Ryanair med nytt kostnadstunt

Det irske flyselskapet vil ha passasjerer fortere inn og ut av flymaskinene. Løsning: Bredere dører.

FOR SAKTE: Ryanair vil at disse skal komme seg raskere inn i flyet, og vil utvide dørene.

Jan Ovind/VG
Publisert:

Det irske flyselskapet Ryanair tar stadig nye grep for å holde kostnadene nede. Nå er det kontroversielle lavprisselskapet klar med ny plan.

Flyselskapet vil ha passasjerer fortere inn og ut av flymaskinene. Løsningen skal, ifølge finansnettstedet Business Insider, være fly med bredere dører.

Dermed kan flyselskapet spare ytterligere tid - og derfor penger.

Snakker med kinesisk produsent

Michael O'Leary, administrerende direktør og frontfigur i flyselskapet, skal være i samtaler med en kinesisk flyprodusent for å lage en flymaskin med ekstra store dører - slik at passasjerene kan bli stuet inn og ut av flyene i raskere tempo.

Den nye planen for å redusere tid og kostnader føyer seg inn i en lang rekke ambisiøse planer O'Leary og co har vurdert.

Blant annet vil flyselskapet ha stående passasjerer, og Ryanair vurderer også å fjerne toalettene for å få plass til ytterligere rader med flyseter.

PR-stunt

Ryanair er kjent for å lansere kontroversielle løsninger som i ettertid viser seg å være PR-stunt. Blant annet uttalte selskapet at det ville montere myntinnkast på toalettdørene på flyene.

Det hele viste seg å være tull. Så det spørs om flymaskiner med ekstra store dører blir å se i trafikk den nærmeste fremtid.

Mandag avslørte Ryanair at selskapet var i samtaler med det det kinesiske statseide Commercial Aircraft Corporation of China om utviklingen av en prototype med bredere flydører.

- Kineserne er villige til å høre på hva vi ønsker. Et fly produsert av Boeing eller Airbus er et «one-size-fits-all». Vi vil at to personer kan gå igjennom dørene, sa Ryanairs finansdirektør, Howard Millar, ifølge Business Insider.

Svakt resultat

Mandag la selskapet frem sine tall for første kvartal. Ryanair opererer med et regnskapsår som gjør at lavprisselskapet presenterer tall for første kvartal i juli.

LES OGSÅ: - Jo mer vi flyr, jo mer taper vi

Selskapet leverte en omsetning på 1,28 milliarder euro mot 1,2 milliarder i fjor. Det var forventet at omsetningen skulle nå 1,3 milliarder.

Ifølge Bloomberg var det ventet et resultat etter skatt på 106 millioner euro, men selskapet møter ikke forventningene, og ender opp på 98,8 millioner euro.

Stigende drivstoffpriser skal være hovedgrunnen til at selskapets resultat ikke møtte forventningene.

Det irske flyselskapet har måttet dempe sine ønsker om å sette opp prisene dette året som følge av krisen i eurosonen.

Flyselskapet venter at prisene vil stige med 3 prosent dette året, til sammenligning økte prisene med 16 prosent i fjor.

LES OGSÅ: