johnson overbevist om forretningsmodellen de tidligere brukte, nemlig direkte salg, noe han var tydelig på til E24 for et par år siden.

– Jeg tror mange gründerbedrifter har den misoppfattelsen at man må være i butikk hvis man selger et produkt. Men for 50 dollar på Instagram kan jeg nå mange flere folk enn en butikk klarer på en dag, sa Johnson den gangen.

Dette har imidlertid endret seg.

– Høsten i fjor begynte vi å selge til butikker, og er stort sett dekket i EU, Australia og Canada. Vi har kommet inn i 500 butikker på et halvt år, og skal signere en stor avtale i USA. Målet er å være i 1200 butikker før jul, og det tror jeg vi skal få til.

– Omsetningsmessig går vi litt ned fordi vi selger med mellomledd, men vi er ikke så opptatt av det. Vi er mer opptatt av volum fordi vi vil jo etablere en ny måte å bære barn på.

Tror på første overskudd i 2022

Til tross for de mange utfordringene tror gründeren at selskapet er mer solid nå, og ser optimistisk på fremtiden.

– Den første veksten vi hadde handlet om at ting klaffet og at alt stemte, mens nå føler vi at vi virkelig har jobbet knallhardt og bevist at hovedideen står seg veldig godt.

Han tror at selskapet vil gå med overskudd for første gang i år og at veksten er tilbake neste år.

Johnson ville likevel ikke vært foruten erfaringene de siste årene.

– Læringen er vel at de makroøkonomiske forutsetningene endrer seg hele tiden og de som best klarer å forholde seg til dem vil gjør det best, sier han og fortsetter:

– Likevel var det nok riktig av oss å gjøre det slik først. Det at vi beviste produktets rett der, gjorde at vi mye lettere kommer inn hos de beste butikkene nå, sier han om den tidligere strategien om kun å selge direkte til forbrukeren.

Minimeis har fortsatt som langsiktig mål å selge en million bæremeiser, og sommeren 2022 hadde selskapet solgt 200.000 meiser. Selskapet regner med å selge 60.000 bærmeiser i år, litt avhengig av hvordan butikklansering i USA går.

Les også

Norsk oppfinnelse med eksplosiv salgsvekst – går fra 2 til 170 millioner på to år

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om