Ringnes tjente mer enn noen gang – hver tredje liter var Pepsi Max

Mer sukkerfri brus ga økning i salgsinntektene på en halv milliard og resultatbyks for drikkegiganten Ringnes.

Nordmenn drikker stadig mer sukkerfri brus. Det tjener Ringnes gode penger på.
  • Svein Olav Sæter
  • Anders Lang-Ree
Publisert:

– Dette er det beste resultatet vi har hatt noen gang, sier Anders Røed, administrerende direktør i Ringnes.

Salgsinntektene til øl- og brusprodusenten endte på 4,93 milliarder kroner i 2020, mot 4,43 milliarder i 2019.

Dermed økte Ringnes salgsinntektene med en halv milliard.

– Vi er veldig tilfreds, samtidig som det er en bismak av så voldsomme svingninger og et uteliv vi skulle ønske hadde hatt et bedre resultat, sier Røed.

Som følge av det kraftige hoppet i inntekter, ble også resultatet bunnsolid.

På bunnlinjen satt selskapet igjen med 822 millioner, opp fra 609 millioner året i forveien.

Les også

Mikrobryggeriene tjente mer penger i fjor- 3 av 4 selskaper har bedret resultatet

Resultathoppet kommer på tross av at halve virksomheten har ligget med brukket rygg store deler av året.

– 2020 ble et annerledesår. Serveringsbransjen har vært i nesten totalkollaps på grunn av nedstengingen, samtidig som dagligvare har hatt en sterk utvikling, sier Røed.

Han peker på at nordmenn har reist mindre ut av landet, en vridning fra øl ute på byen til drikking hjemme og at grensen har vært stengt.

Til sammen har det ført til at fabrikken til Ringnes aldri før har sendt ut så mye drikke som i fjor.

– Jeg er utrolig imponert over alle våre ansatte som har gjort en fantastisk jobb med å stå på nærmest døgnet rundt og levert et så utrolig høyt volum, sier Ringnes-sjefen.

Anders Røed, administrerende direktør i Ringnes

Hver tredje liter var Pepsi Max

Ringnes-sjefen ser selv to sterke trender fra fjoråret. Nordmenn drakk mindre brus med sukker og mer øl uten alkohol.

– Markedet øker enormt for sukkerfrie varianter. I dag har sukkerfri brus rundt en 85 prosent andel, sier Røed.

Ringnes selv har et mål om å få andelen opp til at kun hver tiende brusflaske de selger i 2022 har sukker i seg.

– Der er vi ganske snart, og den viktigste driveren er Pepsi Max.

Hver tredje liter brus som ble solgt i norske butikker i fjor, var Pepsi Max, ifølge Røed.

– Det har bidratt til at vi i Norge er det landet i verden med den høyeste andelen sukkerfri brus. Vi er langt foran alle andre på det området, sier Røed.

Han ser også en sterk utvikling i mengden folk som drikker alkoholfri øl.

– Interessen øker kraftig år for år, og vi har en målsetting om ti prosent alkoholfritt salg fremover.

Stengte grenser og ingen avgift på sukker

Ringnes-sjefen fremhever selv fjerningen av sukkeravgiften som et av høydepunktene fra året som har vært.

– Vi opplever det som positivt og et viktig skritt i riktig retning. Det bidrar til å styrke bransjens konkurransekraft i forhold til utlandet, sier Røed.

Han håper og tror lavere avgifter bidrar til å redusere grensehandelen. Det kan resultere i flere jobber hjemme.

– Hvis vi hadde klart å opprettholde et volum tilsvarende det vi har hatt i 2020, uten grensehandelen, så hadde det for vår del økt arbeidsplassene opp mot ti prosent, sier Ringnes-sjefen.

Med rundt 900 ansatte, utgjør det 90 nye arbeidsplasser.

De mange literne brus og drikke Ringnes har solgt i år gjør sjefen imponert over hva arbeiderne har fått til.

– Jeg er utrolig imponert over alle våre ansatte som har gjort en fantastisk jobb med å stå på nærmest døgnet rundt og levert et så utrolig høyt volum, sier Røed.

Les også

Heineken solgte øl for 125 milliarder kroner

Les også

Hyller avgiftskuttet på brus: – Godt nytt for hele bransjen

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Ringnes
  2. Pepsi
  3. Carlsberg
  4. Øl
  5. Sukker
  6. avgift
  7. Alkohol

Flere artikler

  1. Hyller avgiftskuttet på brus: – Godt nytt for hele bransjen

  2. Priskrig på brus

  3. Julen har inntatt butikkhyllene

  4. Butikksjef på svenskegrensen: – Vi kan ikke få skylda for at vi skal tømme Norge for jobber

  5. Mikrobryggeriene tjente mer penger i fjor- 3 av 4 selskaper har bedret resultatet