Trapper opp investeringene for å overleve: – Vi går mot en meget tøff tid

Administrerende direktør i Norrøna ser for seg en sportsvarebransje med hard konkurranse fremover. For å møte utfordringene investerer selskapet i teknologi og reduserer antallet forhandlere. 

SER TIL UTLANDET: Norrøna er etablert blant annet i alpebyen Chamonix i Frankrike.
Publisert:

– Jeg ser at vi går mot en MEGET krevende og tøff tid. Det er marginpress, prispress, mindre besøk i retail, krav til digitalisering, og effektiv markedsføring skjer kun gjennom et par store globale selskaper, skriver administrerende direktør i Norrøna Jørgen Jørgensen til E24.

Uttalelsen står i kontrast til det historisk gode resultatet i 2017, som E24 omtalte torsdag.

Jørgensen spår at markedet vil disrupteres, og at det vil stilles nye krav til produsentene.

– Jeg tror vi er på god vei inn i en periode hvor vår bransje vil «disrupteres», slik som musikk, media og mange andre bransjer allerede har gjort, skriver han.

Jørgensen skriver at Norrøna har bestemt seg for å øke investeringene betydelig for å være blant dem som overlever. Det er særlig teknologi det satses på.

– Vi er i ferd med å investere betydelig i flere ansatte, med særlig fokus på digitalisering, programmering, eCommerce, digital markedsføring og produktutvikling. Dette gjør at vi kan utvikle all teknologien vi trenger internt.

Økte resultatet

Virksomheten til Norrøna er delt inn i Norrøna Sport AS og Norrøna Retail AS. Sport jobber med produksjon og utvikling, mens retail er relatert til selskapets merkebutikker.

Sport økte årsresultatet for 2017 med 16,1 millioner til 77,5 millioner kroner. Med dette økte marginen fra 12,3 prosent til 13,9 prosent, noe som er høyt for bransjen.

Han trekker frem at Norrøna produserer et begrenset antall produkter, slik at de unngår for lave priser på produktene deres.

– Vi er bevisst på å lage passe med produkter og ikke fylle markedet med mer enn det er etterspørsel etter.

Les også

Norrøna Sport og Alfa Sko i varemerkekrangel – krever 20 millioner

I dag har Norrøna 23 merkebutikker. 21 av dem drives av Norrøna Retail AS og ligger i Norge, Sveits og Sverige. De resterende to butikkene er franchisebutikker i Chamonix og Sandvika Storsenter.

Årsresultatet til Norrøna Retail i 2017 var på 10,7 millioner kroner etter skatt. Dette er ned fra året før, da tallet var på 14 millioner. Marginene for 2017 og 2016 var henholdsvis på 6 og 8,4 prosent.

Ekspansjonsplaner for retail

Jørgensen skriver at selskapet har planer om å øke antallet butikker.

– Vi kommer nok til å bygge rundt fem egne butikker i året. Det kommer vi til å gjøre i år også. Flesteparten av disse butikkene vil bli bygget i utlandet. Det er der vi ønsker å vokse, sier han.

Jørgensen trekker frem at å være selektive når de velger distributører er en del av strategien deres.

– Segmentering er viktig for oss. Forhandlerne som jobber med Norrøna må ha høy kompetanse på sitt område og kunne fortelle historien bak produktet. De må være i stand til å forklare kunden hvorfor kvalitet koster mer, men hvordan det likevel er en bedre investering over tid – lavere kostnad pr. brukte time.

Norrøna selger forskjellige kolleksjoner til forskjellige forhandlere avhengig av kompetansefeltet deres.

– XXL selger jaktkolleksjonen vår. Der har de meget høy kompetanse. Sport1 og Stadion har andre deler av kolleksjonen og gjør det bra der. I tillegg så jobber vi med mange gode faghandler direkte.

Jørgensen skriver at økningen i netthandel har ført til et behov for mindre forhandlere. Antallet butikker de jobber med har blitt redusert med 10 prosent det siste året. Dette har de gjort for å øke fokuset og ha et bedre utvalg hos de resterende kundene.

Les også

Sport 1 kjøper Löplabbet

Les også

Herkules selger Didriksons: – Har vært en veldig god investering

Les også

XXL: Bare plass til fem butikker til i Norge

Publisert:

Her kan du lese mer om